Nájdeš nás aj na:

Novinky

Prototyp najväčšieho hybridného lietadla na svete išiel do dôchodku. Vzniká jeho lepšia verzia

Prototyp najväčšieho hybridného lietadla na svete išiel do dôchodku. Vzniká jeho lepšia verzia

Inžinieri britskej firmy Hybrid Air Vehicles (HAV) z Bedfordu, ktorí skonštruovali najväčšie hybridné lietadlo na svete – Airlander 10, sa rozhodli vybudovať úplne nový model lietajúceho stroja.

Reklama

Pôvodný Airlander 10, pri konštrukcii ktorého využili kombináciu smart technológií lietadiel s pevnými krídlami, vzducholode a vrtuľníkov, už nečakajú žiadne skúšobné ani ostré lety. HAV už získali aj povolenie od Úradu civilného letectva (CAA) na konštrukciu nového modelu. Dúfajú, že ten sa bude na oblohe vynímať už začiatkom roka 2020.

Prototyp poslúžil svojmu účelu

Prototyp Airlander 10 má za sebou šesť testovacích letov, z ktorých niektoré skončili neúspešne. Napríklad haváriou v roku 2016. Na konci svojej druhej testovacej jazdy, po 30-minútach bezproblémového letu, stroj nezvládol pristáť a doslova padol na nos. Našťastie sa nikto nezranil. Neúspešne sa skončil aj testovací let tohto 92 metrov dlhého a 44 metrov širokého prototypu v roku 2017. Jednu ženu po ňom previezli do nemocnice.

V roku 2019, osem rokov po vybudovaní vôbec prvého modelu, identifikuje spoločnosť HAV svojich kľúčových dodávateľov komponentov, finalizuje proces certifikácie a dolaďuje detaily, aby nový model už onedlho nebol len prototypom, ale skutočným produktom.

Airlander 10 pri havárii v roku 2017.

Päť dní bez pristátia

Najväčšie hybridné lietadlo by malo byť schopné pristáť na takmer akomkoľvek plochom povrchu, dosiahnuť výšku sedemtisíc stôp a rýchlosť 50 uzlov, teda takmer 93 kilometrov za hodinu. Navyše, inžinieri tvrdia, že vydrží vo vzduchu päť dní bez pristátia a bude mať výrazne nižšiu uhlíkovú stopu ako iné formy leteckej dopravy.

Airlander spáli pri rovnakom výkone ako konvenčné lietadlo len približne jednu tretinu až jednu štvrtinu paliva, ktoré spotrebuje obyčajný stroj. Je to preto, lebo plyn, ktorý hybrid Airlander nadnáša, znižuje jeho celkovú hmotnosť a teda aj množstvo energie potrebnej na udržanie stroja vo vzduchu.

Airlander 10 dokáže pristáť na akomkoľvek plochom povrchu, aj na vode. Fotografia: Adrian Today | Dreamstime.com

Jeho funkcie by mali byť rôzne – od tej nákladnej a dopravnej až po prieskum a dohľad nad danou oblasťou. Pôvodný model mal slúžiť americkej armáde ako pozorovací stroj. Využívať sa bude zrejme v oboch sektoroch – vojenskom aj tom komerčnom. Fascinujúce je, že stroj nemá nijak zložitú štruktúru, svoj tvar si zachováva vďaka stabilizátoru hélia v trupe stroja a inteligentnému materiálu Vectran, z ktorého je vyrobený.

Zaostrené na turistov

Čo tak plaviť sa vzduchom a pozerať sa na krajinu z vtáčej perspektívy? Airlander určený na komerčné účely bude extravagantný, no vraj cenovo prístupný. Na jeho interiéry sa podieľa aj automobilová dizajnová spoločnosť Design Q. Možno aj preto toľko plyšu na sedadlách a taburetoch. Interiér bude ľahko modulovateľný, to znamená, že by sa jeho zariadenie malo dať ľahko presúvať v priestore podľa potreby a typu cesty.

Interiér nového modelu pre komerčné lety. Fotografia: www.hybridairvehicles.com

Časť podlahy hybrida bude presklenná, takže uvidíte svet pod vlastnými nohami. Jeho spálne budú vraj väčšie ako sú tie v päťhviezdičkových hoteloch. No a potom je tu ešte bar! Konštruktéri HAV tvrdia, že turistický Airlander by mohol prepraviť naraz 19 cestujúcich s plnou penziou počas trojdňovej expedície bez pristátia.

Interiér nového modelu pre komerčné lety. Fotografia: www.hybridairvehicles.com

Plavba oblohou

Cieľom týchto letov, samozrejme, nebude to, aby ste nad Atlantikom preleteli čo najrýchlejšie. Spoločnosť HAV sa chce zamerať na cestovanie, ktoré nazýva luxusným expedičným cestovným ruchom. Navyše, ekologickým. Podľa Stephena McGlennana, výkonného riaditeľa HAV, by sme sa mali na to pozerať ako na ukážkové výletné plavby oblohou nad Grand Canyonom alebo Amazonským dažďovým pralesom.

Reportáž BBC o novom type Airlander 10.

Tak, ja sa už neviem dočkať. A vy?

Ak vás zaujímajú podobné kuriozity, prečítajte si aj článok našej Anny o novom lietadle spoločnosti Emirates či ten môj o novom lietadle kanadskej hotelovej sieti Four Seasons. Cena letu vás prekotí zo stoličky.

Zdroje: www.hybridairvehicles.com | www.cntraveler.com


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    5/5 - (4 votes)
Komentáre

Diana lepšie umýva riad, ako varí. Aj preto tak miluje svojho chlapa, čo sa v kuchyni snáď narodil. Na psy nedá dopustiť, na tie svoje, ani na tie z OZ Pes v núdzi. Ostatne, ako na všetky iné zvieratá. Keby mohla v živote vycestovať už len jediný raz, vrátila by sa domov k mame Esther, do Kene, na Aloo Drive do domčeka nad zátokou.

Hore