Kvôli prerušeniu leteckej dopravy bude počasie menej predvídateľné, obáva sa WMO
Svetová meteorologická organizácia (WMO) sa obáva dopadu COVID-19 na predpovede počasia, ako aj na monitorovanie atmosféry a podnebia.
Globálny pozorovací systém WMO slúži ako základ pre všetky meteorologické a klimatické služby poskytované 193 štátmi a územiami WMO ich občanom. K pozorovaniu využíva pozemné, morské i vesmírne nástroje. Takto získané dáta sú používané na prípravu analýz počasia a jeho predpovedí.
„Národné meteorologické a hydrologické služby pokračujú vo vykonávaní svojich základných funkcií 24 hodín 7 dní v týždni napriek vážnym výzvam, ktoré predstavuje pandémia koronavírusu,“ povedal generálny tajomník WMO Petteri Taalas. Podľa jeho slov vplyv klimatických zmien a rastúcich katastrof spojených s počasím pretrváva. Koronavírus predstavuje ďalší problém a môže zvýšiť rôzne riziká.
Veľké časti pozorovacích systémov, napríklad satelitné komponenty, sú buď čiastočne alebo úplne automatizované. Preto sa očakáva, že budú fungovať bez výraznej degradácie niekoľko týždňov, v niektorých prípadoch dokonca dlhšie. Ak však trvá pandémia viac ako niekoľko týždňov, chýbajúce opravy, údržba a dpĺňanie predstavujú zvýšené obavy. Niektoré časti týchto systémov sú už teraz ovplyvnené. Jasný vplyv má napríklad značné zníženie leteckej dopravy. Meranie okolitej teploty, rýchlosti a smeru vetra je veľmi dôležitým zdrojom informácií pre predpovede počasia a monitorovanie klímy.
Komerčné aerolinky prispievajú k programu Meteorologické údaje o lietadlách (AMDAR), ktorý využíva palubné senzory, počítače a komunikačné systémy na zhromažďovanie, spracovanie, formátovanie a prenos meteorologických pozorovaní do pozemných staníc prostredníctvom satelitných alebo rádiových spojení.
V niektorých častiach sveta, najmä v Európe, bol pokles počtu meraní za posledných pár týždňov dramatický. Krajiny pridružené k EUMETNET – spolupráca medzi 31 národnými meteorologickými službami v Európe – v súčasnosti diskutujú o spôsoboch, ako zvýšiť krátkodobé schopnosti ostatných častí svojich pozorovacích sietí, aby čiastočne zmiernili stratu pozorovania pomocou lietadiel.
Pozorovací systém AMDAR tradične produkoval viac ako 700 tisíc kvalitných pozorovaní teploty vzduchu, rýchlosti a smeru vetra za deň, spolu s požadovanými polohovými a časovými informáciami, vlkohkosťou a turbulenciami.
Zdroj informácií: public.wmo.int
Dôležité:
- Koronavírus a cestovanie – všetko, čo potrebuješ vedieť
- Potrebujete pomôcť? Vyplňte formulár najskôr 72h pred letom
Mohlo by ťa zaujímať:
- Do SND, SNG aj na koncert z obývačky. Slovensko ponúka umenie online
- Koronavírus: Madridčania hrajú so susedmi balkónové Bingo
Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.
Špeciálne ponuky pre našich čitateľov
- Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
- Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
- Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
- Ubytovanie cez Booking.com za kamošské ceny, klikni a vyhľadaj si konkrétnu destináciu.
- Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne