Nájdeš nás aj na:

Letenky

Veľká párty v oblakoch: Takto sa lietalo v 50. a 60. rokoch

Veľká párty v oblakoch: Takto sa lietalo v 50. a 60. rokoch

Komerčné letectvo síce existovalo už pred druhou svetovou vojnou, až po nej sa však rozmohlo natoľko, že si ho ľudia začali užívať ako novú, vzrušujúcu a najmä exkluzívnu formu prepravy. Začalo sa lietať do exotických destinácií a z cestovania sa postupne stávala luxusná udalosť, ktorú si cestujúci vedeli užiť vo veľkom štýle. Pamätníci toto obdobie dokonca označujú za zlatý vek civilného lietania. Poďte sa s nami pozrieť, ako to vtedy na palubách vyzeralo.

Reklama

Len jedna trieda a poriadne luxusná

Zabudnite na economy, premium economy či biznis triedu. V 50. rokoch existovala len jedna. Sedadlá sa dali sklopiť do úplne ležiacej polohy, pasažieri mohli svoje nohy pohodlne vystierať ktorýmkoľvek smerom a na niektorých letoch ich dokonca čakali ustlané postele. Atmosféru umocňovali závesy z drahých látok či zarámované obrazy na stenách.

Zdroj fotografie: KLM

Zdroj fotografie: KLM

Cigarety a neobmedzený alkohol

Zabiť čas v lietadle je dnes pomerne jednoduché – máme filmy, seriály, hudbu, knihy. V minulom storočí však cestujúci mali len knihy a noviny. No a našťastie ešte cigarety a alkohol. Obľúbenou aktivitou pasažierov bolo socializovať sa v bare, kde sa im nemohlo stať, že by im letuška odmietla naliať ďalší pohárik. Popritom mohli vyfajčiť toľko cigariet, koľko sa im ráčilo a v lietadlách sa vznášali kúdoly dymu. Jeden z pilotov spomína, že obľúbený vtip na linke Londýn – New York vtedy znel takto: Keď už pilot nedovidí na prístrojovú dosku, to znamená, že o chvíľu pristávame!

Zdroj fotografie: KLM

Zdroj fotografie: Delta Flight Museum

Zdroj fotografie: KLM

Zdroj fotografie: KLM

Vynikajúce jedlo

Lietanie v 50. a 60. rokoch nebolo lacnou záležitosťou. S tým, prirodzene, išiel ruka v ruke aj výber jedla servírovaného na palube. Cestujúci si mohli užiť skutočný gurmánsky zážitok. Hodovalo sa aj niekoľko hodín a na menu sa bežne objavovali delikatesy ako homár alebo najvyberanejšie hovädzie mäso. Zaujímavosťou je, že jedlo bolo často podávané formou bufetu. Samozrejmosťou boli kovové príbory a látkové obrúsky.

Zdroj fotografie: KLM

Zdroj fotografie: BA Speedbird [Heritage] Centre

Vyfintení pasažieri a očarujúce letušky

Heslo dnešných pasažierov znie: najmä pohodlne! A tak dnes v lietadlách, predovšetkým na dlhých letoch, vídame cestujúcich v teplákoch, širokých mikinách a teniskách. Také niečo bolo v minulom storočí neprípustné. Cestujúci do lietadla nastupovali vo svojom najlepšom oblečení. Muži nosili komplet oblek aj s klobúkom, ženy zasa šaty, topánky na vysokom podpätku a perly či luxusné šatky. Samostatnou kapitolou boli letušky – tie vyzerali ako filmové hviezdy. Pasažierov obsluhovali v krásnych na mieru ušitých uniformách, bielych rukavičkách a niekedy aj v klobúku. Navyše, letušku v tých časoch nemohla robiť hocijaká žena, výberové kritériá boli mimoriadne prísne. Adeptky museli dobre vyzerať, spĺňať hmotnostné kritériá a byť slobodné.

Zdroj fotografie: Delta Flight Museum

Zdroj fotografie: Delta Flight Museum

Zdroj fotografie: Iberia

Vlažný prístup k bezpečnosti

Bezpečnosť je dnes v civilnom lietaní prioritou číslo jedna. V 50. a rokoch sa nad ňou pozastavoval málokto. Žiadne dlhé rady a vyzúvanie sa na bezpečnostných kontrolách. Pasažieri, ktorí vtedy pravidelne lietali spomínajú, že občianske preukazy pri vstupe do lietadla nikdy neukazovali, rodiny ich chodili odprevádzať až k vstupným bránam a kokpity v lietadlách bývali pravidelne dokorán otvorené. Jeden cestujúci si na palubu dokonca priniesol luk a šíp a letuška mu ho ochotne uskladnila v odkladacom priestore. Aj preto boli v týchto časoch únosy lietadiel pomerne časté. Nie veľmi bezpečné boli tiež samotné lietadlá – bežné boli zranenia počas turbulencií či pristátia, ktoré sa neskončili dobre.

Zdroj fotografie: Rare historical photos blog

Celé dni vo vzduchu

Dnes sa napríklad zo Sydney do Londýna, čo je dobrý kus cesty, dostanete leteckou spoločnosťou Qantas s jedným medzipristátím za približne 22 hodín. V 50. rokoch takáto cesta trvala štyri dni a lietadlo malo až šesť medzipristátí – konkrétne na tejto linke v Darwine, Singapure, Kalkate, Karáčí, Káhire a v Tripolise. Navyše, ako sme už spomínali, nebola to lacná záležitosť a tráviť takmer celé týždne vo vzduchu si mohli dovoliť naozaj len tí najbohatší.

Komentáre

Horúce #PELIPECKY

Novinky a správy zo sveta cestovania

Svet zachraňuje aerolinky, Európa na čele s Merkelovou aj cestovky https://t.co/fGOlfT3sJw #novinky3 hodiny dozadu
Aerolinky strácajú milióny, aj keď sú ich lietadlá územnené https://t.co/FUdB6wIS0C #novinky6 hodín dozadu
Cestujete na Slovensko zo zahraničia? Musíte sa registrovať https://t.co/0w1tLOcIRX #novinky10 hodín dozadu
Koronavírus a cestovanie – všetko, čo potrebuješ vedieť https://t.co/QOAvhIh2a4 #novinky10 hodín dozadu
Repatriácia z Miami do Bratislavy sa odkladá o týždeň (aktualizované) https://t.co/k0o2fNZUQR #novinky11 hodín dozadu
Emirates od 6. apríla obnovia niektoré lety. Zatiaľ len jedným smerom https://t.co/anHbtjVaed #novinky3 dni dozadu
Airbnb ponúka ubytovanie zadarmo pre doktorov a záchranárov bojujúcich s COVID-19 https://t.co/d2dAnWfBRZ #novinky3 dni dozadu
Kultúrny program počas karantény: Van Gogh, Banksy, Rómeo a Júlia online https://t.co/W5ZggbUhcU #novinky3 dni dozadu
Lufthansa zrejme dostane miliardovú pomoc od Nemecka https://t.co/1rfSjWdqjK #novinky3 dni dozadu
Belgicko zvažuje zoštátnenie Brussels Airlines https://t.co/qUeWCVm2gM #novinky3 dni dozadu

Odporúčame tiež:

Advertisement
Advertisement
Hore