Nájdeš nás aj na:

Dovolenky

Išla som do Chorvátska autom v čase korona-krízy bez radov či obštrukcii. Len so stuhnutým chrbtom.

Povedzme si úprimne – nemala som na výber. Podmienkou akejkoľvek rodinnej dovolenky je možnosť dostať sa na vybrané miesto autom, keďže môj otec sa bojí výšok, tým pádom aj lietadiel. Ďalšou podmienkou destinácie však je, aby sa na dané miesto dalo dostať jednorázovo, teda nemusíme tam cestovať niekoľko dní.

Reklama

Napriek tomu, že tieto miesta dnes lietadlo zvládne približne za hodinu, my sme odvážni, rokmi zocelení a ako každý rok, pripravili sme sa na hodiny cesty v aute.

Jasnou voľbou je pre nás Chorvátsko, konkrétne malá rybárska osada pri Zadare – Privlaka. Osobne si vyberám na dovolenku miesta, kde som ešte nebola. Keď ale idete ako rodina, vyberá rodina. A preto chodíme do Privlaky už minimálne desať rokov.

Z Bratislavy do Splitu exkluzívne cez Pelikán

Niektorí ľudia totiž pre skutočný oddych potrebujú známe miesto, presne ako moji rodičia. Poznáme sa s domácimi, už pri príchode nám kývajú z podnikov, kde sa radi vraciame… Má to svoje čaro, uznávam.

V marci sme sa zmierili s tým, že tento rok more neuvidíme. Ešte začiatkom júla sme boli skeptickí a premýšľali, či vôbec pôjdeme. Keďže však Chorvátsko ostalo na zozname zelených krajín a karanténa nehrozila ani na jednej strane, bolo rozhodnuté. Zbalili sme škodovku, hodili truhlu na strechu a išlo sa.

Za morom cez Maďarsko

Do Chorvátska jazdíme každý rok cez Maďarsko, je to pre nás známa a pomerne šikovná cesta. Vyrazili sme večer o 9tej, keďže sme nechceli ísť skoro nadránom. Problémom však bolo, že na ubytovanie sme mohli doraziť až o 11tej na druhý deň.

Robili sme si preto dlhé pauzy, išli pomaly, náš konečný čas cesty je preto značne natiahnutý – zhruba o dve hodiny, aby sme boli presní.

Do Maďarska sme prešli bez akejkoľvek kontroly či zastavenia, klasicky cez hraničný priechod Rajka. V Maďarsku sme stáli dva razy, oba razy na pumpe.

Práve na týchto pumpách by sa mohlo zdať, že koronavírus je dávno zabudnutý, odporúčam si však vždy zobrať rúško a nosiť ho vo všetkých uzavretých priestoroch. Sú to práve pumpy pri diaľniciach, kde sa premelie najviac ľudí aj z rizikovejších krajín.

Do Chorvátska za desať minút

Z príliš skorého príchodu sme si nerobili hlavu najmä vtedy, keď sme videli záznamy o štvorhodinových zápchach na Maďarsko-Chorvátskej hranici.

To nás však obišlo a my sme na chorvátskej hranici strávili dokopy približne desať minút. Medzi odporúčaniami pred cestou do Chorvátska je i vyplnenie dotazníka, ktorý práve skráti dobu čakania na hraniciach. Na základe tohto dotazníka nás colníci ľahko identifikovali a bez problémov pustili ďalej.

Naša cesta cez Chorvátsko teda prebiehala absolútne bez komplikácií. Stáli sme samozrejme ešte na niekoľkých odmorištiach, na väčšine sme stretli Slovákov, Čechov či domácich. Prípadne nikoho, napriek tomu, že sme boli zvyknutí na davy ľudí aj v neskorých nočných hodinách.

Ako som spomínala, čas sme značne naťahovali kvôli príjazdu, boli sme preto najpomalším autom na chorvátskej diaľnici. Jej zaplnenie vám však priblížim týmto údajom – za prvých 70 kilometrov na chorvátskej diaľnici nás obehlo dokopy 15 áut.

Povedzme si úprimne, na 11 hodín v aute sa nepripravíte. Po pár hodinách vystriedate všetky ako tak pohodlné polohy na spánok a vytrénujete močový mechúr na maximum, lebo nie na každom kilometri diaľnice je pumpa a najmä pumpa s čistou toaletou. Ak je teda celá posádka stotožnená s cestou lietadlom, určite využite túto možnosť, ušetríte veľa času.

Návrat domácich

Priznávam, že som rátala s tým, že nás tu tento rok bude menej, napriek tomu ma realita šokovala. Prázdne pláže, v reštaurácii zoženiete stôl aj o siedmej večer a najmä, konečne po rokoch vidíme domácich, ktorí za normálnych okolností počas leta cestujú preč.

Náš kamarát Miki, ktorý vlastní rodinnú zmrzlináreň povedal, že bude dobre, ak budú aspoň 50 percentné tržby. To mu zaručí, že jeho biznis prežije.

Naša obľúbená reštaurácia posunula otváracie hodiny až na piatu hodinu poobede, a to najmä kvôli nedostatku turistov. Neboli jediní, urobili tak viacerí v snahe prečkať ťažké časy.

Postupne sa však turisti vracajú a napriek tomu, že ich je podstatne menej, sú radi, že sú tu a COVID-19 akoby bol minulosťou. Pripomínajú nám ho len rúška, ktoré sú v Chorvátsku povinné v interiéroch a u zamestnancov všetkých podnikov.

Keď sme sa však nášho známeho spýtali, ako zvládajú túto ťažkú situáciu, pousmial sa a pripomenul nám aj temnejšiu stránku Jadranského mora: ,,My sme zažili horšie, toto zvládneme.”

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.

Špeciálne ponuky pre našich čitateľov

• Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne