Nájdeš nás aj na:

Ázia

Menej známe Thajsko: 7-dňový itinerár, ktorý ti ukáže národné parky, krásne pláže i autentické miesta

V Thajsku som bol mnohokrát a preto som si myslel, že ho už dôverne poznám. No moja posledná návšteva v Krajine úsmevov mi ukázala, ako veľmi som sa mýlil. Thajsko som si totiž, tak ako mnohí ľudia predomnou, zaškatuľkoval len ako plážovú destináciu, a tým pádom som urobil veľkú chybu. Jasné, more a krásne pláže tu hrajú hlavnú úlohu. Mám však pre teba itinerár, ktorý ťa za týždeň zavedie aj do vnútrozemia, národných parkov, bývalého hlavného mesta krajiny a na ďalšie zaujímavé miesta. Máš záujem? Nech sa páči, čítaj ďalej a je tvoj.

Reklama

Thajsko priamym letom z Viedne

Už som to spomínal viackrát, ale musím aj tu. Viedeň má fantastické letecké spojenia do Bangkoku a za jedno z absolútne najlepších považujem to od 5-hviezdičkových taiwanských aerolínií EVA AIR.

Večer nasadneš vo Viedni, na druhý deň už chlípeš štipľavú ázijskú polievku na Khao San Road v Bangkoku. Nehovoriac o tom, že ekonomická trieda je na veľmi dobrej úrovni a business class na tej najvyššej. Po takomto zážitku si Thajsko užiješ naplno a so všetkým čo k tomu, a to hneď po prílete.

Celé sa to začalo na Phukete

Ideálny trip po Thajsku je taký, počas ktorého netráviš väčšinu dňa presunmi. Aspoň tak vraví Andrej Maťko, môj osobný sprievodca Thajskom a človek, ktorý pred 30 rokmi rozlietal Slovákov do tejto úžasnej krajiny.

Našu cestu Thajskom sme teda začali, ako inak, na letisku v Bangkoku, kde sme si ihneď po prílete uvedomili zaujímavú vec. Thajsko v októbri 2022 zrušilo všetky tvrdé vstupné opatrenia, ktoré platili počas uplynulých dvoch rokov a už ho tak môžu navštíviť všetci bez testu, očkovania či covidovej karantény. Tento fakt sa ukázal okamžite, pretože Thajsko opäť ožilo a je presne tou istou famóznou destináciou, ktorou bolo pred pandémiou. Akurát Thajci sú ešte viac usmiati a radostní, že si k nim zavítal!

Zážitok číslo jeden: národný park Khao Sok

Našou prvou destináciou je národný park Khao Sok a preto sme z Bangkoku zvolili vnútroštátny let na Phuket, kde nás čakal súkromný transfer, ktorým sme sa dopravili do hotela. Neponáhľali sme sa a tak sme sa cestou zastavili aj na lokálnych trhoch. Do zážitkového hotela Our Jungle Camp sme sa dostali vo večerných hodinách a za úžasných zvukov džungle.

Toto miesto je skutočne epické a ak si ho chceš užiť plnými dúškami, odporúčam ti stráviť tu nie len jednu noc ako my, ale pokojne aj dve či tri. Všetky drevené apartmány sú unikátne, niektoré sa nachádzajú priamo na strome, iné pri rieke, ďalšie zase hlbšie v džungli. Ide o to, čo viac preferuješ.

Pozor si len musíš dať na prítomnosť hmyzu, čo však vieš pohodlne vyriešiť cez deň aj v noci. Stačí dobrý repelent (ideálne lokálny, Thajsko vyrába skvelé prípravky a za pár centov) a takýto cool baldachýn:

Ráno môžeš začať kúpeľom v neďalekej rieke s úžasným výhľadom na hory. Zakončíš to výbornými raňajkami, ktoré sú súčasťou pobytových balíčkov tohto rezortu. Tešiť sa môžeš na lokálne suroviny, skvelý proklientsky prístup a tiež možnosť pozorovať exotické papagáje a iné neškodné zvieratká.

Náš program bol plný dobrodružstiev a tak sme po raňajkách a diskusií s prevádzkarom hotela zamierili ďalej, na plavbu loďou. Do nášho ďalšieho ubytovania totiž iná cesta nevedie, len po vode. Opäť sme si to namierili súkromným transferom, tentokrát k sladkovodnému jazeru Cheow Lan Lake. Cestou sme však ešte stihli aj lokálny trh na Ban Takun, kde sme mali možnosť ochutnať všelijaké thajské dobroty, šťavnaté ovocie a tiež si nakúpiť vodu na cestu.

