Nájdeš nás aj na:

Cestopisy

15 vecí, ktoré ste možno nevedeli o bájnom Concorde

15 vecí, ktoré ste možno nevedeli o bájnom Concorde

Komerčné lietadlo, ktoré dokázalo prekonať rýchlosť zvuku. Tak si mnohí pamätajú legendárny stroj menom Concorde. Už je to síce nejaký ten piatok, čo Concorde ukončil svoju činnosť, no toto lietadlo je stále predmetom obdivu leteckých nadšencov z celého sveta.

Reklama

Presvedčil som sa o tom sám, keď som nedávno navštívil letecké múzeum Airbusu vo francúzskom Toulouse. Concorde je tam vystavený ako letecký unikát, do ktorého môžeš vojsť a pozrieť si skvelú ukážku toho najlepšieho, čo letectvo v minulom storočí ponúkalo.

Concorde vznikol spojením síl spoločností British Aircraft Corporation (BAC) a francúzskeho Aérospatiale. Svoj prvý skúšobný let uskutočnil 2. marca 1969. Vďaka svojej bohatej histórii a komplikovanej minulosti môže byť o týchto nadzvukových lietadlách nepovšimnutých niekoľko vecí. Uplynulo už 20 rokov od najväčšej katastrofy spájanej s Concordom. Vyberáme najzásadnejšie momenty z jeho histórie.

Zdroj fotografie: John Selway / Shutterstock.com

Vyrobili ich len 20 kusov

Jedným z dôvodov, prečo Concorde už nelieta je aj ekonomický aspekt. S finančnými problémami sa lietadlo spájalo ešte pred svojim vznikom. Pôvodné náklady hovorili o 70 miliónoch libier, tie však napokon narástli až na 1,3 miliardy libier. A to na dobu, kedy vznikal Concord boli monštrózne sumy. Aj tieto veľké náklady neskôr spôsobili, že sa týchto legendárnych lietadiel vyrobilo iba 20 kusov.

Jedno písmeno vyvolalo vážny spor

V roku 1962 sa obe krajiny – Francúzsko aj Veľká Británia dohodli na spoločnom financovaní projektu Concorde. Názov v preklade znamená svornosť, avšak ohľadom pomenovania sa niesli dlhé spory – konkrétne ohľadom posledného písmena „e“. Briti to posledné písmenko nechceli, pretože sa nejak nezhodovalo s ich gramatikou, napokon však ustúpili a Concorde aj s „éčkom“ na konci začal nadobúdať reálne kontúry.

Lietal aj medzi Londýnom a Parížom

Concorde začal pravidelne lietať 21. januára 1976. Prvé trasy boli Londýn-Bahrajn a Paríž-Rio de Janeiro. Neskôr boli zaradené aj ďalšie trasy, najpopulárnejšia viedla do New Yorku. Pozoruhodné je, že Concorde lietal aj medzi Londýnom a Parížom, kde však pochopiteľne nikdy nestihol dosiahnuť nadzvukovú rýchlosť.

Tam, kde už vidno zakrivenie Zeme

Dnešné lietadlá nemajú povolené lietať v nadmorskej výške, ktorá presahuje 60-tisíc stôp (18,28 kilometra nad zemou). Concorde takto lietať mohol. Tí, ktorí ním leteli často hovorilo o tom, že počas letu už bolo vidno aj zakrivenie zemského povrchu, teda tvar Zeme. Concorde však v tejto výške nelietal príliš často. Omnoho obvyklejšie sa pohyboval vo výške 45-tisíc stôp (13,71 kilometra nad zemou). Bežne sa lietadlá pohybujú vo výške od 9 do 13 kilometrov nad zemou.

Spotreba, o akej sa nám dnes ani nesníva

Keď Concorde letel rýchlosťou Mach 2, spaľoval obrovské množstvo paliva. Na jeden prelet spotreboval približne toľko paliva ako dvojpodlažný Boeing 747, pričom odviezol len necelú štvrtinu cestujúcich. Spotreba bola tiež oficiálnym dôvodom vyradenia týchto strojov.

Priemerná spotreba sa pohybovala v tisícoch litrov za hodinu. Konkrétne potreboval Concorde približne 8300 litrov za hodinu. Pri prekonávaní nadzvukovej rýchlosti v režime forsáže (prídavné spaľovanie) zvýšil Concorde spotrebu o viac ako 50 percent na 12 750 litrov.

Mal súpera zo Sovietskeho zväzu

Tupolev Tu-144, známy ako prvé komerčné lietadlo prekračujúce Mach 2, pochádzal z Ruska a mal podobné vlastnosti ako Concorde. Ruské osobné lietadlo uskutočnilo prvý let tri mesiace pred anglo-francúzskym lietadlom.

Podľa BBC sa však Tupolev Tu-144 nikdy nestal tak populárnym ako Concorde a veľa ľudí o ňom doposiaľ nevie. Je to zrejme preto, že zlyhal v technickom meradle. Tu-144 mal množstvo konštrukčných porúch s brzdným systémom a riadením – to žiaľ vyústilo okrem iného aj do katastrofy na leteckej show v Paríži v roku 1973, kedy sa lietadlo doslova rozpadlo vo vzduchu a zanechalo za sebou 14 mŕtvych.

Zdroj fotografie: Amateur007 / Shutterstock.com

Najrýchlejší prechod cez Atlantik

Concorde dodnes drží rekord pre najrýchlejší prechod cez Atlantik. Ten zvládol v neuveriteľnom čase – 2 hodiny, 52 minút a 59 sekúnd. K letu došlo 7. februára 1986 z New Yorku do Londýna. Uskutočnenie tejto trasy štandardným dopravným lietadlom pritom trvá viac ako sedem hodín.

Luxus na každom lete

V Concorde lietala elita celého sveta. Bolo to tiež v čase, kedy lietanie zďaleka nebolo tak dostupné ako dnes a každý pasažier dostal výnimočný servis. Každé jedlo bol gurmánsky zážitok. Bežne ste na tanier dostali homára, hľuzovky, kaviár, foie gras a všetko to zapili prémiovým šampanským.

Práve posledný let lietadla, ktorý sa kedy uskutočnil, sa uskutočnil z New Yorku do Londýna a slúžil celebritám a osobnostiam s vysokým profilom. Lietali ním napríklad Sting, Joan Collins a Christie Brinkley.

Najstarší cestujúci mal 105 rokov

Vedeli ste, že počas 34-ročnej prevádzky prepravil Concorde 2,5 milióna cestujúcich? Najstaršou cestujúcou nadzvukovým lietadlom bola Eva Woodman, keď vo veku 105 rokov absolvovala 90-minútový let z anglického Filtonu cez Biskajský záliv.

Rýchlejší ako hodiny

Zaujímavosťou Concorde bola tiež linka z Londýna do New Yorku. Vďaka zemepisnej šírke oboch miest bola rýchlosť lietadla dostatočná na predbehnutie rotácie Zeme, a tak cestujúci pristávali približne o 1 a pol hodiny skôr ako v Londýne vyštartovali.

Neprepravoval len ľudí

Možno ste to nevedeli, ale Concorde vzhľadom k jeho rýchlosti ľudstvo využívalo aj na prepravu vecí či dôležitého materiálu. Leteckí kuriéri lietali plnou rýchlosťou a prepravovali z jedného kontinentu na druhý napríklad ľudské orgány, diamanty a zdravotnícke pomôcky.

Letenky za tisíce dolárov

Avizované ukončenia letov sprevádzala nákupná horúčka a posledné lety Concorde boli beznádejne vypredané. Minimálna cena letenky bola 8 200 libier. Preletené letenky sa neskôr na internete vydražili za niekoľkonásobne vyššiu cenu – 60-tisíc dolárov.

Havária, ktorá všetko zmenila

Nadzvukové lietadlá Concorde slúžili 31 rokov bez jedinej havárie, avšak potom prišiel rok 2000. Stroj na pravidelnom lete Air France číslo 4590 pri zvlietaní v Paríži havaroval a explodoval.

Ako k tomu došlo? Počas rolovania na dráhe Concorde prešiel po kovovej súčiastke, ktorá odpadla z iného lietadla. Lietadlu pri prechode po nej praskla pneumatika a vymrštené časti pneumatiky prerazili elektrický kábel ľavého podvozku. Vytvorená tlaková vlna poškodila nádrž a začalo vytekať palivo, ktoré bolo od kábla zapálené.

Stalo sa to behom pár sekúnd a v podstate z tejto situácie nebolo úniku. Lietadlo už malo rýchlosť a vzlietlo – následne havarovalo do budovy hotela Hôtelissimo Les Relais Bleus. Pri nehode zahynuli všetci cestujúci, posádka ako aj štyria zamestnanci hotela. Celkovo to bolo 113 ľudí. Táto havária znamenala začiatok konca pre Concorde – ľudia sa začali báť lietať týmto strojom.

Bude mať nástupcu?

Hoci Concorde už zrejme nikdy nevzlietne, zostáva významnou súčasťou histórie letectva. Dnes je to 17 rokov od doby, čo Concorde vykonal svoj posledný let a kým nebola koronakríza, nahlas sa hovorilo aj o vytvorení podobného nadzvukového lietadla, ktoré by prevzalo jeho miesto.

Americká firma Boom Technology plánovala priniesť stroj, ktorý prekoná rýchlosť Concorde o rovných 10 %. Maximálna rýchlosť by mala dosiahnuť 2335 km/h. Cestovné náklady by tiež mali byť o 75 % nižšie než v prípade Concorde, a to malo znamenať aj nižšiu cenu samotného stroja. Tieto plány však vzhľadom k aktuálnej situácii zrejme nebudú realizované.

Zaujímavosti o Concorde

  • Celkový čas vývoja pred oficiálnym zavedením do prevádzky trval až 15 rokov
  • Maximálna rýchlosť týchto strojov dosahovala až 2 330 km/h, pričom rýchlosť zvuku v suchom vzduchu pri teplote 25°C je 1245,6 km/h
  • 26. novembra 2003 sa uskutočnil posledný let Concordu G-BOAF z londýnskeho letiska Heathrow do múzea vo Filtone v Anglicku
  • Lietadlo vzniklo aj ako reakcia na sovietsky Tupolev Tu-144, ktorý absolvoval svoj prvý let ešte v roku 1968
  • Ruský Tupolev Tu-144 mal v prvých fázach prevádzky 226 porúch, z toho až 80 počas letu, nezvládnutá technológia a vysoké ceny paliva napokon tento projekt ukončili
  • Concorde bol po havárii v 2000 opäť schopný vzlietnuť, avšak kvôli obavám z bezpečnosti boli jeho lietadlá poloprázdne, nepomohli ani 50-percentné zľavy na letenky

Zdroj titulnej fotografie: Eduard Marmet


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    5/5 - (5 votes)
Komentáre

Raz sa náhodou dostal k lacným letenkám a odvtedy chce precestovať celý svet. Radšej má hory a prírodu ako mestskú džungľu. Zamiloval si Island, Yosemite, Indonéziu a veľmi ho láka Nepál, Faerské ostrovy a Kanada. Najväčší sen si ale už splnil, keď sa mu narodili dcérka Eliška a Nina.

Hore