Nájdeš nás aj na:
saudska arabia edge of the world

Cestopisy

Citybreak v Rijáde: čo môžete zažiť za 3 dni v hlavnom meste Saudskej Arábie?

Jedna z najviac uzavretých krajín sveta sa mení zo dňa na deň. Prvýkrát sa bežnému cestovateľovi otvorila ešte len v roku 2019. Dovtedy bolo takmer nemožné sa do nej dostať. Krajina bez masového turizmu. Saudská Arábia je veľká a významná krajina na Arabskom polostrove, ktorá zaujíma strategickú polohu v oblasti Blízkeho východu. Krajina je domovom islamského náboženstva a má obrovské zásoby ropy, čo ju robí jednou z najbohatších na svete.

Reklama

Saudská Arábia má významný vplyv na globálne hospodárstvo a politiku a má dlhú históriu kultúry a tradícií, ktoré sú stále dôležité pre jej obyvateľov. V posledných rokoch krajina zažila výrazné zmeny a reformy, ktoré ju ovplyvnili. Uvoľnenejší režim v krajine, dostupnosť získania víz, lacné letenky a hlavne fakt, že nikto z nás v tejto tajomnej krajine ešte nebol, boli dôvodom, prečo sme sa sem rozhodli cestovať.

Aby som nezabudol, rád by som sa predstavil. Volám sa Ján Milde a mojím veľkým a celoživotným koníčkom je cestovanie. Snažím sa cestovať tak, aby som hlbšie spoznal danú krajinu, najmä jej kultúru, ľudí, gastronómiu a prírodu. Snažím sa o to, aby som vždy navštívil novú krajinu alebo aspoň nové miesta. Samozrejme, že sú aj také, kde sa rád vraciam a určite aj vrátim ďalšie razy. Doposiaľ som navštívil 78 krajín a snažil som sa ich precestovať v rámci možností a času, ktorý som mal. Niektoré z nich som precestoval hlbšie, niektoré iba veľmi povrchne. Čo sa týka Saudskej Arábie, rozhodli sme sa cestovať konkrétne do hlavného mesta Rijád. Cestu sme si naplánovali na štyri dni. Prvý deň sme po príchode vyzdvihli požičané auto a ubytovali sa. No a ďalšie tri dni sme si už užili naozaj naplno. Poďme však pekne po poriadku.

Začalo to novými linkami do Saudskej Arábie

Určite ste za posledné mesiace postrehli, že známa maďarská nízko-nákladová spoločnosť Wizzair pred časom otvorila tri nové linky do Saudskej Arábie, konkrétne do miest Dammam, Riyádh a Jeddah. Ceny za letenky začínali od 10€ za jednu cestu, teda 20€ spiatočne. Za takúto cenu sme ich aj kupovali. To že sme mali iba malú príručnú batožinu, nám nevadilo, skôr naopak.

Cestovali sme štyria, traja chalani a jedno dievča. Termín sme si vybrali aprílový a to z dvoch dôvodov. Prvý bol ten, že to bolo obdobie, kedy v Saudskej Arábií boli ešte realtívne prijateľné a znesitelné teploty, keďže v strede leta bývajú teploty v Saudskej Arabií aj okolo 50°C, čo by bolo pre cestovanie po krajine značne nekomfortné. Druhý dôvod bol ten, že na tento termín pripadli veľkonočné sviatky, takže nám stačil na takýto „výlet“ iba jeden deň dovolenky. No a tretí dôvodom boli spiačoné letenky za 20€ :).

Ako vybaviť víza? Oplatí sa požičať v Saudskej Arábii auto?

Napriek výrazným zmenám a reformám v Saudskej Arábii za posledné roky je do krajiny pred príchodom stále potrebné vybaviť si príslušné vízum. Toto vízum sme veľmi ľahko a pohodlne vybavili online. Cena za vízum bola 130€. Avšak sú viac-vstupové a ich platnosť je presne rok. To znamená že sa do Saudskej Arábie v priebehu nasledujúceho roka môžeme vrátiť bez nutnosti žiadania nových víz.

Po pristáti a vybavení vstupných a vízových formalít sme si vyzdvihli auto z požičovne, ktoré sme mali dopredu zarezervované. Na konci našej návštevy Saudskej Arábie sme sa všetci jednohlasne zhodli, že bez auta by bolo pohybovanie sa po meste a okolí takmer nemožné alebo pri najmenšom veľmi nákladné.

