Nájdeš nás aj na:

Novinky

Aerolinky strácajú milióny, aj keď sú ich lietadlá uzemnené

Aerolinky strácajú milióny, aj keď sú ich lietadlá uzemnené

V reakcii na globálnu pandémiu uzemňuje svoje lietadlá čím ďalej tým viac leteckých spoločností. Hoci by sa mohlo zdať, že sa týmto krokom podarí minimalizovať náklady, nie je to celkom tak. Pozrite sa, ako to v skutočnosti vyzerá s uzemňovaním lietadiel a kde sa strácajú milióny.

Reklama

Napríklad aerolinky Delta momentálne prichádzajú o 60 miliónov dolárov denne, JetBlue o 10 miliónov dolárov denne. Asociácia IATA (International Air Transport Association) očakáva, že letecký priemysel takto príde celkovo o 61 miliárd z rezerv počas druhého kvartálu 2020.

Kľúčové faktory sú v tomto prípade najmä náklady na prácu, prenájom, údržbu, prázdne lety a zabezpečenie paliva.

Prepustiť či neprepustiť?

Aerolinky za normálnych okolností zamestnávajú veľké množstvo ľudí, od pilotov po zamestnancov na zemi a administratívne posily. Letecká spoločnosť Delta má približne 91 tisíc zamestnancov, ktorých nakulminovaný plat predstavoval asi 11,25 miliárd dolárov v roku 2019. Spoločnosť Qantas zamestnáva 30 tisíc zamestnancov, zatiaľ čo Lufthansa group má bežne takmer 120 tisíc zamestnancov. S ohľadom na aktuálne pozastavenie požiadaviek však môže byť nevyhnutné mnohých z nich prepustiť. Pracovné zmluvy sa v leteckých spoločnostiach líšia, všeobecne sa však zdajú relatívne flexibilné.

Zdá sa, že väčšina aeroliniek robí, čo je v ich silách, aby mohli uchovať počty zamestnancov, keďže prepúšťanie by pravdepodobne spôsobilo dlhodobú nezamestnanosť u tých, ktorí teraz stratia svoju prácu. Zamestnávatelia sa snažia túto situáciu riešiť rôznymi spôsobmi, ako napríklad neplatené voľná, dočasné prepúšťanie a zníženie platov. Pôvodným úmyslom manažérov leteckých spoločností bolo pravdepodobne zachovanie zamestnancov, dúfajúc, že sa požiadavky opäť zvýšia, keď pandémia odíde. S každým ďalším dňom globálnej pandémie takéto rýchle zotavenie však vyzerá menej a menej pravdepodobné. Letecké spoločnosti sa budú musieť rozhodnúť, či je udržiavanie nepotrebných zamestnancov optimálnym riešením.

Prispôsobia ceny za prenájom?

Štruktúra flotíl sa líši po celom svete. Niektoré letecké spoločnosti vlastnia väčšinu svojich lietadiel, napríklad Lufthansa. Iné, napríklad WizzAir, si prenajímajú celú svoju flotilu. Indický SpiceJet minie viac ako 20 miliónov dolárov mesačne na prenájom 100 lietadiel. Hoci je možné, že sa podmienky prenájmu kvôli COVID-19 zmenia, i samotné leasingové spoločnosti ako Aecarp, BOC Aviation alebo GECAS majú problémy v podobe veľkých dlhov, ktoré sa odrážajú v obmedzenej cenovej flexibilite.

Aj parkovanie stojí veľa

Dokonca aj udržiavanie lietadiel na zemi stojí peniaze. A to z dvoch dôvodov. Po prvé, „zaparkované“ lietadlá podliehajú denným výdavkom kvôli údržbe. Simpleflying uvádza ako príklad opäť aerolinky Delta, ktoré na skladovanie približne 600 lietadiel minú 2,5 – 3 milióny dolárov mesačne. Hoci sa to môže z komplexného pohľadu zdať zanedbateľné, ak sa pridajú výdavky za dopravenie lietadla na parkovacie miesto, presun posádky a ďalšie čísla, výdavky sa značne navyšujú.

Stratové lety

Hoci mnohí prepravcovia zrušili 95 percent svojich letov či dokonca všetky, niektoré letecké spoločnosti stále lietajú. A je veľmi nepravdepodobné, že sú tieto lety ziskové. Minulý týždeň letelo 89 naplánovaných letov spoločnosti Air New Zealand, ktoré prepravili 165 pasažierov. Tento počet bežne naplní jedno z ich A320 lietadiel. Odhadovaná strata aeroliniek je v tomto prípade 1,5 milióna dolárov len za týchto 89 letov.

Palivo je lacnejšie, kontrakty však nepustia

Ďalším vážnym problémom pre letecké spoločnosti sú palivové kontrakty. Ryanair musí aktuálne doplatiť za palivo 300 miliónov dolárov. Hoci je cena benzínu teraz tretinová, aerolinky musia vyplatiť zmluvného partnera, od ktorého sa zaviazali zakúpiť 90 percent svojho paliva za cenu 77 dolárov za barel. Ryanair však nie je jediný. Podobným problémom s nákupou paliva čelí i Lufthansa, EasyJet aj AIr France.

Zdroj informácií: simpleflying.com

Dôležité:

Mohlo by ťa zaujímať:


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    5/5 - (2 votes)
Komentáre

Hana je z Bratislavy, kde vyštudovala žurnalistiku. Vyskúšala si život vo Varšave ako študent médií a v Berlíne ako redaktor v online magazíne. Pracovné skúsenosti ju zaviali do cestovného ruchu a tam sa doteraz cíti ako doma. Miluje víkendové city breaky po európskych destináciách, ale aj exotiku.

Hore