Jazero Cheow Lan je skutočne srdcom národného parku Khao Sok a preto neexistuje lepšia možnosť ako spoznať túto destináciu inak ako na lodi. Ideálne na 2 dni, teda jednu noc. V prístave sme si za pár eur objednali odvoz do nášho hotela na vode a potom sme sa konečne odtrhli od zeme a užívali si presun po rieke.

To, že to bude veľkolepé, sme vedeli už od začiatku, no čím sme boli bližšie k nášmu ubytovaniu, tým bol náš pocit silnejší. Vysoké vápencové útvary sa starajú o úžasné prírodné divadlo a človek, ktorý sa tadiaľto plaví prvýkrát, sa nestíha čudovať, čo všetko toto jazero ukrýva. Všimol som si však aj na Andrejovi, našom sprievodcovi, že aj on bol očarený – a to je Thajsko jeho druhým domovom.

Khao Sok National Park je inak najväčší národný park v južnom Thajsku a je pozostatkom dažďového pralesa, ktorý je starší a oveľa rozmanitejší ako Amazonský dažďový prales. Krásne pieskovcové a ílovité skaly sa týčia nad jazerom Cheow Lan Lake do výšky 300 až 600 metrov. Park pretína vápencové pohorie od severu na juh s najvyšším bodom 950 metrov.

Toto ubytovanie mi pripomínalo skôr Tahiti či Svätú Luciu

Našim dnešným ubytovaním je Praiwan Superior Raft House, jedno z najkrajších autentických ubytovaní, v akých som mal možnosť prenocovať. Jeho výhody sú jasné už od prvého momentu, kedy som uvidel scenériu, v ktorej sa nachádza.

Všetci hostia majú svoj vlastný drevený apartmán na vode, ktorý považujem za dostatočne komfortný aj napriek tomu, že ide o autentické ubytovanie v lone prírody. Máš tu obrovskú posteľ, veľkú kúpeľňu so sprchou a toaletou a komfortný prístup do vody priamo z apartmánu.

Do Praiwan Superior Raft House sa dostaneš iba loďou a najbližšia civilizácia je vzdialená desiatky kilometrov preč z džungle. To znamená, že tu máš možnosť sledovať unikátne zvieratá, ako sa to podarilo aj nám. Behom jedného dňa sme tu videli čierneho medveďa (áno, v Thajsku!), opice, sloniu rodinku, množstvo exotických vtákov či rýb.

Za najkrajšie na tomto type ubytovania považujem fakt, že sa nachádza uprostred národného parku – čo ubytovaným hosťom poskytuje úžasné ticho, fascinujúce scenérie všade navôkol a zároveň autentické jedlo vrátane ovocia či rýb.

Počas dvoch dní a jednej noci sme stihli niekoľko lodných safari, jednu komentovanú návštevu jaskyne s lokálnym sprievodcom, požičali sme si kanoe a vďaka tomu objavili niekoľko tajných zákutí. Za najviac adrenalínový považujem prechod džungľou, kde hrozí nebezpečenstvo priameho stretu so slonom.

„Užil“ som si aj fakt, že v džungli prebývajú mnohé druhy pavúkov či hadov, podľa informácií nášho sprievodcu sú však všetky viac-menej neškodné. Najkrajšie bolo sledovať západ a východ slnka priamo z lode. Človek by si kvôli tomu určite mal privstať.

Jedlo je tu rovnako úžasné ako vo väčšine thajských provincií, takže sa netreba báť ochutnávať aj nové veci. Raňajky a večere sú takisto dostatočne bohaté.

Zážitok číslo dva: Krabi po pandémii žije ešte viac

Po dvoch dňoch strávených na vode sme sa presunuli naspäť do prístavu, odkiaľ sme sem prišli. Tam nás už opäť čakal súkromný transfer, ktorým sme sa presunuli do ďalšej destinácie – Krabi Ao Nang.

Tá je vzdialená zhruba 154 kilometrov, čo znamená približne dve hodiny cestovania. Platí tiež, že čím komfortnejší pozemný transfer si v Thajsku vyberieš, tým lepšie sa po ceste vyspíš. Náš súkromný van poskytol dostatočný priestor na oddych a tak sme sa o pár hodín prebudili v úplne novej destinácií zrelaxovaní.

Z prístavu v Krabi sme sa presunuli do nášho ďalšieho ubytovania – Hotel Sand Sea Resort****. Najprv teda pozemným transferom, neskôr loďou. Z tej sme vystúpili priamo na legendárnej Railay Beach, ktorá na mňa zapôsobila ešte lepšie ako pred pandémiou. Je to možno spôsobené aj tým, že za posledné dva roky tu bolo o 95% menej turistov a táto destinácia sa vrátila v čase o 30 rokov.

Ubytovanie Hotel Sand Sea Resort poskytuje veľmi dobrý pomer cena vs. kvalita a opäť sme mali úžasný apartmán zariadený v tradičnom thajskom štýle približne 5 minút od slávnej Railay Beach. Vďaka tomu sme mohli večerať a raňajkovať s výhľadom na jednu z najlegendárnejších pláží Thajska.

Thajsko a aktívna dovolenka: skús Railay Beach

Railay Beach ponúka skvelé možnosti pre aktívnych dovolenkárov. Možno tu objavovať neďaleké jaskyne, liezť po skalách v rôznych obtiažnostiach, kajakovať v okolí polostrova, zahrať si futbal s miestnymi na pláži alebo si ísť len tak zabehať pri východe slnka.

My sme toho chceli zažiť čo najviac a tak sa nám podarilo stihnúť prakticky všetko, čo som spomenul. Najsilnejší zážitok mi priniesol výstup na panoramatickú výhliadku, odkiaľ je najkrajší výhľad na celú Railay Beach. Zároveň je to neďaleko lagúny, na ktorú treba zdolať horolezecký terén a to už si vyžaduje mať k dispozícii aj pevnú obuv a nejaké tie turistické, prípadne lezecké schopnosti.

Počas poldňového výletu nastúpaš a zároveň klesneš síce len o pár desiatok metrov, no niektoré pasáže sú veľmi exponované a mne osobne pripomínali skôr adrenalínovanú turistiku v Roháčoch. Namiesto reťazí tu máš laná, nohy a ruky musíš šikovne vkladať do dier a skuliniek, ktoré vytvorila sama príroda. Ak máš šťastie na blato a absolútne klzké laná či totálne premočený terén, bude tvoj zážitok ešte mocnejší. Hádaš správne, presne to sme mali k dispozícii my. O to viac sme si vážili príchod do lagúny, ale aj návrat späť do hotela.

Krabi je tiež destináciou, kde to večer „žije“. Po výdatnej večeri sa môžeš pobrať na hlavnú ulicu, ktorá prepája obe pláže – teda sever s juhom a zažiješ tu atmosféru pripomínajúcu to najlepšie z Bangkoku. Novinkou je, že Thajsko sa vybralo legalizáciou marihuany, a tak tu nájdeš obchody ponúkajúce v tomto ohľade všetko, čo si turista môže zakúpiť napríklad v Amsterdame a legálne užiť.

Je to v absolútnom protiklade s tým, čo na Krabi bolo v minulosti a najmä počas pandémie. Ako aj Andrej podotkol, v roku 2020 tu boli otvorené dva bary, všetky ostatné skrachovali. Dnes tu nájdeš nové prevádzky, nových majiteľov a celkovo z tohto miesta budeš mať zrejme úplne iný dojem. Kto vie, ako bude Thajsko vyzerať o päť či desať rokov.

Na Railay Beach sa inak nachádza viacero hotelov prvotriednej kvality. Na pláž sa dostaneš iba loďou z mesta Krabi alebo letoviska Ao Nang, cesta po súši nie je možná. Oblasť nie je príliš komerčne založená, aj keď sa tu nachádzajú reštaurácie a obchodíky. To, čo návštevníkov láka najviac, je neďaleká panenská príroda bez davov turistov.

Ayutthaya: takto kedysi vyzeralo Thajsko

V Krabi sme strávili jeden a pol dňa a tak sme sa po raňajkách pobrali ďalej, do úplne novej a pre mňa nepoznanej destinácie. Presunuli sme sa loďou na pevninu, odtiaľ na letisko v Bangkoku a napokon vnútroštátnym letom do bývalého hlavného mesta krajiny, Ayutthaya.

Tu bol program po príchode jasný. Zvečerievalo sa a Andrej nás vzal na lokálne trhy. Tie boli magické a ako to už býva zvykom, preplnené skvelým jedlom. Skúsili sme všetko, od mandarinkového džúsu až po pikantné kuracie kúsky na paličke.

Za najkrajší zážitok považujem neskorú večeru na trhu s miestnymi. Bolo niekoľko hodín nad ránom a my sme boli poslední zákazníci toho dňa a zároveň prví, ktorí prišli v nový deň. Tu som ochutnal zrejme najlepšie pad thai v živote. Ak by som mohol rozdávať michelinské hviezdy, tu ich určite rozdám všetky.

Ubytovanie v Ayutthaya je samostatnou kategóriou, pretože vyberať si možno najmä z tých autentických. My sme zvolili Hotel Sala Ayutthaya****, ktorý má výnimočnú polohu – nachádza sa hneď oproti najznámejšiemu chrámu v tomto bývalom hlavnom meste Thajska. Zároveň interiér hodnotím ako jeden z najkrajších, ktoré som mal možnosť v Thajsku zažiť. Tu viac povedia najmä fotografie.

Po úžasných a-la carte raňajkách sme sa vybrali spoznať bližšie aj túto metropolu. Andrej nás sprevádzal najkrajšími starobylými pamiatkami. Tie veľmi názorne ukazujú, ako sa zo slávnej a monumentálnej metropoly stalo nakoniec tak trochu zabudnuté, no aj tak nesmierne krásne mesto. Totiž, susedná Barma, pred stovkami rokov na mesto Ayutthaya zaútočila a neľútostne ho zrovnala zo zemou. Zostali zachované len niektoré časti chrámov, väčšina budhistických sôch napríklad nemá hlavu.

Smutná história a zaujímavosti, ktoré vyrážajú dych

Mesto je pomenované podľa starovekého indického mesta Ayodhaya (nedobytný), kde sa narodil Rama – hrdina indického eposu Ramajána. Bývalému hlavnému mestu Siamského kráľovstva sa tiež hovorí Benátky východu. Ostrovy pretkané vodnými kanálmi totiž nesú nad vodnou hladinou krásne paláce a chrámy.

Na preskúmanie historického parku sa zase hodí šliapnuť do pedálov a prejsť sa na bicykli alebo si toto unikátne mesto, ktoré je na zozname UNESCO, pozrieť zo slonieho chrbta. Ja ti ale túto zvieraciu atrakciu odporúčať nebudem. Je to podľa môjho názoru nevhodné a zvieratá takýmto zlým zaobchádzaním trpia.

Mesto bolo založené kráľom U-Thongom v roku 1350 po tom, čo bolo pôvodné hlavné mesto Lopburi zničené epidémiou kiahní. Mesto malo strategickú polohu na sútoku troch riek – Chao Phraya, Pa Sak a Lopburi. Zaujímavosťou je, že v polovici 15. storočia zaberalo kráľovstvo väčšinu súčasnej rozlohy Thajska, Laosu, Kambodže a Barmy.

V roku 1685 jeho populácia dosiahla 1 milión ľudí (Londýn bol v tom čase polovičný). Ľudia žili na hausbótoch na 140 km dlhej sieti vodných kanálov. Ayutthaya bola kozmopolitným, moderným mestom. Lesk jej dodával aj nespočetné množstvo budhistických chrámov, ktorých údajne mala jednu dobu viac ako 400. Mesto bolo zdevastované, zlato pokrývajúce pagody bolo roztavené a odvezené. Dnes môžu turisti obdivovať jeho zašlú krásu, ktorá je dych vyrážajúca, hoci je iba zlomkom tej pôvodnej.

Počet obyvateľov Ayutthaya sa odvtedy zmenšil na 60 000 ľudí. Väčšina z nich sa po vojenskej porážke presunula do bažín, čo umožnilo vznik terajšej metropoly Bangkok. Mesto na teba oproti Bangkoku bude pôsobiť pokojnou, až rodinnou atmosférou. V roku 2011 bolo mesto zasiahnuté ničivými povodňami, keď výška vody v niektorých miestach dosahovala tri metre. Záplavy trvali tri mesiace. Dnes už je väčšina pamiatok opravená a mesto je opäť obľúbeným turistickým cieľom. Najväčšia koncentrácia pamiatok je vo vnútornej časti starého mesta rozprestierajúceho sa na 4 kilometre širokom ostrove.

Pozoruhodné je najmä to, že Barmčania boli a sú tiež budhisti, no toto mesto chceli navždy zmazať z povrchu zemského. To sa im podarilo len čiastočne. Odporúčam prejsť si všetky pozostatky bývalej metropoly a vyhradiť si na toto miesto aspoň dva dni. Neoľutuješ!

Bangkok a ako si ho užiť ak máš málo času

Poslednou zastávkou nášho thajského tripu je Bangkok. Ten je od mesta Ayutthaya vzdialený necelú hodinku autom.

Tu sme si „struhli“ ďalšiu prehliadku mesta, tentokrát sme stihli najznámejšie časti, a to veľmi šikovnou skratkou. Opäť vďaka Andrejovi, ktorý je tu ako doma. Za pol dňa sme totiž stihli navštíviť aspoň niektoré z najdôležitejších miest – kráľovský palác, ležiaci Budha a tiež okolie rieky Chao Praya s výhľadom na legendárny chrám Wat Arun.

Bangkok ťa hneď po prílete prefacká svojou výbornou energiou a rozmanitosťou. Akonáhle si zvykneš na hluk a teplo, vrhneš sa na objavovanie všetkého, čo toto viac ako 8 miliónové mesto ponúka. Málo toho určite nie je a vyberie si každý. Čakajú ťa zlatom zdobené paláce, pikantná kuchyňa a nezabudnuteľná jazda tuk-tukom.

Bangkok je priam posiaty chrámami a svätyňami a absolútnou jednotkou je Grand Palace. Už od roku 1782 tu sídli kráľovská rodina, na ktorú sú Thajci mimoriadne pyšní. Ďalším miestom je chrám Wat Pho, kde sa začala písať história thajských masáží. Najväčším lákadlom je tu ležiaci, pozlátený Budha s dĺžkou 45 metrov a výškou 15 metrov.

Rozhodne nevynechaj ani chrám Buddhu, ktorého socha váži viac ako 5 ton. Keď ho chceli premiestniť žeriavom, bol taký ťažký, že sa lano pretrhlo, socha spadla a rozbila sa. Nakoniec sa zistilo, že sa rozbil len jej vonkajší obal a skutočná socha bola ukrytá vo vnútri. Socha tak pozostáva z 5,5 tony čistého zlata.

Thajsko preslávili masáže a preto by si ich nemal vynechávať. Už len pri prechádzke po rušnej ulici mesta ťa budú miestne masérky lákať do svojich salónov, ktorých je tu naozaj neúrekom. Ponuka je široká a okrem jednoduchších salónov sa tu nachádzajú aj špičkové masážne salóny, v ktorých s radosťou zabudneš na celý svet. Uvoľni sa a oddýchni si. Kde inde si dáš pravú thajskú masáž, ak nie v Thajsku?

Bangkok sa už ako malé mestečko začal rozvíjať v okolí rieky Chao Phraya. Tá sa postupne stala neoddeliteľnou súčasťou života miestnych obyvateľov, a tak to zostalo aj doteraz. Prenajmi si loďku a zvez sa dolu riekou popri ďalšom nádhernom chráme Wat Arun. Alebo si objednaj stôl v neďalekom rooftop bare s reštauráciou a uži si fenomenálny západ slnka v tejto pulzujúcej metropole.

Keď sa vyberieš na Khao San Road, rozhodne nečakaj pokojnú prechádzku. Odvšadiaľ na teba blikajú billboardy na tetovacie štúdiá, hostely, výlety, bary, free wifi,… do toho sa pridávajú neutíchajúce vibrácie hlasnej hudby a stovky ľudí, ktorí ti skrížia cestu. Na druhej strane, rozmanitosť tohto miesta je skutočne pozoruhodná. Len tu sa môžete cítiť, ako keby si práve navštívil ďalších 10 miest v rôznych kútoch sveta.

V Európe sa “street food” chápe najmä ako štýlové a trendy jedlo, ktoré je hlavne mimoriadne fotogenické. Thajsko má exotický, lákavý a lacný street food. V každom stánku môžeš ochutnať niečo nove a každý z nich ťa prekvapí svojou tajnou ingredienciou. Daj si kurča na všetky spôsoby, ako dezert mango sticky rice a ako extrémnosť z dovolenky vyskúšaj vyprážané kobylky alebo škorpióny! Mix chutí je proste božský.

Menej známe Thajsko odporúčam tým, ktorí už v krajine boli

Nesmierne ma teší, že Thajsko je späť v plnej sile. Do krajiny môžeš letieť bez testu, očkovania či karantény. Krajina aj vďaka tomu zažíva obrovský boom a počas hlavnej sezóny si tento rok priplatíš najmä za letenky. Môj tip z Viedne: určite skús priamy spoj leteckej spoločnosti EVA AIR. Večer nasadneš na Schwechate, ráno si v Bangkoku. Ten sa nezmenil a je to naďalej Mesto hriechu so všetkým, čo k tomu patrí.

Odporúčam ti starostlivo si naplánovať program a nezostať len pri leňošení na pláži. Možno to nie je pre všetkých, no ak si už v Thajsku bol(a) a hľadáš niečo nové, nepoznané, skús sa pozrieť aj do vnútrozemia. Ako som sám videl na vlastné oči, autentické Thajsko ťa vráti o desiatky rokov naspäť a táto úžasná krajina toho ešte stále schováva viac, než si myslíš.

Priame lety do Thajska s EVA AIR

Kontakt na Andreja: [email protected]

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.

Špeciálne ponuky pre našich čitateľov

• Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    Prosím, ohodnoťte náš článok.