Nájdeš nás aj na:

Koronavírus

Rúška a HEPA filtre sú kľúčové. Štúdia ukázala, že k nákaze v lietadle tak dôjde najskôr po 54 hodinách

Rúška a HEPA filtre sú kľúčové. Štúdia ukázala, že k nákaze v lietadle tak dôjde najskôr po 54 hodinách

Nová štúdia uskutočnená americkým ministerstvom obrany potvrdila veľmi nízke riziko vírusového prenosu na palube lietadla. Ministerstvo v spolupráci so spoločnosťou United Airlines uskutočnilo 300 samostatných testov počas šiestich mesiacov s použitím lietadiel Boeing 777 a 767. Spoločne došli k záveru, že riziko prenosu koronavírusu v lietadle pri nosení rúška dosahuje hodnotu 0,003% a že cestujúci by museli v lietadle stráviť 54 hodín, aby im hrozilo akékoľvek riziko infekčnej dávky. Tak dlhý let v súčasnosti ani neexistuje.

Reklama

Rúška, rúška a ešte raz rúška

Výskum, ktorého výsledky boli zverejnené včera, ukázal, že ak cestujúci nosia počas celého letu rúško alebo respirátor, prenos koronavírusu v lietadle „prakticky neexistuje“. „Lietadlo je až pozoruhodne bezpečné prostredie,“ uviedol Generálny riaditeľ spoločnosti United Airlines Scott Kirby.

Závery štúdie sa zhodujú aj so zisteniami troch hlavných výrobcov lietadiel – Boeing, Airbus a Embraer. Každý z nich vykonal vlastnú nezávislú štúdiu prenosu vírusov a každý dospel k rovnakému záveru – šanca, že sa nakazíte koronavírusom v lietadle je extrémne nízka.

Figuríny, ktoré vedia dýchať a kašľať

Pri výskume boli do lietadla umiestnené špeciálne figuríny, ktoré dokázali zaznamenať, ako sa vírusové častice šíria v lietadle. Každá figurína bola vybavená generátorom aerosólu, ktorý výskumníkom umožňoval simulovať kašeľ a dýchanie. Každý vykonaný test zahŕňal uvoľnenie asi 180 miliónov častíc, ktoré sú ekvivalentné časticiam vypusteným do kabíny tisíckami zakašľaní a tiež vydychovaním pasažierov.

Počas šiestich mesiacov uskutočnili americké aerolinie presne tristo testov. Každý test simuloval plné lietadlo a senzory boli umiestnené na rôznych miestach v lietadle – na sedadlách, v priestoroch posádky a dokonca aj na vstupnom mostíku pre cestujúcich.

Výsledky štúdie ukázali, že na modeloch 777 a 767 by pri 100% zaplnenom lietadle museli cestujúci letieť minimálne 54 hodín, aby začali vdychovať infekčnú dávku COVID-19. Štúdia tiež preukázala, že ak majú cestujúci nasadené rúška, existuje iba 0,003% pravdepodobnosť, že by pasažieri boli počas letu vystavení účinkom látky COVID, a to platí aj v prípade nákazy od susedného spolusediaceho.

Dôležité fakty, ktoré štúdia potvrdila

  • Cirkulácia vzduchu od stropu smerom k podlahe neumožňuje šírenie vírusu medzi cestujúcimi
  • Štúdia potvrdila niekoľko odporúčaní, z ktorých väčšinu už aerolinky zaradili – nastupovanie cestujúcich v malých skupinách, rúška na palube i na letisku a dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti medzi cestujúcimi pri odbavení
  • HEPA filter je schopný zachytiť takmer 100% nebezpečných častíc vo vzduchu

Mohlo by vás zaujímať:

Zdroj foto: Stephanie Wade/US TRANSCOM, United Airlines


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    Prosím, ohodnoťte náš článok.
Komentáre

Raz sa náhodou dostal k lacným letenkám a odvtedy chce precestovať celý svet. Radšej má hory a prírodu ako mestskú džungľu. Zamiloval si Island, Yosemite, Indonéziu a veľmi ho láka Nepál, Faerské ostrovy a Kanada. Najväčší sen si ale už splnil, keď sa mu narodili dcérka Eliška a Nina.

Hore