Nájdeš nás aj na:

Novinky

Najkratší let na svete trvá 90 sekúnd. Prečo?

Najkratší let na svete trvá 90 sekúnd. Prečo?

Tieto lety sú tak krátke, že si nestihnete ani sklopiť podnos na sedadle pred sebou.

Reklama

Od decembra tohto roku bude letecká spoločnosť British Airways lietať do Dammamu, hlavného mesta východnej provincie Saudskej Arábie. Lietať sa bude z neďalekého Bahrajnu vzdialeného len 54 míľ. Podľa Marka Ellwooda zo cntraveler.com, pôvodného autora tohto článku,  je to asi polovica vzdialenosti medzi New Yorkom a Philadelphiou. V našich končinách by to bolo ako z Bratislavy do obce Rastislavice alebo z Košíc do Stropkova.

Momentálne spája British Airways tieto mestá 90-minútovou, takzvanou limuzínovou službou s číslom letu BA 8499, nové spojenie by malo let skrátiť o dve tretiny. To však ani zďaleka nie je najkratšia vzdialenosť letu na svete.

Keď nefúka, letí menej ako jednu minútu

Rekordérom najkratších komerčných letov je ten 90-sekundový medzi škótskymi ostrovmi Westray (640 obyvateľov) a Papa Westray (72 obyvateľov) v Orknejách na severnom pobreží Škótska. S. Za dobrých poveternostných podmienok trvá dokonca len minútu, ak však fúka nepriaznivý protivietor, let sa predĺži na dve a pol minúty. Vzdialenosť medzi týmito škótskymi ostrovmi je len 1,7 míľ (približne tri kilometre). To je ako z jednej mestskej časti Bratislavy do druhej či z okresu Košice I do Košíc II.

„Existujú traja riadni piloti, ktorí pracujú na linke medzi ostrovmi, a áno, poznáme ich všetkých. Vždy si vymeníme pár slov, kým je lietadlo ešte na zemi, “ hovorí Graham Maben, policajný dôstojník vo výslužbe a 70-ročný rodák z Orknejských ostrovov.

Krátke, lacné, ale neudržateľné k prírode

V ére, keď letecké spoločnosti čoraz viac propagujú ultra dlhé lety bez prestupov, veď aktuálnym držiteľom rekordu je takmer 19-hodinový, 9 500-míľový let z Newarku do Singapuru, sa tie niekoľkosekundové zdajú úplne absurdné. Tieto „letecké taxíky“ a ich prevádzka sú dnes predovšetkým nezodpovedné k životnému prostrediu. Tak prečo je po nich trh taký žravý? Ellwood uvádza, že dôvodom je kombinácia dvoch hlavných faktorov – nízke palivové náklady a nedostatok možností na prepravu z bodu A do bodu B.

Trend z roku 1944

Na Aljaške dodnes prevádzkujú takzvané mliečne jazdy, ktoré lietajú medzi izolovanými komunitami ako sú Ketchikan a Sitka. Sú to už len pozostatky, prežitky zlatej éry letectva, keď boli veľkosť lietadla, počet pasažierov a krátky dolet pre neustálu potrebu tankovania ešte obmedzené.

Podľa environmentálneho sociológa Rogera Tyersa zaviedol svet tento trend ešte v roku 1944 Chicagským dohovorom. Vlády sa vtedy zhromaždili, aby stanovili pravidlá pre expandujúci medzinárodný letecký priemysel. Aby sa vyhli drobným hádkam o zdaňovanie, súhlasili, že palivo z lietadiel bude oslobodené od väčšiny ciel.

„Cieľom vtedy bolo, aby sa rozbehol začínajúci priemysel,“ povedal Ellwoodovi Tyers a dodal, že to bol tento daňový režim, ktorý pomohol letectvu stať sa tým, čím je dnes. Inými slovami, to, že sú letecké pohonné látky relatívne lacné, stále povzbudzuje letecké spoločnosti k prevádzkovaniu aj takých liniek, ktoré dnes zvládnu už i autá.

Keď nie je iná možnosť

Samozrejme, mnohé z týchto krátkych letov dodnes fungujú aj preto, že iné možnosti prepravy sú len veľmi ťažko dostupné alebo nemožné. Rozbúrené more okolo súostrovia Orkneje je nevhodné na plavby loďou, povedzme si to otvorene, aj pre neznesiteľnosť takej záťaže pre ľudský žalúdok. Krátke letecké linky na Aljaške zase fungujú medzi jednotlivými osadami, ktoré nie sú prepojené priechodnými cestami.

Novú trasu z Bahrajnu do Dammamu zaviedol British Airways pravdepodobne z obdobných dôvodov a pre jej efektívnosť. Myslí si to pilot na dôchodku John Cox, ktorý lietaval aj do Bahrajnu. Je to obľúbená destinácia pre expatov žijúcich v Perzskom zálive, ktorí radi trávili víkend na plážach v Bahrajne.

„Medzi Bahrajnom a Dammamom je len jedna cesta, povedal Ellwoodovi a dodal „videl som, že môže trvať 40 minút a videl som, keď tá cesta niekomu trvala aj štyri hodiny, najmä v piatok a v nedeľu. Colní úradníci na oboch stranách sú veľmi dôkladní.“ Niet teda podľa neho divu, že obchodní cestujúci uprednostňujú na tak krátku vzdialenosť spoľahlivosť pravidelného letu.

Ach, to naše životné prostredie

Hoci je letectvo vysoko profilovaným zdrojom znečistenia oxidom uhličitým, k celosvetovým emisiám prispieva 3,5-percentným podielom, čo je oveľa menej, ako produkujú priemyselné odvetvia či poľnohospodárstvo.

Vplyvu týchto rýchlych „taxi leteckých liniek“ na životné prostredie nebudeme v spoločnosti podľa Johna Sauvena z Greenpeace venovať ešte nejaký čas vysokú pozornosť. Myslí si však, že aj letecký priemysel bude musieť čoraz viac inovovať, podobne ako iné priemyselné odvetvia. Hovorí, že čím viac každý iný sektor dekarbonizuje, tým viac minutých emisií ostáva pre letectvo. Odhaduje, že neochota aerolínií prijať alternatívne zdroje palív posunie podiel ich emisií do roku 2050 na viac ako 21 percent.

Dobrou správou je, že novšie lietadlá už počítajú s kompenzáciou emisií, napríklad Airbus A350 od spoločnosti Virgin, ktorého motor generuje o 30 percent menej oxidu uhličitého ako jeho predchodca Boeing 747-400.

Najprv každú míľu zváž a potom vyváž

My však nemusíme čakať na to, aby letecké spoločnosti dohnali svoju ekologickú stopu, môžeme tak urobiť aj sami. Tí z nás, ktorých trápi naša uhlíková stopa, môžeme proaktívne investovať do kompenzácií emisií CO2. Pomôžu nám k tomu dve kľúčové frázy, ktoré by sme mali poznať – VCS, teda overený uhlíkový štandard a program Gold Standard na redukciu emisií. Oba zaručujú, že každá kompenzácia je kontrolovaná a certifikovaná.

Čo musíme zmeniť?

Kritici krátkych letov nezameriavajú svoju pozornosť na samotnú službu „leteckých taxíkov“, ktorá je akýmsi záchranným lanom pre miestne komunity, ktoré, napríklad ako v Orknejách, prekonávajú lietadlom more, lebo inej alternatívy niet. V centre ich pozornosti nie sú ani niekoľkohodinové lety. Štatistiky predsa naznačujú, že diaľkové lety znečisťujú životné prostredie oveľa menej ako napríklad krátke vnútroštátne lety. Prečo? Najviac paliva minie lietadlo počas vzlietnutia a pristávania, nie počas samotného letu, kedy sa počet uvoľnených emisií každou míľou znižuje.

Kritickí sú najmä k leteckým linkám, ktoré by sa dali ľahko nahradiť iným, lacnejším a menej škodlivým spôsobom dopravy.  Podľa Tyersa je dokonca i väčšina cestujúcich, máme na mysli Američanov, ochotná prijať iné možnosti prepravy, napríklad vlak. V USA je však železničná sieť menej rozsiahla ako v Európe, kde Briti a Francúzi pravidelne cestujú vysokorýchlostnými vlakmi na trati Londýn-Paríž a dokonca aj Brusel. Mali by preto popracovať na úprave ciest na krátke vzdialenosti.

Kvalita, nie kvantita je dôležitá. „Ak žijete v inom štáte, navštívte mamu raz a zostaňte dva týždne, nie šesť víkendov po sebe. Nebude vás ľúbiť menej,“ uzatvára enviropsychológ Tyers.

Jedným z najkratších letov na svete mal byť ešte v roku 2014 ten z Bratislavy do Viedne a naopak. Trvať mal len päť minút. Prevádzku mal zabezpečovať rakúsky dopravca Fly Niki, ten v decembri 2017 zbankrotoval.

Z pôvodného originálu: Why Do 90-Second Flights Exist? A Look at the World of Short-Haul Rides od autora Marka Ellwooda pre cntraveler.com, 17. apríl 2019

Fotografie: Unspash.com


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    5/5 - (4 votes)
Komentáre

Diana lepšie umýva riad, ako varí. Aj preto tak miluje svojho chlapa, čo sa v kuchyni snáď narodil. Na psy nedá dopustiť, na tie svoje, ani na tie z OZ Pes v núdzi. Ostatne, ako na všetky iné zvieratá. Keby mohla v živote vycestovať už len jediný raz, vrátila by sa domov k mame Esther, do Kene, na Aloo Drive do domčeka nad zátokou.

Hore