Nájdeš nás aj na:

Letenky

Na palube lietadla sa vírus vzduchom bežne neprenáša. HEPA filter búra mýty

Na palube lietadla sa vírus vzduchom bežne neprenáša. HEPA filter búra mýty

Koronavírus nateraz zastavil takmer celú leteckú dopravu a uzemnil lietadlá po celom svete. S veľkou pravdepodobnosťou sa už svet na cestovanie nebude pozerať tak ako predtým. Určite to však neznamená, že ľudia prestanú cestovať. Aj posledné prieskumy naznačajú, že každý tretí Európan si v roku 2020 nechce pokaziť svoje cestovateľské plány a bude cestovať naďalej.

Reklama

O tom, čo všetko sa zmení môžeme zatiaľ len polemizovať. Prvé opatrenia aeroliniek však už mnohé naznačujú. Na bezpečnosť a zdravie cestujúcich, ale aj celej posádky sa bude prihliadať ešte precíznejšie. Rúška a odstupy od ľudí už budú na nejaký čas asi bežné, ale čo tá vzduchotechnika v lietadlách? Veď každé lietadlo cirkuluje vzduch a všetci teda dýchame to isté, nie? Čo ak bude na palube niekto pozitívny na COVID-19, nenakazíme sa?

Dámy a páni, ak sa ešte nepoznáte, zoznámte sa so vzdušným HEPA filtrom. Aerolinky ho používajú už nejaký ten piatok a je to skvelá správa pre všetkých, ktorí sa boja, že sa dýchaním toho istého vzduchu v lietadle môžu nakaziť koronavírusom. HEPA filter vie totiž na 99,9% zabrániť šíreniu akéhokoľvek ochorenia prostredníctvom vzduchotechniky v lietadle. Zvyšných 0,1% je v našich rukách – ako často si budeme umývať ruky, či budeme nosiť rúško a ako zodpovedne sa budeme správať voči sebe, svojim blízkym a spolucestujúcim.

JetBlue mali na palube koronavírus, nikoho však nenakazil

Dvanásteho marca 2020 vyšla v USA správa o tom, že jeden z pasažierov letu z New Yorku na Floridu bol pozitívne otestovaný na COVID-19. Bolo to ešte v čase, kedy Amerika nebola vo výnimočnom stave a nerobila závažné opatrenia.

ABC News vtedy informovali, že 114 cestujúcich na palube spomínaného letu JetBlue 253, ktorý pristál na Floride tesne pred deviatou večer, zostalo v lietadle takmer dve hodiny po pristátí. Dôvodom bol fakt, že jeden z cestujúcich, Scott Rodman, zatajil pozitívny test na COVID-19 a aj keď cestoval s respirátorom a mal na sebe rukavice, v skutočnosti ho prezradila manželka, ktorá ľuďom v rovnakom rade povedala, že sa necíti dobre. Scott sa následne priznal cestujúcim aj posádke, že sa tesne pred odletom dozvedel, že má COVID-19.

Cestujúci, ktorí sa nachádzali v bezprostrednej blízkosti pozitívneho pacienta boli následne posádkou oboznámení s tým, že budú aj po lete ďalej monitorovaní. Ostatní cestujúci v lietadle mohli po prílete na Floridu opustiť letisko a cestovať ďalej.

Zdroj ilustračnej fotografie: NextNewMedia / Shutterstock.com

Ak vás znepokojila posledná veta, obavy sú samozrejme na mieste. Vtedajšie opatrenia nezabránili ľuďom ďalej cestovať, avšak ako sa neskôr ukázalo, nikto z posádky ani z pasažierov neochorel na COVID-19.

Aerolinky JetBlue ihneď po spomínanom lete zareagovali a kompletne dezinfikovali celé lietadlo. Tým pádom bol stroj opäť cestovania schopný a mohol pokračovať v bežnej prevádzke. Svedčí o tom aj fakt, že mnohí ďalší cestujúci cestovali nasledujúce dni tou istou linkou a chválili aerolinky za komfort a zároveň bezpečie, ktoré im cestou boli poskytnuté.

Spoločnosť JetBlue neskôr v médiách aj na svojom blogu upozorňovala na to, že ich lietadlá sú bezpečné vďaka dôkladnej dezinfekcii a tiež preto, že používajú špeciálne vzdušné filtre HEPA, ktoré chránia cestujúcich pred vdýchnutím mikročiastočiek vírusu.

Filtre, ktoré sa používajú aj v nemocniciach

Riziko nákazy koronavírusom je vyššie všade tam, kde je vysoká hustota osídlenia, ale tiež v autobusoch, metre, kine či v obchode. Skrátka kdekoľvek, kde je osoba vo veľmi úzkom kontakte s ostatnými. Riziko pre lietadlá je však pravdepodobne nižšie ako v mnohých uzavretých priestoroch, pretože moderné lietadlá majú systémy filtrácie vzduchu v kabíne vybavené filtrami HEPA.

Celkový prívod vzduchu v lietadle je v podstate sterilný a bez častíc. Cirkulácia vzduchu v kabíne je nepretržitá. Vzduch vždy prúdi dovnútra a von z kabíny. Celkový prietok vzduchu do kabíny je privádzaný s objemovým prietokom zodpovedajúcim 20 až 30 výmenám vzduchu za hodinu.

„Všetky naše lietadlá sú vybavené vzduchovými filtrami HEPA, ktoré sa používajú aj v nemocniciach. Všetok recirkulovaný vzduch prechádza cez tieto filtre pred opätovným vstupom do kabíny alebo pred zmiešaním s čerstvým vzduchom. Všetok vzduch v kabíne sa v priemere každé tri minúty úplne mení.“ píše sa na blogu JetBlue. No keďže raz vidieť je lepšie ako stokrát počuť, odporúčame pozrieť si aj krátke inštruktážne video v angličtine:

Skutočnosť je teda taká, že vďaka vysokoúčinným HEPA filtrom na väčšine komerčných liniek je vzduch, ktorý počas letu dýchate, pravdepodobne oveľa čistejší a menej znečistený ako vo väčšine kancelárskych budov a je na rovnakej úrovni ako v najprísnejšie chránených priestoroch nemocnice.

Lietadlá zvyknú cirkulovať vzduch na palube v kombinácii 50:50. Ide o pomer čerstvého a filtrovaného vzduchu pomocou HEPA filtra.

Ak sa vám stane, že po prístátí kašlete a kýchate viac, je to bežný jav. Vinníkom môže byť suchý vzduch. Ako to? Typická kabína lietadla je mimoriadne suchá – pravdepodobne suchšia ako vzduch v púšti, píše Tripsavvy.com. V nadmorskej výške väčšiny lietadiel je vlhkosť extrémne nízka.

HEPA filtre používajú aj ostatní

American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines či Southwest tiež po prepuknutí koronakrízy zdôraznili, že svoje lietadlá dezinfikujú a čistia hĺbkovo. Všetky štyri letecké spoločnosti tiež poukázali na to, že mnohé z ich lietadiel sú vybavené vysokoúčinnými filtrami častíc HEPA.

Je to teda kúsok vybavenia, o ktorom ste možno nikdy predtým nepočuli, ale aerolinky ho už na drvivej väčšine svojich letov nejaký čas používajú.

Čo to vlastne znamená ten HEPA filter?

Filtre HEPA sú systémom s vysokou intenzitou vlákien, ktorým v podstate prechádza vzduch a zachytáva sa 99,97% kontaminantov, čo je v zásade jeden z najúčinnejších filtrov vyrobených vôbec. Zachytáva nielen prach, baktérie, ale aj vlhkosť, akýkoľvek druh znečistenia, ktorý by mohol potenciálne poškodiť alebo vytvoriť atmosféru v kabíne. Materiál v nich je podobný vzduchovým filtrom v automobiloch, avšak niekoľkonásobne lepší a účínnejší, takže je prakticky takmer nemožné, aby ním prenikli baktérie či vírusy.

Ktoré aerolinky používajú HEPA filtre?

ThePointsGuy.com tvrdí, že nevie o leteckej spoločnosti, ktorá v súčasnosti komerčne lieta a nemá na palube HEPA filtre. Napríklad v USA sú tieto filtre, ich normy a dodržiavanie kvality vzduchu v lietadle zahrnuté aj v leteckých zákonoch. HEPA filtre sú najbežnejšou formou, ako aerolinky dosahujú tieto normy, avšak niektoré lietadlá používajú aj iné metódy, ktoré sú taktiež schválené.

Podľa Centier pre kontrolu a prevenciu chorôb HEPA filtre zachytávajú 99,9% častíc (baktérie, huby a väčšie vírusy alebo vírusové zhluky) s priemerom 0,1 – 0,3 mikrometra a vzduch v kabíne všeobecne prechádza cez filtre 20-30 krát za hodinu.

Vzduch nie je všetko, chráňte si tiež ruky

Letecké spoločnosti začali zavádzať filtre HEPA už dávnejšie a tie, ktoré ho nemali, ho nepochybne kvôli novým opatreniam zavedú. Na druhej strane HEPA filter je účinný len v ochrane vzduchu. Ak sa budete dotýkať akýchkoľvek predmetov, kľučiek a ďalších častí, ktorých sa dotýkajú aj iní ľudia, HEPA filter vám nepomôže. Preto si do svojej povinnej leteckej výbavy zabaľte aj dezinfekčný gél a hygienické rukavice. Ľudia často mylne tvrdia, že sa nakazili vzduchom v lietadle, ale t,o že sa dotýkali cudzích predmetov a následne s tými istými nečistými rukami napríklad jedli alebo sa dotýkali tváre, očí alebo úst, už nespomenú.

Dokedy sú HEPA filtre funkčné?

Je to veľmi jednoduché a funguje to rovnako, ako pri filtroch v autách. Stačí vytiahnuť panel, vybrať starý filter a vložiť nový. Každá letecká spoločnosť má v lietadle príručku s názvom Prevádzkové špecifikácie, ktorá určuje personálu, ako často tieto súčiastky meniť. ThePointsGuy sa pýtal aeroliniek aj na to, ako často tieto filtre menia a viaceré z nich ho ubezpečili, že tak robia ešte skôr, než je to predpísané. V súčasnej situácii to dáva zmysel.

Filtre napokon zostávajú funkčné aj bez toho, aby došlo k ich výmene. To sa píše v oficiálnom vyhlásení IATA (Medzinárodné združenie leteckých dopravcov).

Tak ako? Ešte stále si myslíte, že vzduch v lietadlách je nebezpečný? 🙂


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    5/5 - (3 votes)
Komentáre

Raz sa náhodou dostal k lacným letenkám a odvtedy chce precestovať celý svet. Radšej má hory a prírodu ako mestskú džungľu. Zamiloval si Island, Yosemite, Indonéziu a veľmi ho láka Nepál, Faerské ostrovy a Kanada. Najväčší sen si ale už splnil, keď sa mu narodili dcérka Eliška a Nina.

Hore