Nájdeš nás aj na:

Novinky

Prasiatka aj vôňa hrozna. Ako letiská odplašujú vtáctvo?

Prasiatka aj vôňa hrozna. Ako letiská odplašujú vtáctvo?

Moderné lietadlá sú síce miliónové zázraky schopné preletieť svet, no ich geniálne technické systémy su stále citlivé na rozmary pôvodných majstrov oblohy – vtáctvo.

Reklama

Každý rok do lietadiel narazia tisícky vtákov. Za posledné desaťročia množstvo takýchto evidovaných situácií vzrástlo, a to najmä kvôli väčšiemu počtu samotných lietadiel vo vzduchu, rastúcej populácii zvierat nebezpečných pre lietadlá a zlepšeniu spôsobov, ako ich zaznamenať.

Aj jeden vták môže spôsobiť vážnu nehodu

Hoci mnohé kolízie lietadiel s vtákmi končia len preliačinou či malým poškodením, nárazy celého kŕdľa či iba jediného väčšieho vtáka môžu znamenať veľké nebezpečenstvo.

Stalo sa tak napríklad počas letu AirAsia X, pri ktorom lietadlo prišlo o motor. Jeden z pasažierov nahlásil päť či šesť nárazov, ktoré počul a následne videl cez okno „oranžové svetlo“. Takýchto nehôd sa udialo viac.

Prevencia od štrku až po kólie

Motory lietadiel sú navrhnuté tak, aby odolali nárazom malých vtákov. V prípade núdze by mali byť lietadlá dokonca schopné lietať iba s jedným motorom. Prevencia pred takýmito nehodami je však stále pre letiská prioritou, pričom sa objavujú úplne jednoduché riešenia až po tie poriadne šialené.

Jednou z najobľúbenejších metód odstrašovania vtákov od lietadiel je odpaľovanie zvukových kanónov. Letiská často využívajú aj metódu vytvárania menej „bird-friendly“ prostredia, napríklad postavením rybníkov alebo štrku namiesto trávy.

Letiská s obzvlášť tvrdohlavým vtáctvom sú nútené zapojiť viac fantázie. Napríklad také Salt Lake City letisko zamestnáva prasiatka, ktoré jedia vajíčka čajky. Na Southwest Florida International zasa bordérske kólie naháňajú volavky. Na francúzskom Lourdes-Tarbes-Pyrénées rozsvecujú LED obrazovky s grafikou „vyvalených“ očí, aby odplašili dravcov ponevierajúcich sa po okolí.

High-tech metódy

Najviac zaneprázdnené letiská ako Amsterdam-Schipho, Chicago-O’Hare či nové Istanbul Airport berú hrozbu vtáctva a jej prevenciu maximálne vážne. Používajú pokročilý radarový systém, ktorý zachytáva veľkosť, lokáciu a pohyb kŕdľov vtákov na kilometre od letiska. Tieto údaje pomáhajú kontrolórom aktivovať včas zvukové kanóny, načasovať odlety a prílety či vyslať zamestnancov na vyriešenie situácie.

Problém s vtákmi nemajú len runwaye. Zamestnanci letísk musia byť ostražití aj pri zaparkovaných lietadlá. Vtáky na nich sedia aj prespávajú. Obzvlášť nebezpečný je vtáčí trus. Je totiž veľmi kyslý a môže poškodiť exteriér lietadla. Hangáre odplašujú lietadlá napríklad rozmiestnením sovích figurín. Existujú aj high-tech alternatívy ako stroje, ktoré cirkulujú vzduch s odpudzujúcimi arómami. Vedel si, že holuby neznášajú vôňu hrozna? Odteraz na každý výlet do Ríma strapec do vačku!

Ako plašia vtákov na Bratislavskom letisku?

„Biologická ochrana letiska využíva v súčasnosti tieto metódy plašenia zvierat – plašenie sokoliarskymi dravcami (sokoly, kaňúr okrúhlochvostý), poľovnými psami, poľovnými zbraňami, šrapnelovou pištoľou, poplašnými a výstražnými zvukmi zvierat (z reproduktorov na aute) a nájazdami auta do kŕdľov. Jednotlivé postupy plašenia sú volené podľa toho, či ide o plašenie proti vtákom vytvárajúcim kŕdle, proti jednotlivým vtákom, alebo proti iným živočíchom, ktoré sa schovávajú v poraste.

Najčastejšími druhmi vtáctva, ktoré sa vyskytujú v okolí letiska, sú škorce, straky, holuby, ale aj sokoly a iné druhy živočíchov,“ povedala pre Pelipecky. sk hovorkyňa Bratislavského letiska Veronika Ševčíková

Zdroj: cntraveler.com

Komentáre

Hana je z Bratislavy, kde vyštudovala žurnalistiku. Vyskúšala si život vo Varšave ako študent médií a v Berlíne ako redaktor v online magazíne. Pracovné skúsenosti ju zaviali do cestovného ruchu a tam sa doteraz cíti ako doma. Miluje víkendové city breaky po európskych destináciách, ale aj exotiku.

Horúce #PELIPECKY

Novinky a správy zo sveta cestovania

Cestujete na Slovensko zo zahraničia? Musíte sa registrovať https://t.co/0w1tLOcIRX #novinky2 hodiny dozadu
Koronavírus a cestovanie – všetko, čo potrebuješ vedieť https://t.co/QOAvhIh2a4 #novinky2 hodiny dozadu
Repatriácia z Miami do Bratislavy sa odkladá o týždeň (aktualizované) https://t.co/k0o2fNZUQR #novinky2 hodiny dozadu
Emirates od 6. apríla obnovia niektoré lety. Zatiaľ len jedným smerom https://t.co/anHbtjVaed #novinky3 dni dozadu
Airbnb ponúka ubytovanie zadarmo pre doktorov a záchranárov bojujúcich s COVID-19 https://t.co/d2dAnWfBRZ #novinky3 dni dozadu
Kultúrny program počas karantény: Van Gogh, Banksy, Rómeo a Júlia online https://t.co/W5ZggbUhcU #novinky3 dni dozadu
Lufthansa zrejme dostane miliardovú pomoc od Nemecka https://t.co/1rfSjWdqjK #novinky3 dni dozadu
Belgicko zvažuje zoštátnenie Brussels Airlines https://t.co/qUeWCVm2gM #novinky3 dni dozadu
Koronavírus a cestovanie – všetko, čo potrebuješ vedieť https://t.co/QOAvhIh2a4 #novinky3 dni dozadu
Repatriácia z Londýna: 5. apríla ide lietadlo do Bratislavy i naspäť https://t.co/eA1NAsIkYS #novinky3 dni dozadu

Odporúčame tiež:

Advertisement
Advertisement
Hore