Nájdeš nás aj na:

Cestopisy

Veselé tváre Srí Lanky – cestopis II

Cestopis s fotkami a zážitkami sa vracia s druhou časťou a pokračovaním cesty po Srí Lanke. Už v minulosti Marco Polo označil Srí Lanku za najkrajší zo všetkých ostrovov. Či mal pravdu si overíme v tomto cestopise. Našimi očami a ušami bol cestovateľ a fotograf Richard Rehorovský. So svojou ženou cestovali po Srí Lanke 2 týždne. Počas cesty stretli zaujímavých ľudí a zažili veľa príjemných zážitkov.

Reklama

Sri Lanka

• Arugam Bay

Plný síl pokračujeme ďalej. Odpočinuli sme si v surferskom raji v Arugam Bay. Tu sme pár dní surfovali, pili pivko na teraske v reštaurácii a vychutnali grilované rebierka. Naše ďalšie kroky vedú do safari v Kumana National park.

• Kumana National Park

Safari na Srí Lanke v pravom slova zmysle znamená Kumana National Park. Vydávame sa na  štyroch kolesách cestou naprieč národným parkom a stretávame tam voľne žijúce zvery. Cesta je po stranách lemovaná jazierkami a močiarmi nad ktorými krúžia volavky. Hladinu pokrývajú nádherné lekná a vidíme ako sa popri nich pokojne kúpe stádo byvolov. No naraz nám prejde mráz po chrbte, keď na jedinej ceste, po ktorej chceme prejsť je asi 50 krokodílov. Tí majú doširoka roztvorené tlamy a číhajú na svoju korisť. Rozmýšľam či nepôjdeme opačným smerom. Našťastie sa vezieme v obrovskom Jeepe a náš šofér síce nehovorí po anglicky, no jeho činy hovoria za všetko. Pridáva plyn, motor hlučne zavrčí a krokodíly sa vystrašene rozutekajú do jazera. Nad hladinou močiaru vytŕčajú len oči. Ich pohľady neveštia nič dobré pre bezbranného tvora. Cesta sa ale uvoľnila a my pokračujeme ďalej.

Krokodýly v Kumana National Park

Krokodíly v Kumana National Park

Hlasno vrčiaci motor nášho jeepu vyruší aj pávy, ktoré sa prechádzajú popri ceste. Keď chcete vidieť pávy vo voľnej prírode a nie len za mrežami ZOO, tiež by ste mali zavítať na Srí Lanku. Tak ako sme to urobili my. Ešte stále tomu nedokážeme uveriť. Okolo nás je asi sto pávov. Ťažko nájsť krajšie zviera. Pávy sa najlepšie cítia s nohami na zemi a len málokedy lietajú. No pokiaľ sa rozhodnú letieť, čo i len na krátku vzdialenosť, je to úžasný pohľad. Páv je majestátne zviera a keď rozprestrie pierka, neviete z neho odtrhnúť oči. S ústami otvorenými od úžasu a sa obzeráme okolo seba, čo ďalšie ešte uvidíme. Mali sme to šťastie a videli sme mnoho ďalších zvierat, ako volavky, byvoly, orly…

Pávy v Kumana National Park

Sme na ceste k miestnemu chrámu. Pri chráme býva rodina, ktorá sa oň stará. Keď domáca pani vidí, že máme krátke nohavice, prichádza s výborným nápadom. Zahaliť sa, znamená obliecť si „sarong“ – farebnú podlhovastú látku. O chvíľu ovíja mojej polovičke sarong okolo pása a veľmi sa na tom zabáva. V tom pribehnú aj miestne deti, ktoré musia vidieť či sarong pasuje. Pasuje! Výborne, môžeme pokračovať.

Obliekanie “sarongu” pred vstupom do chrámu

Vychádzame tepanými žulovými schodmi na posvätnú skalu v Kimana National Park. Skala je na vrchu plochá. Je tam akási plošina, kam sa miestni chodievajú modliť. Podľa výrazov tvári a počtu modliacich sa ľudí sme miestu prisúdili hlbší význam aj my. Cestou nadol pózujú miestni pred našimi kamerami pri spracovaní ryže. Predvádzajú sa, ako im ide práca od ruky.

posvätná skala v Kumana National Park

Modlitba na posvätnej skale v Kumana National Park

• Späť v Arugam Bay

Na večer sa vraciame do Arugam Bay. Cestou míňame niekoľko rybárskych lodičiek. Stále sa snažím prísť na to, ako sa do nich vedia lokálni vmestiť. Loďky sú veľmi úzke, tak v nich rybár musí akoby čupieť. Na boku majú tieto lode pripevnený plavák z pár podlhovastých kusov dreva, aby sa na vlnách neprevrátili. Rybári každý deň vyrážajú na lov o štvrtej ráno.

Rybárska loď v Arugam Bay

Tradičný spôsob kúpania sa na Srí Lanke znamená kúpať sa v šatoch. Jedine v šatoch. Tak ako ste na pláž prišli, idete aj do vody a potom domov. Pozeráme sa na srílanské dievčatá ktoré pobehujú po pláži a kúpu sa v mori v nočných košeľách.

kúpanie v Arugam Bay

Kúpanie v Arugam Bay

Odviezli sme sa do Batticaloa a čakáme na autobus. Samozrejme cesta sa neobišla bez komplikácií. Na Srí Lanke neexistujú tradičné autobusové zastávky. Jednoducho autobus uvidíte, a ak vás vidí aj šofér sediaci v ňom, kývnete mu a on zastaví. Z Batticaloa sa do Sigiriye dá ísť vlakom aj autobusom.

