Nájdeš nás aj na:

Cestopisy

6 dní v Kalifornii: čo všetko stihneš cestou z L.A. do San Francisca (+letenky za 549€)

Los Angeles, Sequoia, Yosemite a San Francisco. Dá sa toto všetko stihnúť za necelý týždeň? Väčšina z vás povie, že nie a že Kaliforniu si treba vychutnať minimálne tak na dva týždne. Súhlasíme. Ale predsa, čo ak ideš iba na týždeň? Ukážeme ti, ako môžeš zo svojho výletu vymačkať čo najviac. My sme leteli do Los Angeles na krídlach Turkish Airlines a cestu naspäť sme si schválne nastavili až zo San Francisca. Prečo? Lebo požičať si auto v Kalifornii a byť pánom svojho času je v tomto štáte na nezaplatenie. Pozri, čo všetko sme behom tých pár dní zažili.

Reklama

Deň 1 a 2 – Los Angeles

Do Los Angeles sme prileteli okolo piatej podvečer. Človek by mal pocit, že po viac ako trinástich hodinách letu, navyše smerom na západ – čím sa tvoj deň extrémne predlžuje – budeme totálne unavení. Opak bol pravdou. Neviem, či za to môže fakt skvelé jedlo z lietadla a pohodlné sedačky alebo aj to, že sme si párkrát cestou zdriemli. Do Kalifornie sme dorazili plný očakávaní a vzrušení z nových zážitkov, ktoré nás čakajú.

Náš výlet sa konal v čase najhorších požiarov, aké táto krajina za posledné storočie zažila. Od kritických miest sme sa držali ďalej a táto katastrofa našu cestu nijak významne neovplyvnila. Teda, ak nepočítam fakt, že v autopožičovni sme museli na svoje auto čakať vyše troch hodín. Manažér spoločnosti ALAMO nás ubezpečil, že sa to nedeje bežne – mnoho áut zostalo z dôvodov požiaru kade-tade po celej Kalifornii a tak nám nevedeli zabezpečiť auto ihneď po príchode.

Na druhej strane to skvele vyvážili tým, že sme ako kompenzáciu dostali možnosť vrátiť auto s prázdnou nádržou. To bola super správa, pretože v ALAMO dostaneš auto s plnou nádržou a pri odovzdaní ho musíš vrátiť v rovnakom stave, teda opäť s plnou nádržou. Ak si spočítame, že za požičanie auta na 6 dní + vrátenie v inom meste sme dali celkovo 122 eur a na palivo minuli len nejakých 60 dolárov, to je celkom super deal, no nie? Objednali sme si Hyundai Elantra, nakoniec sme dostali VW Beetle – napokon sa ukázalo, že to bola najlepšia možnosť, aká sa nám mohla prihodiť. Na spoznávanie Kalifornie je kabriolet skvelé auto, a to počas celého roka!

Hneď ako sme získali kľúče od úplne nového Chrobáka, utekali sme sa ubytovať do HI Los Angeles – Santa Monica Hostel. Prečo práve tam? Chceli sme tu jednu noc prespať kúsok od pláže a mať v dosahu to najlepšie, čo sme chceli za deň a pol v Los Angeles vidieť. A ak poznáš napríklad videohru Grand Theft Auto, potom v Santa Monice si budeš pripadať, že si jej súčasťou.

Nádherné palmy lemujú celé L.A., slnečné počasie si užívaš takmer po celý rok, takže už len starostlivo naplánovať to, kam sa vybrať. Santa Monica Pier, Muscle Beach, Venice Beach, Venice Canals, Chodník slávy, Downtown, Beverly Hills, Griffithovo observátorium a nápis Hollywood, tak znel náš itinerár. Dá sa to stihnúť za jeden deň? Úplne bez problémov.

Ak si požičiaš auto, v L.A. máš absolútnu voľnosť – jazdí sa bez problémov, nás prekvapili len križovatky, kde môžeš na červenú odbočiť doprava, prípadne križovatky, kde majú všetci STOP a ten kto príde prvý, má prednosť 🙂 Ak si na tieto novinky zvykneš, zistíš, že šoférovať v Los Angeles je absolútna pohoda. Parkovacie domy sú na každom rohu a parkovanie na hodinku-dve stojí pár dolárov. Maximálna sadzba za jeden deň je vo väčšine prípadov 25-30 dolárov.

Ráno sme začali prechádzkou po pláži, zacvičili si s domácimi, pofotili strážné búdky z pobrežnej hliadky, videli mladých skaterov s rodičmi šantiť v skate parku na Venice Beach a pozreli si aj luxusné bývanie v štvrti Venice Canals, ktoré ti bude pripomínať Benátky. Ale len trošku.

Najlacnejšie letenky do Kalifornie

Z pláže sme sa presunuli hlbšie do centra a narazili na prvé sklamanie. Volá sa Chodník slávy (Walk of Fame), kde okrem preplnených ulíc, otravných samozvaných umelcov a obrovského hluku neuvidíš nič výnimočné. Teda, ak nepočítame odtlačky rúk a nôh najlepších hercov Hollywoodu, samozrejme.

Cestou k nápisu Hollywood sme si pozreli ešte Beverly Hills, ale len zo sedadla nášho auta. To nám stačilo. Času už bolo pomenej a večer sme mali prejsť 250 kilometrov do ďalšieho ubytovania. Ak si budeš chcieť pozrieť Griffithovo observatórium, alebo nápis Hollywood zblízka, priprav sa lepšie ako my.

Z nejakých nevysvetliteľných dôvodov sme sa nevedeli dostať autom na parkovisko, odkiaľ vedie cesta k nápisu. Cesta bola uzatvorená. Na nejaké dlhé večerné turistiky čas nebol a tak sme sa behom pár minút rozhodli, že odchádzame. Nápis Hollywood sme predsa videli veľakrát. Keby aj nie, pozrieme si ho v telke 😛

Deň 3 – Národny park Sequoia a Kings Canyon

Do nášho ubytovania Sequoia Lodge sme dorazili neskoro večer, takže plán bol jasný – dobre sa vyspať. Zajtra nás predsa čaká dlhý deň v jednom z najkrajších parkov Kalifornie.

Spánok sme zvládli na výbornú, raňajky nestáli za veľa (tak ako v mnohých moteloch a hosteloch v Amerike), ale kvôli jedlu sme sem tentokrát neprišli. Behom pár desiatok minút sme sa ocitli na úžasných miestach, ktoré nám pripomínali filmy o Divokom západe.

Áut sme stretávali málo, počasie bolo stále veľmi príjemné – okolo 23 stupňov. Proste, do tej Kalifornie môžeš ísť celý rok, no keď sem prídeš na jeseň, stretneš oveľa menej ľudí, za ubytovanie dáš menej peňazí (off-season) a počasie je stále veľmi príjemné.

Za vstup do národného parku Sequoia platíš buď osobitne – za každú osobu, alebo za auto. To druhé bol samozrejme aj náš prípad. Za vstupné a mapku sme zaplatili 35 dolárov a s rangerom na vstupnej prepážke sme si super pokecali. To sme ešte nevedeli, aké výhľady nás čakajú.

Národný park Sequoia bol výborný nápad, skutočne sme sa ocitli na výnimočnom mieste a budeme si to dlho pamätať. Ak si chceš spraviť fotku s najväčšou atrakciou, za ktorú je považovaný General Sherman Tree, vedz, že si na to počkáš pekne dlho. Keď sme tam boli my, rad na fotografiu činil niekoľko desiatok ľudí. Pritom rovnako úžasných sekvojových stromov je v tomto parku neúrekom.

Ak sem prídeš skoro ráno, stihneš si jedným šupom pozrieť aj sekvoje aj Kings Canyon. My sme sa nechceli náhliť, preto sme sa rozhodli, že si radšej naplno užijeme tieto úžasné sekvojové lesy a Kings Canyon vynecháme. Večer nás čakalo pár hodín cestovania.

Prečo sú sekvoje tak výnimočné? Obrie stromy sa tu dožívajú 1500 – 3000 rokov. Jeden z najstarších sekvojovcov dokonca prekonal aj 5000-ročnú hranicu. Pri prechádzkach sme videli aj také stromy, ktoré takmer zhoreli pri požiari – no i napriek tomu žijú ďalej. Sekvoje sú dokonca po požiari ešte silnejšie a odolnejšie, pretože sú schopné získavať živiny zo svojho okolia rýchlejšie a lepšie, ako ktorékoľvek iné stromy.

Ešte trošku zaujímavých dát: Sekvojovec mamutí (Sequoiadendron giganteum) dokáže v prírode dosiahnuť aj 90 metrov. Patrí medzi najväčšie, najťažšie a tiež najstaršie stromy na našej planéte. Kmeň tesne nad zemou môže dosiahnuť priemer až 15 metrov!

Deň 4 – Národný park Yosemite

Pre mňa osobne bolo vidieť národný park Yosemite absolútny sen už od malička. Vždy, keď som videl fotografie z tohto miesta, padala mi sánka a v nemom úžase som si ich dookola prezeral.

Ubytovanie sme si rezervovali v nádhernom hoteli Best Western Plus Yosemite Way Station, ktorý sa nachádzal uprostred štýlového westernového mestečka Mariposa. Dorazili sme večer, no ešte sme stihli súkromný wellness a vírivku v exteriéri. Pecka! Tu bolo okamžite cítiť rozdiel aj v raňajkách, ktoré boli skôr ako honosná večera v niektorých lepších 4-hviezdičkových hoteloch. Výber bol skutočne pestrý, a keďže nás čakala niekoľkohodinová túra v Yosemite, do sýtosti sme sa najedli.

Yosemitský národný park bol ešte veľkolepejší, ako sme očakávali. Hneď ako sme zaplatili vstupné za auto (35 dolárov), začalo sa famózne prírodné divadlo. Zovšadial na teba vykúkajú ohromné kopce s extrémne hladkými stenami. Nečudo, že práve tu sa zbieha horolezecká špička z celého sveta.

Náš cieľ nebol horolezecký, my sme sa uspokojili aj s túrou na Nevada a Vernal Falls. Je to párhodinová túra, ktorú zvládneš v podstate počas celého roka – chodníky výnimočne zatvárajú len v prípade, že v zime napadne sneh, alebo sa šmýka po výdatnom daždi. Výhľady odtiaľ sú na nezaplatenie. Vodopády Nevada Falls sa nachádzajú v nadmorskej výške 1820 m.n.m. a padajú krásnych 181 metrov.

Možností turistiky je tu mnoho, každý si tu nájde to svoje. Na čo si treba určite dať pozor je jedlo v aute alebo v stane. Nenechávajte ho tam za žiadnych okolností. Výstraha pred medveďmi sa nachádza skutočne na každom rohu a neodporúčame sa s tým zahrávať.

Deň 5 a 6 – San Francisco

Yosemite bol pre nás výnimočný a večerná cesta do San Francisca nám zase ukázala, ako veľmi sa krajina v Kalifornii mení z kilometra na kilometer. Od pompéznych vrcholkov hôr cez vyprahnuté údolia, farmy a ranče Divokého západu až po slnečné pobrežie. Na tejto ceste zažiješ skutočne všetko, čo Kalifornia ponúka.

Do San Francisca sme dorazili večer, ubytovali sa v Crowne Plaza San Francisco Airport a odovzdali auto. V tento večer sme sa stihli už len z diaľky pokochať krásou tohto veľkolepého mesta z jeho južnej panorámy, a unavení ale šťastní sme išli späť. Druhý deň ráno sme si dali výdatné raňajky, využili shuttle z hotela na letisko a z letiska vlak priamo do srdca San Francisca.

Posledné ubytovanie patrilo pod rovnakú skupinu hostelov, akú sme skúsili v L.A. a musíme povedať, že to bola výborná voľba. Bývali sme neďaleko čínskej štvrte, v absolútnom centre.

Strávili sme tu takmer dva plné dni a stihli vidieť všetko to, čo sme chceli. Tu je náš itinerár: Chinatown, Financial District, Lombard Street, Hyde St Pier, Golden Gate Bridge a samozrejme aj legendárny Alcatraz.

Určite odporúčame prejsť sa po prístave a ochutnať morské plody či ryby. Sú v neskutočnej kvalite!

San Francisco vôbec nie je tak veľké mesto, ako sme si mysleli. Hromadnú dopravu sme využívali len minimálne, všade sme chodili pešo – chceli sme vidieť čo najviac. Prechádzka po Golden Gate, špacírovanie hore-dole po uličkách San Francisca a na každom rohu niečo fotogénické. Tak si budeme pamätať San Francisco.

Alcatraz bol povinnou zastávkou, lístky naň sme si kúpili v predstihu niekoľkých týždňov a urobili sme dobre. Prehliadky sa tam robia veľmi často a záujem je obrovský. Vypichnúť musíme najmä perfektný audiokomentár, ktorý ťa sprevádza po celý čas prehliadky. Vyhraď si čas aspoň tri hodiny, celá história tohto miesta je fascinujúca.

Síce sme v Kalifornii strávili len 6 dní, ale bola to skvelá ochutnávka toho, čo všetko ponúka. Určite nás to motivovalo k tomu, aby sme si naplánovali ďalší výlet na západné pobrežie USA. Je to iný kus Ameriky, na ktorý sme boli zvyknutí. Omnoho viac uvoľnení, priateľskí a zanechal v nás neuveriteľný dojem.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.

Špeciálne ponuky pre našich čitateľov

• Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne