Nájdeš nás aj na:

Cestopisy

Škandinávsky roadtrip: Nórske fjordy autom za päť dní

Ak by sme si mali vybrať len jednu oblasť Nórska, ktorá dokonale vystihuje jeho krásu a podstatu, určite by to bolo západné pobrežie. Nórske fjordy sú dramatické, očarujúce a dychberúce. (Niet divu, že za ne Slartibartfast zo Stopárovho sprievodcu galaxiou dostal ocenenie.) Cestovať po fjordoch je skutočný zážitok na celý život – tieto prírodné úkazy dávajú človeku pocítiť jeho malosť a pominuteľnosť, podobne ako vysoké horské masívy.

Reklama

V roku 2015 sme sa s manželom vybrali na náš prvý roadtrip a cieľom bolo práve srdce Nórska. Čo všetko sa tam dá stihnúť za pár dní?

Roadtrip cez nórske fjordy a naša cesta v číslach

• 5 dní na cestách
  • 4 noci v kempoch
  • 7 národných parkov
  • 24,5 km strávených v najdlhšom tuneli sveta (pre autá)
  • viac než 1 700 najazdených kilometrov

1. deň: Oslo – Lillehammer – Otta – Trollstigen

Prvý deň sme strávili prevažne na ceste – čo najrýchlejšie sme sa chceli dostať na západné pobrežie a vidieť more. Cestou z Osla sme prechádzali cez národné parky Dovrefjell-Sunndalsfjella a Reinheimen – tretí najväčší národný park  v Nórsku. Keď pôjdete okolo, majte oči poriadne otvorené: Reinheimen je domovom sobov a je tak veľká šanca, že sa vám nejakého podarí zazrieť, tak ako nám. Ubytovanie sme našli v kempe Trollstigen Resort, ktorý je o čosi menší ako jeho väčší brat Trollstigen Camping (a tiež o čosi lacnejší).

Nórske cesty sú pomalé a naháňať sa nemá moc zmysel. Pri plánovaní počítajte s rýchlosťou maximálne 80km/h na celom úseku trasy. Cesty sú úzke a kľukaté, krajina nekonečne nádherná a dni dlhé (v lete samozrejme). Treba si celú tú trasu proste čo najviac vychutnávať, tak ako na poriadnom roadtripe!

2. deň: Trollstigveien – Stigfossen – Valldal – Eidsdal – Geirangerfjord – Dalsnibba – Lærdalstunnellen – Flam – Gudvangen

Trollstigveien je horská cesta s viac než osempercentným sklonom nachádzajúca sa na úpätí najvyššej kolmej steny v Európe – Trollveggen. Stigfossen, ktorý tečie priamo pri ceste, je jedným z mnohých vodopádov v Nórsku. Už cesta samotná je zážitok, a to hlavne vtedy, keď ide oproti vám autobus. Na vrcholku sa nachádza vyhliadková veža, predajňa suvenírov a reštaurácia s klasickou ponukou tradičných nórskych (turistických) jedál – hot dogy, wafle s jogurtom a marmeládou a predražená káva.

Z vyhliadky sme sa presunuli nižšie k fjordom – pri pobrežnej a pomalej ceste z Valldalu na trajekt do Eidsdal si oddýchnete. Na Orlej ceste z Eidsdalu okolo jazera Eidsvatnet sa zastavte na vyhliadke Ørnesvingen. Cesta prináša impozantný pohľad vynárajúci sa za každou zákrutou a pred vami sa rozprestiera Geirangerfjord, ktorý je súčasťou svetového dedičstva UNESCO a je hodnotený ako najkrajší fjord na svete. Najširší výhľad na fjord budete mať z horskej vyhliadky Dalsnibba. Cesta hore je platená a ak si chcete užiť tri metre snehu v strede leta, tu máte príležitosť.

Naša cesta v poobedných hodinách viedla cez najdlhší tunel na svete určený pre autá  – Laerdalstunnel (24,5km). Vnútri tunela sú spravené tri modré “snehové galérie”, ktoré narúšajú stereotypný pohľad. Alternatívou je sezónna cesta Snøvegen, 45 km dlhá, kľukatá a tiež plná vysokých snehových stien.

Keďže sme do dediny Flåm prišli už pomerne neskoro (okolo deviatej večer), takmer všetky chaty v najväčšom kempe už boli obsadené (na výber zostali len tie najdrahšie). Vybrali sme sa teda ďalej a našli sme poklad ukrytý na úpätí vodopádu, len pár metrov od divokej rieky – kemp Gudvangen.

3. deň: Gudvangen – Odda – Trolltunga

Kemp v Gudvangene sme si naozaj užili. Pôvodne sme tu chceli ostať len na jednu noc, no po rozhovore s majiteľom, večernom opekaní so susednými návštevníkmi a hojdacou sieťou vedľa chatky, sme sa rozhodli ostať na dlhšie. V chatke bolo len to najnutnejšie (postele, deky, stolík, vešiak) a sprchy boli spoločné v hlavnej chate, no cena bola veľmi priaznivá.

Kemp nám slúžil ako štartovací bod pre výstup na jeden z najfotogenickejších skalnatých útesov na svete – Trolltungu. Ráno sme si dali kávu v neďalekom Kinsarviku a o desiatej sme už šlapali po náhornej pološine Hardangervidda. Naspäť do kempu sme prišli okolo jedenástej večer a cestou sme videli zrejme najkrajší spln v našom živote – obrovský mesiac nad jazerom Lønavatnet. Viac o našom výstupe si môžete prečítať v tomto článku.

TIP: Ako lietať lacno do Škandinávie a na severské ostrovy z našich končín

4. deň: Gudvangen – Kinsarvik

Ako ste si už určite z fotiek všimli, na roadtripe s nami bol aj náš syn Alex (vtedy šesťročný). Takmer celý štvrtý deň sme tak strávili na jednom z najobľúbenejších detských miest, v zábavnom akvaparku. Familienpark Hardangertun je plný bazénov, preliezok, tobogánov, nachádza sa v ňom zvieracia farma, autopark, minigolf, obrovské preliezky v interiéri a plno rôznych aktivít od ryžovania zlata, hrabanie sa v hline až po strieľanie vodnými delami.

Samotný Kinsarvik je malé mestečko (pôvodne vikingská osada s 300 obyvateľmi) na brehu fjordu Sørfjorden. Odtiaľ je krásna a nie veľmi dlhá vychádzka ku Nykkjesøyfossen – údolie vodopádov v NP Hardangervidda. Plávanie, oddych na slnku a krátka prechádzka je presne ten typ aktívnej regenerácie, ktorý po ťažkom výstupe naozaj oceníte.

5.deň: Gudvangen – Eidfjord – Vøringfossen – Oslo

Cestou späť do Osla sme sa zastavili v oblasti menšieho, no krásneho Eidfjordu. Ak máš čas navyše, určite zájdi na farmu Kjeåsen – je to malebné miestečko s nádherným výhľadom na fjord. Kúsok odtiaľ sa nachádzajú vodopády Vøringfossen. Energické, 182 m vysoké vodopády patria ku najnavštevovanejším v Nórsku, a síce majú svoje neodňateľné čaro, na nás viac zapôsobili harmonické a pokojné fjordy.

Cestou do Osla cez Nesbyen sme šli aj okolo zvieracieho parku Langedrag, v ktorom sa nabudúce určite zastavíme. Nie je veľa miest, kde by ste si mohli pohladkať polárnu líšku, nakŕmiť soba či vlka a povoziť sa na psom záprahu. Pre decká perfektný zážitok a určite lepšie ako ZOO!

Nórsko je úžasná krajina. Rozmanitá, drsná, čarovná a plná prekvapení. Krajina, ktorá rozhodne stojí za preskúmanie. My sa už tešíme na náš ďalší výlet.

V skratke

Národné parky:

• cez ktoré sme prechádzali: Breheimen, Dovrefjell-Sunndalsfjella, Folgefonna (ľadovec), Jostedalsbreen (najväčší ľadovec kontinentálnej Európy), Rondane
  • v ktorých sme si užili turistiku: Hardangervidda (najväčšia a najvyššia náhorná plošina v Európe), Reinheimen (3.najväčší NP v Nórsku, kde sme stretli soba)

Fjordy:

• Geirangerfjord, Eidfjord

Stanovanie:

• Ak máš možnosť, stanuj! V Nórsku platí právo allemannsretten, právo každého človeka na využívanie verejného priestranstva a prírody. Oprávňuje ťa stanovať kdekoľvek mimo obytných zón, pohybovať sa vo voľnej prírode (po vlastných, na bicykli, kajaku, lyžiach, alebo aj na koni), sledovať zvieratá… Zanechať však po sebe musíš prírodu takú, akú si ju našiel – čistú, nepoškvrnenú, bez odpadkov. Taktiež platí zákaz klásť oheň vo voľnej prírode, a to v čase od 15. apríla do 15. septembra.

Autorka článku: Tereza Nižňanská

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.

Špeciálne ponuky pre našich čitateľov

• Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne