Nájdeš nás aj na:

Koronavírus

Kvôli prerušeniu leteckej dopravy bude počasie menej predvídateľné, obáva sa WMO

Kvôli prerušeniu leteckej dopravy bude počasie menej predvídateľné, obáva sa WMO

Svetová meteorologická organizácia (WMO) sa obáva dopadu COVID-19 na predpovede počasia, ako aj na monitorovanie atmosféry a podnebia.

Reklama

Globálny pozorovací systém WMO slúži ako základ pre všetky meteorologické a klimatické služby poskytované 193 štátmi a územiami WMO ich občanom. K pozorovaniu využíva pozemné, morské i vesmírne nástroje. Takto získané dáta sú používané na prípravu analýz počasia a jeho predpovedí.

„Národné meteorologické a hydrologické služby pokračujú vo vykonávaní svojich základných funkcií 24 hodín 7 dní v týždni napriek vážnym výzvam, ktoré predstavuje pandémia koronavírusu,“ povedal generálny tajomník WMO Petteri Taalas. Podľa jeho slov vplyv klimatických zmien a rastúcich katastrof spojených s počasím pretrváva. Koronavírus predstavuje ďalší problém a môže zvýšiť rôzne riziká.

Veľké časti pozorovacích systémov, napríklad satelitné komponenty, sú buď čiastočne alebo úplne automatizované. Preto sa očakáva, že budú fungovať bez výraznej degradácie niekoľko týždňov, v niektorých prípadoch dokonca dlhšie. Ak však trvá pandémia viac ako niekoľko týždňov, chýbajúce opravy, údržba a dpĺňanie predstavujú zvýšené obavy. Niektoré časti týchto systémov sú už teraz ovplyvnené. Jasný vplyv má napríklad značné zníženie leteckej dopravy. Meranie okolitej teploty, rýchlosti a smeru vetra je veľmi dôležitým zdrojom informácií pre predpovede počasia a monitorovanie klímy.

Komerčné aerolinky prispievajú k programu Meteorologické údaje o lietadlách (AMDAR), ktorý využíva palubné senzory, počítače a komunikačné systémy na zhromažďovanie, spracovanie, formátovanie a prenos meteorologických pozorovaní do pozemných staníc prostredníctvom satelitných alebo rádiových spojení.

V niektorých častiach sveta, najmä v Európe, bol pokles počtu meraní za posledných pár týždňov dramatický. Krajiny pridružené k EUMETNET – spolupráca medzi 31 národnými meteorologickými službami v Európe – v súčasnosti diskutujú o spôsoboch, ako zvýšiť krátkodobé schopnosti ostatných častí svojich pozorovacích sietí, aby čiastočne zmiernili stratu pozorovania pomocou lietadiel.

Pozorovací systém AMDAR tradične produkoval viac ako 700 tisíc kvalitných pozorovaní teploty vzduchu, rýchlosti a smeru vetra za deň, spolu s požadovanými polohovými a časovými informáciami, vlkohkosťou a turbulenciami.

Zdroj informácií: public.wmo.int

Dôležité:

Mohlo by ťa zaujímať:


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    5/5 - (1 vote)
Komentáre

Hana je z Bratislavy, kde vyštudovala žurnalistiku. Vyskúšala si život vo Varšave ako študent médií a v Berlíne ako redaktor v online magazíne. Pracovné skúsenosti ju zaviali do cestovného ruchu a tam sa doteraz cíti ako doma. Miluje víkendové city breaky po európskych destináciách, ale aj exotiku.

Hore