Z požičovne sme dostali Hyunday Acent a jeho požičanie pre zaujímavosť vyšlo približne na 100€ na 4 dni, teda 25€ na deň. Čo sa týka dokladov, plne postačoval náš slovenský vodičský preukaz a kreditná alebo debetná karta. Autom sme sa premiestnili do nášho hotela s názvom Hayat Alriyadh Washam Hotel kategórie ****.

1. deň v Saudskej Arábii: TOP ikony krajiny

Našu prehliadku mesta a krajiny sme začali na nasledovný deň návštevou Masmak Fortress, jedna z hlavných atrakcií v Rijáde. Masmak Fortress je historická pevnosť, ktorá bola postavená v roku 1865 a je významná pre Saudskú Arábiu, pretože v roku 1902 bola dobytá zakladateľom krajiny, kráľom Abdulazizom ibn Saúdom, čím sa začala konsolidácia Saudskej Arábie. Pevnosť je postavená z pieskovca a má štvorcový pôdorys s vysokými múrmi a štyrmi vežami. Vnútri sa nachádza múzeum, ktoré zobrazuje históriu hradu a Rijádu. Masmak Fortress je považovaný za jedno z najdôležitejších a najnavštevovanejších miest v Saudskej Arábii, pretože predstavuje bohatú históriu a kultúru krajiny. Vstupné do múzea bolo free.

Našou ďalšou zástavkou bol akýsi park s názvom Wadi Namar Waterfall, kde bolo menšie jazero a mal byť aj vodopád, avšak ten absentoval, neviem doteraz či bol „vypnutý“ alebo iba vyschnutý. Wadi Namar Waterfall je miesto pre oddych alebo krátku prechádzku.

Po Wadi Namar Waterfall sme pokračovali na jedno z ďalších zaujímavých miest a to konkrétne ku Heet Cave. Heet Cave je jaskyňa, ktorá sa nachádza v púšti asi 50 km juhozápadne od centra Rijádu. Táto jaskyňa je považovaná za jednu z najväčších a najkrajších jaskýň v krajine. V jaskyni sa nachádzajú mnohé formácie vrátane stalaktitov, stalagmitov a iných druhov krás. Okrem toho sú v jaskyni aj rôzne podzemné jazierka a vodopády. Heet Cave je populárnym miestom medzi turistami a miestnymi obyvateľmi, ktorí sem radi chodia na výlety a objavovanie krás púštnych jaskýň.

Jaskyňa Heet Cave bola zastávka na zhruba 20-30 minút. Po jej preskúmaní sme sa vrátili naspäť to centra Rijádu, k ikonickej budove s názvom Kingdom Tower, náramne pripomínajúcu otvárak na fľaše. Kingdom Tower sa stal jedným z najvýznamnejších symbolov moderného Saudskoarabského kráľovstva a dnes predstavuje jednu z najvyšších budov v krajine a jednu z najväčších turistických atrakcií v Rijáde. Ide o mrakodrap s výškou 302 metrov a 41 poschodiami dokončený v roku 2002. V roku 2018 bola dokončená rekonštrukcia a modernizácia budovy, ktorá zahŕňala aj pridanie nových atrakcií, ako napríklad veža s výhľadom na mesto. V Kingdom Tower sa nachádza viacero kancelárskych a obchodných priestorov, vrátane luxusného nákupného centra, ktoré zahŕňa rôzne obchody, reštaurácie a kaviarne alebo tiež reštaurácia s panoramatickým výhľadom na mesto. Okrem toho je tu aj Five-Star Four Seasons Hotel, v ktorom pred časom býval aj hviezdny futbalista Christiano Ronaldo.

Z centra mesta sme sa pomaly premiestnili opäť mimo mesto. Tento krát boli naším cieľom púštne duny s názvom Red Sand Dunes. Červené piesočné duny, sú jedným z najpopulárnejších miest pre turistov, ktorí navštevujú Rijád a jeho okolie. Nachádzajú sa asi 40 km západne od mesta a sú obľúbené pre svoju nádhernú červenú farbu a ojedinelé pieskové formácie. V oblasti okolo Red Sand Dunes sa nachádza niekoľko turistických kempov a ubytovacích zariadení, ktoré poskytujú možnosti na nocľah a sledovanie nočnej oblohy plnej hviezd. Zámerne sme prišli hodinu pred západom slnka, aby sme mali pekné výhľady a ešte krajšie fotky. Jedna z atrakcií, ktoré sa dajú na Red Sand Dunes robiť, je jazdenie na štvorkolkách. Požičali sme si štyri štvorkolky, každú na jednu hodinu. Cena bola 20€. Táto hodina bola pre nás dostatočná a náramne sme si to užili.

Po tomto zážitku sme si na záver dňa dopriali skvelú arabskú večeru v jednej z tradičných saudských reštaurácií s názvom Najd Village. Saudská kuchyňa sa vyznačuje bohatstvom chutí a vôní a má veľa spoločného s tradičnou arabskou kuchyňou. Základom saudskej stravy je ovocie, zelenina, ryby, mäso a ryža. Veľa jedál je pripravených s použitím byliniek, korení a citrusových plodov, ktoré dodávajú jedlám charakteristickú chuť. Jedným z najpopulárnejších jedál v Saudskej Arábii je kabsa, čo je vlastne dusené kuracie alebo jahňacie mäso s korením a ryžou. Ďalšie populárne jedlo je machboos, ktorý je tiež v podstate dusené mäso s korením, paradajkami a ryžou. Obľúbení je tiež hummus, falafel a tabbouleh (zeleninový šalát s bylinkami).

2. deň v Saudskej Arábii: na kraji sveta s neskutočnými výhľadmi

Ďalší deň sme po raňajkách navštívili ako prvé historické miesto Diriyah, jednu z ďalších atrakcií neďaleko Rijádu. Mesto bolo kedysi politickým a kultúrnym centrom krajiny a bolo sídlom dynastie Saudov, ktorá založila Saudskú Arábiu. V meste sa nachádza niekoľko palácov, mešít a tradičných domov, ktoré sú otvorené pre verejnosť a návštevníkov. Okrem historických pamiatok a miest si môžu návštevníci vychutnať aj tradičné jedlá a kultúru Saudskej Arábie. V meste sa nachádza niekoľko trhov, kde si môžete kúpiť rôzne suveníry, tradičné oblečenie a iné miestne výrobky. Diriyah je tiež miestom, kde sa konajú rôzne kultúrne podujatia, napríklad hudobné a tanečné vystúpenia, súťaže a festivaly, ktoré prilákajú návštevníkov z celej krajiny a zo sveta. Rád by som však zdôraznil, že v priebehu dňa bola Diriyah pre turistov zatvorená a otvárala sa až večer. Večer sme sa sem potom aj opätovne vrátili, aby sme si ju pozreli aj z vnútra. Rád by som tiež podotkol, že je stále vo výstavbe a má byť akousi novou víziou starej tradičnej štvrti Diriyah.

Po tejto zastávke sme smerovali znovu mimo mesto, ktoré je označované ako číslo jedna v tom, čo by ste v okolí Rijádu mali navštíviť – Edge of the world. Tento skalnatý útes v púšti je známy pre svoje neuveriteľné scenérie a výhľady na obrovské skalnaté útesy a púštnu krajinu. Dostanete sa sem autom alebo s miestnym sprievodcom, pretože sa nachádza v relatívne odľahlom a ťažko prístupnom mieste. Po príchode sa môžete prejsť po skalách, aby ste si mohli vychutnať nádherné výhľady na okolitú krajinu a nádherné panorámy horizontu. Okrem scenérie je Edge of the World tiež obľúbeným miestom pre turistické a dobrodružné aktivity, ako sú horské bicykle, turistika a lezenie po skalách. Vychutnávajú si ho tiež fotografi a milovníci prírody. Ak by ste sa sem chceli vydať na vlastnú päsť rovnako ako my, odporúčame vám ísť na SUV 4×4 aute. My sme to kvôli nášmu autu s nedostatočným terénnym vybavením takmer zabalili. Šťastie však stálo pri nás, stretli sme skupinku asi 10 Indov, ktorí boli rovnako ako my na výlete, avšak boli na troch veľkých SUV. Dohodli sme sa, že pôjdeme spolu s nimi rovnakou cestou, čo sa časom ukázalo ako veľmi dobré rozhodnutie.

Bolo viacero úsekov na ceste, kde sme mali problémy, avšak všetky až na ten posledný sme s naším Hyundayom prekonali. Ten posledný bol našťastie iba cca 5 -10 minút od nášho hlavného bodu záujmu. Presadli sme teda k naším novým Indickým kamarátom do ich veľkých SUV a posledný cca 1-1,5 km prešli spolu. Edge of the world bol nádherný a okúzlujúci. Zdržali sme sa tu približne 40 minút. Cesta sem trvala približne 1 až 1,5 hodiny.

Cestou z Edge of the world sme išli v rovnakom zložení. Naši Indickí kamaráti nás vyložili pri našom aute, ktoré sme medzitým zaparkovali v strede ničoho. Cestou naspäť do civilizácie sa nás ešte pýtali či ideme s nimi tiež pozrieť jaskyňu s názvom Hidden Cave. Hidden Cave je malá jaskyňa nachádzajúca sa asi 45 minút jazdy autom od Edge of the World. Jaskyňa má malý vstup, cez ktorý sa dostanete po rebríku do priestrannej komory s vysokými stenami a kamennými stĺpmi. V jaskyni môžete vidieť rôzne druhy kameňov a hornín, ktoré tvoria zaujímavé a krásne formácie, no žijú to aj netopiere. Naši Indickí kamaráti nás nakoniec pozvali ešte aj na obed v podobe pikniku, rovno vedľa jaskyne. So sebou mali prichystané tradičné Keralské jedlo, ryžu s rybou, hovädzím mäsom a zeleninou, celé zabelené v banánovom liste. Pekné gesto od nich, aj keď sme zo slušnosti zo začiatku odmietli, trvali na tom aby sme sa nejedli s nimi. Musím uznať, že nám to veľmi dobre padlo a jedlo bolo úžasné.

Po obede sme sa následne vrátili do hotela a po krátkom oddychu sme zvyšok dňa zakončili návštevou Riyadh Boulevard. Jedná sa o veľký rozvojový projekt, ktorý sa momentálne realizuje v centrálnej časti Rijádu. Ide o veľký komplex budov a iných zariadení, ktorý bude slúžiť ako moderné mesto v meste. Projekt sa rozprestiera na obrovskej ploche a bude zahŕňať rôzne prvky, ako sú nákupné centrá, reštaurácie, hotely, kancelárske priestory, zóny pre voľný čas a zábavu a ďalšie zariadenia. Riyadh Boulevard bude navrhnutý ako moderné a udržateľné mesto v meste, ktoré bude mať prístup k najmodernejším technológiám a infraštruktúre.

3. deň v Saudskej Arábii: v oblakoch

Posledný deň nášho výletu sme využili na návštevu múzea National Museum of Saudi Arabia, niekoľkých nákupných centier a na záver pred odchodom na letisko sme navštívili aj Kingdom Center Sky Bridge. Jedná sa o časť budovy Kingdom Center v Rijáde. Kingdom Center Sky Bridge sa nachádza na 56. a 57., spojuje oba výškové bloky budovy a slúži ako vyhliadková terasa. Jeho dĺžka je 65 metrov a výška sa pohybuje na úrovni 300 metrov nad zemou. V podvečer sme sa pomaly presunuli na letisko a odleteli naspäť do Budapešti.

A na záver: oplatí sa Rijád navštíviť?

Čo dodať na záver? Saudská Arábia určite stojí za návštevu a kľudne aj vo forme citybreaku. Otvorila sa ešte len nedávno, a preto davy turistov ešte nedorazili. Túto moslimskú krajinu sme navštívili v čase Ramadánu. Pre nás to znamenalo iba obmedzenie v otváracích hodinách obchodov a reštaurácií, čo ale nebol pre nás veľký problém.

Rijád a Saudská Arábia sú miestami s bohatou kultúrou, históriou a prírodou. Krajina ponúka mnoho zaujímavých miest, od tradičných trhov a kultúrnych pamiatok po moderné architektonické pamiatky a púšte alebo úchvatné kaňony. Saudská Arábia má tiež bohatú gastronómiu a ponúka návštevníkom jedinečné chute a vône tradičnej kuchyne. Okrem toho je tu aj veľa príležitostí na športové aktivity, ako napríklad jazda na koňoch a ťavách, off-road jazdy alebo potápanie. Napriek niektorým výzvam, ktoré krajina zažila, je Saudská Arábia dnes na ceste k modernizácii a reformám, ktoré majú pozitívny vplyv na miestnych obyvateľov a turistov.

Koľko takýto výlet stojí?

• Letenka Budapešť – Riyadh – Budapešť: 22 €,
  • Víza: 130 € s platnosťou na jeden rok,
  • Ubytovanie: 38€ /1 noc/ 1 os. Aj s raňajkami,
  • Požičanie auta na 4 dni: 100€, čo je 25€ na deň,
  • Jedlo v reštaurácií: 5-10 €,
  • Jedlo v supermarkete: ako u nás,
  • Vstupy do pamiatok a múzeií: zadarmo,
  • Štvorkolky: 20€/ hodina.
  • Vstup na výhliadku Kingdom Center Sky Bridge: 16 €
  •  Benzín: 0,5 € za liter

Dokopy: letenka + ubytovanie + víza + auto = 290 € /4 dni  + vreckové.

Článok pre Pelipecky napísal: Ján Milde

Instagram: Johny_von_Milde, Facebook: Johny Von Milde

Foto: Ján Milde, Mária Milde

Akciové letenky Wizz Air

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.

Špeciálne ponuky pre našich čitateľov

• Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne