Nájdeš nás aj na:

Novinky

Výletné lode sú šetrnejšie k životnému prostrediu. Všimli ste si to?

Výletné lode sú šetrnejšie k životnému prostrediu. Všimli ste si to?

Keď americký bádateľ Victor Vescovo dosiahol tento rok v máji rekord v najhlbšom ponore, aký kedy človek zažil, bola to pre ľudstvo radostná, no zároveň veľmi smutná správa. Takmer 36-tisíc stôp (skoro 11 km) pod hladinou Tichého oceánu, v Mariánskej priekope, objavil Vescovo okrem nových druhov morských živočíchov aj plastový odpad.

Reklama

Medzi kôrovcami podobným krevetám a bezstopkovcami, ktoré familiárne voláme morské prasiatka, sa v Mariánskej priekope nachádzali plastové nákupné tašky a obaly od cukríkov. Je to drsná pripomienka problému svetových oceánov spôsobeného výhradne človekom – napísal Mark Ellwood, pôvodný autor tohto článku.  

Ilustračný obrázok.
Zdroj fotografie: https://inhabitat.com/

Globálna kríza nie je len o plaste

Znečistenie Mariánskej priekopy, najhlbšieho miesta zemského povrchu bez prirodzeného prístupu človeka, je ešte znepokojujúcejšie ako Veľká pacifická škvrna (The Great Pacific Garbage Patch) v severnom Tichomorí. Pre predstavu, táto škvrna je obrovská pohybujúca sa masa plastu dvakrát taká veľká ako Texas, nachádza sa medzi Havajom a Kaliforniou. Bola symbolom globálnej plastovej krízy, no plast na dne priekopy tento symbol prekonal.

Plast nie je náš jediný problém. Štvrtinu všetkých človekom vyprodukovaných emisií uhlíka pohltia svetové moria a oceány – cituje Ellwood neziskovú organizáciu Rada pre ochranu prírodných zdrojov (NRDC). Je preto nevyhnutné, aby plavidlá, najmä tie, ktoré patria komerčným spoločnostiam, nezatvárali oči pred environmentálnymi hrozbami, na ktorých majú svoj podiel.

Veľká pacifická škvrna je dvakrát väčšia ako Texas, nachádza sa medzi Havajom a Kaliforniou.
Zdroj: https://www.livescience.com/

Nie za všetkým je zlý cestovný ruch

Ľudia obviňujú zo znečistenia morí a oceánov predovšetkým výletné lode, najmä pre ich veľkosť a viditeľnosť. Robia unáhlené závery a predpokladajú, že taká veľká loď musí mať okamžite svoje následky – cituje Ellwood Briana Salerna, senior viceprezidenta námornej sekcie Medzinárodnej asociácie Cruising Lines (CLIA).   

CLIA namieta, že tieto predpoklady sú nespravodlivé a nepresné. Salerno Ellwoodovi povedal, že cestovný ruch nielen že tvorí asi iba jedno percento svetovej námornej dopravy (prevažnú väčšinu tvoria lodné tankery), ale výletné linky vynaložili značné úsilie na minimalizovanie ich vplyvu, najmä v posledných rokoch – od vzduchových bublín, ktoré znižujú trenie, až po odstránenie plastov na jedno použitie. Navonok však tieto opatrenia nevidieť.

Ilustračný obrázok.
Zdroj fotografie: https://unsplash.com/

Zelené opatrenia

Akými inováciami prispievajú komerčné linky k zníženiu spotreby paliva? Salerno vysvetlil, že lode postavené za posledných päť rokov, plus mínus, majú v sebe zabudovaný systém, prostredníctvom ktorého sa pod vodou tvoria vzduchové bubliny. Tie znižujú trenie medzi trupom a motorom, čím sa znižuje odpor a priamoúmerne aj spotreba paliva.

Okná lodí sú zase ošetrené náterom, ktorý znižuje množstvo slnečného žiarenia prenikajúceho do miestností, čím sa kajuty chladia prirodzene. Aj týmto opatrením sa, síce minimálne, ale predsa – šetrí spotreba paliva.

Ilustračný obrázok.
Zdroj fotografie: https://unsplash.com/

Rýchlosť, najväčší hlavolam

Medzinárodná námorná organizácia so sídlom vo Veľkej Británii zvažuje obmedzenie rýchlosti lodí ako súčasť svojho cieľa znížiť do roku 2050 emisie skleníkových plynov z lodného priemyslu. Odôvodnenie je jednoduché – pomalšie lode spaľujú menej paliva. V konečnom dôsledku je to lacnejšie a vraj i ekologickejšie.

Podľa Ellwooda sa odhady líšia, no podľa niekoľkých odborníkov z odvetvia sa pri o 20 percent nižšej rýchlosti zníži produkcia oxidu uhličitého o najmenej 14 percent. Nákladné lode už opatrenie „go-slow“ prijali. Svoju rýchlosť vraj znížili z 25 na 20 uzlov.

Pri pobreží severozápadnej Kanady, Nórska a Bostonu už rýchlosť výletných lodí obmedzili, väčšinou na ochranu morského života, napríklad veľrýb. Aj takéto opatrenie však môže mať svoje negatíva – odborníci si myslia, že pri spomalení lodnej dopravy sa dopyt po nej, paradoxne, zvýši. Medzi dvoma destináciami bude premávať síce pomaly, no viac lodí, čím sa do ovzdušia, koniec-koncov, dostane viac emisií.

Ilustračný obrázok.
Zdroj fotografie: https://unsplash.com/

Na zemný plyn aj ľudské biopalivo

Salerno navrhuje zdvojnásobiť používanie najnovšej inovácie, kvapalného zemného plynu – LNG. Je to stále fosílne palivo, ale spaľuje sa oveľa čistejšie ako tradičná nafta. Prvú loď poháňanú LNG uviedli na trh v decembri 2018, volá sa AIDAnova. Vlastní ju nemecká linka, ktorá má v pláne ďalších 25 takýchto plavidiel.

Hovorí sa, že spoločnosti Virgin Voyages so zameraním na alternatívne zdroje energie pribudnú budúci rok do flotily nové lode so systémom, ktorý bude premieňať exkrementy cestujúcich na biopalivo. Už dnes experimentujú s premieňaním organického odpadu z pevniny, aj mŕtvych rýb z rybárskeho priemyslu, na biopalivo.

Ilustračný obrázok.
Zdroj fotografie: https://unsplash.com/

Bez plastu a hŕby jedla

Iné komerčné lodné linky, napríklad Hurtigruten, podľa Ellwooda dlhodobý líder v oblasti lodnej udržateľnosti, je prvá spoločnosť, ktorá zakázala používanie jednorazového plastu na celej svojej flotile. Plastové slamky zmizli z palúb MSC, Norwegian a Oceania.

Linky Disney a Royal Caribbean vymenili malé plastové nádoby na šampóny v kajutách za doplniteľné a s pumpičkou. Novodobým, veľmi chvályhodným trendom je aj zmenšovanie porcií podávaných v palubných reštauráciách s cieľom zefektívniť plytvanie potravinami.

Starostlivosť o moria a oceány však nie je len zodpovednosťou výletných lodí, ale nás všetkých.

Ilustračný obrázok.
Zdroj fotografie: https://unsplash.com/

Z pôvodného originálu: Cruise Lines Are Getting More Eco-Friendly—By Tweaking Things Most People Won’t Notice od autora Marka Ellwooda pre cntraveler.com, 28. mája 2019


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    5/5 - (2 votes)
Komentáre

Diana lepšie umýva riad, ako varí. Aj preto tak miluje svojho chlapa, čo sa v kuchyni snáď narodil. Na psy nedá dopustiť, na tie svoje, ani na tie z OZ Pes v núdzi. Ostatne, ako na všetky iné zvieratá. Keby mohla v živote vycestovať už len jediný raz, vrátila by sa domov k mame Esther, do Kene, na Aloo Drive do domčeka nad zátokou.

Hore