Autobusová stanica v Batticaloa

• Sigiriya

Dorazili sme do Sigiriye. Cesta nás stála asi 400 rupií. Sigiriya je jedno z najvychytenejších turistických destinácií na ostrove. Nájdete tu hlavne turistov. Na nich číhajú stovky hotelov a reštaurácií. Tak sme tu aj my. Plní očakávaní, s vidinou čistej postele, čerstvého jedla, no bez rezervácie. Ale stalo sa, čo sme nečakali. Niet voľnej izby, všetko je plné. Keď už prestávame veriť vidine útulného nocľahu, usmeje sa na nás šťastie. Sestra jednej pani, ktorej sme sa pýtali na ubytovanie, prenajíma izbu vo svojom dome. Pani domáca je veľmi milá a priznala sa, že hostí doteraz mala len pár. Napriek tomu sa o nás postarala perfektne. Oddýchli sme si a ona nám pripravila raňajky. Tie sa nesú v štýle klasiky – ryža a kari. Jedlo na Srí Lanke je dobré. Niekedy viac štípľavé ako by si človek prial. Tentokrát mi raňajky nesadli. Destabilizovaný tráviaci trakt vám pokazí deň najmä na dlhej ceste autobusom, v ktorom je veľa ľudí a príšerné teplo. Cesta je tortúra.

Dnes si prírodu pozrieme z bicyklov. Je super, že si môžete u domácich kedykoľvek požičať „bike.“ Nemôžeme prehliadnuť slona ako sa kúpe, prská na seba vodu a pozorne na neho dozerá jeho „mahout.“  Mahout je jeho pán, ten, ktorý sa oň stará a jazdí na ňom. Profesia mahouta je rodinná tradícia. Správny „mahout“ dostane svojho slona vo veľmi mladom veku. Vzniká medzi nimi puto, ktoré trvá po celý život. Na Sigirií môžu turisti jazdiť na slonoch. My sme tie slony ľutovali a jazdu sme nakoniec vynechali.

kúpanie slona v Sigiriya

Cestou míňame krásne jazierka a z vody vytŕčajú krásne cyklámenovo sfarbené lekná.

Lekná v Sigiriya

• Sigiriya – Levia Skala

Konečne! Hora Sigiriya, ktorá sa tešila veľkej sláve v dávnych dobách, kedy bola strediskom starovekej civilizácie. Týči sa dvesto metrov nad rovinatým terénom, ktorý je zarastený stromami. Na povrchu skaly si niekdajší kráľ postavil svoj palác. Keď vchádzate schodíkmi hore na skalu, obchádzate obrovské levie laby, ktoré sú tak vysoké ako človek.

SriLanka_14

Sigiriya – Levia skala, stredisko starovekej civilizácie (pohlaď z náprotivnej skaly Pidurangala)

Útroby skaly sú zdobené nástennými freskami. Ženy na maľbách sú obdarené bujnými vnadami. Chcel by som vedieť, kto bol ich predlohou…

Nástenné fresky v Sigiriya

Vystúpili sme na vrchol skaly a rozhliadame sa. Okolo nás je nádherný výhľad na okolitú krajinu. Taký, aký uvidíte možno len raz za život. Cítim, ako vo mne rozozneli všetky bunky. Ťažko opísať, čo v tej chvíli cítite. Stojíte na vrchole posvätnej skaly, máte pociť, že ste na vrchole sveta a okolo vás len nádhera.

Výhľad z vrchola skaly v Sigiriya

Slnko zapadá a vy chcete ten moment zobrať preč, so sebou, domov. Obloha sa sfarbí do zlato-červena a ako správny fotograf, aj ja chcem využiť zlatú hodinku na maximum. Na skale sme iba my. Miestni nás pred odchodom upozornili na nebezpečenstvo nočnej džungle. Divoké slony môžu byť v niektorých situáciách veľmi nebezpečné. Zvečerieva sa a my schádzame dolu schodíkmi zrýchleným tempom, a keď prídeme na rázcestie, zisťujeme, že si nepamätáme, odkiaľ sme prišli. Určite to bude vľavo! No v tom na nás trúbi tuk-tukár a zhrozene na nás pozerá a ukazuje nám správny smer. Samozrejme, do prava. Celú cestu nás nasledoval a svietil nám na cestu. Možno nám zachránil život, každopádne nás doviedol domov zdravých a šťastných.

Západ slnka na skale Pidurangala

Výhľad na skalu Sigiriya

K zážitkom zo Srí Lanky sa vrátime v tretej časti tejto reportáže.
Ak vám ušla tá prvá, tu ju nájdete: VESELÉ TVÁRE SRÍ LANKY I

Všetky zážitky patria Richardovi Rehorovskému. Ďakujeme mu za nádherné fotografie, vďaka nemu môžeme našim čitateľom predstaviť Srí Lanku krásne, netradične a do tých najmenších detailov. Viac krásnych fotografií z Richardovej dielne nájdete na stránke www.richardrehorovsky.com a na facebooku.

Pre viac cestovateľských reportáží nás sleduj aj na facebooku a krásne reportáže Ťa už nikdy neobídu 🙂

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.

Špeciálne ponuky pre našich čitateľov

• Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    Prosím, ohodnoťte náš článok.