Nájdeš nás aj na:

Tipy

Ako si dopriať kvalitný spánok na palube lietadla

Ako si dopriať kvalitný spánok na palube lietadla

Počúvame a čítame o tom všade v motivačnej literatúre. Cesta je cieľ. Pri dlhých letoch to však vôbec neplatí. Je to práve cieľ, kvôli ktorému sa vyberáme na niekoľkohodinovú cestu v uzavretom priestore, s cudzími ľuďmi. Všetko, čo si vtedy prajeme, je zaspať. V tých stiesnených priestoroch, na malých sedadlách, sa to môže zdať veľmi nepohodlné.

Reklama

K tomu sa ešte pridajú ukecaní spolucestujúci, pokušenie celonočného pozerania filmov a popíjania alkoholu a spanie na palube lietadla sa ľahko premení na prakticky nemožné. My však tvrdíme, že sa to dá a prinášame vám niekoľko tipov a rád, ako na to.

Pripravte sa na nové časové pásmo ešte pred cestou

Niekoľko dní pred cestou sa pomaly začnite prispôsobovať časovému pásmu, do ktorého cestujete. Ak letíte smerom na východ, choďte spať a začnite vstávať skôr, pri cestovaní smerom na západ si svoj režim nastavte o niekoľko hodín neskôr. Po tom, ako nastúpite na palubu lietadla, si prestavte svoje analógové či digitálne hodinky na časové pásmo svojho cieľového miesta, aby sa čím skôr mohli prispôsobiť i vaše telesné hodiny. Pomôže vám to vyhnúť sa jet legu a zaspať v želanom čase.

Zarezervujte si sedadlo pri okne a pobaľte sa na ľahko

Ak sedíte pri okne, je menej pravdepodobné, že vás vyruší vŕzgajúci nápojový vozík alebo susedia, ktorí okolo vás musia prejsť k toalete. Navyše si môžete oprieť i hlavu. Pokúste sa získať miesto v rade pri únikovom východe, kde budete mať väčší priestor na nohy. Ak máte dve palubné batožiny, jednu z nich si budete musieť odložiť pod sedadlo pred vami. Ak sa do nej zbalíte na ľahko, ušetríte priestor pre vaše nohy. Ak bežne spíte na pravej strane postele, rezervujte si sedadlo na pravej strane lietadla a vytvorte si tak čo najviac pohodlia.

Základná výbava na spanie do lietadla

Tie neesteticky vyzerajúce vankúše okolo krku, s ktorými sa pasažieri premávajú po letisku naozaj pomáhajú. Oceníte ich predovšetkým v ekonomickej triede. Rovnako dôležitá je i maska na oči. Existuje ich mnoho. Obľúbené sú napríklad zahrievacie spacie masky, ktoré majú upokojujúci účinok. Zbaľte si i štuple do uší, pohodlné ponožky, prikrývku či veľkú šatku, prípadne vlastné slúchadlá. Nezabudnite ani na balzam na pery, krém na tvár či na ruky. Ak máte suchú pleť, pokojne prihoďte aj hydratačnú masku. Keďže je v lietadle extrémne suchý vzduch, za túto výbavu vám bude vaša pokožka veľmi vďačná.

Oblečte sa do pyžama

Alebo do niečoho pohodlného. Počas dlhých letov tento módny prešľap určite oceníte. S prezlečením sa do pyžama absolvujte i celý váš bežný večerný rituál. Príprava do postele vás mentálne nastaví na spánok a vďaka nej sa budete cítiť pohodlnejšie. Asi najnešťastnejšou voľbou je si do lietadla obliecť oblek. Zrejme nikto neocení, keď z lietadla vyjdete zhužvaný a budete cítiť za spiacimi ľuďmi.

Odolajte alkoholu zadarmo

Pohárik vína môže byť lákavý, predovšetkým, keď je na účet podniku. A možno si myslíte, že práve ten vám pomôže pokojne zaspať. V skutočnosti vám len bráni v kvalitnom spánku a dehydruje vás. To isté platí pre kofeín. Namiesto toho siahnite po pohári vody alebo po nudnom, ale upokojujúcom harmančekovom čaji. Nejedzte príliš ťažké jedlo a vyvarujte sa slanému občerstveniu, keďže obsahuje sodík, ktorý môže spôsobiť nadúvanie.

Vyhýbajte sa obrazovkám

Sledovanie televízie a filmov je jednoduchý spôsob, ako vám let môže rýchlo zbehnúť. Modré svetlo, ktoré obrazovka vyžaruje, však udržiava mozog bdelý. Bráni epifýze (orgánu v mozgu o veľkosti hrášku) uvoľňovať melatonín, hormón, ktorý spôsobuje ospalosť. To často úplne rozhodí vaše biologické hodiny. To isté platí pre hranie hier na telefóne alebo iPade. Namiesto toho si zapnite relaxačnú hudbu alebo si otvorte starú dobrú papierovú knihu.

Jedzte banány, nie čokoládu

Až budete nabudúce v Amerike, zásobte sa melatonínovými tabletkami, ktoré sú na pultoch voľne k dispozícii. Zhltnite jednu tesne predtým, ako si plánujete v lietadle zaspať, pretože táto prirodzene sa vyskytujúca látka reguluje hormóny spánku. Pomôžu i potraviny, ktoré obsahujú melatonín – banány, ovos, čerešne. (Vyvarujte sa čokolády a malín, ktoré vás naopak udržia hore.)

Natiahnite sa

V lietadle nemáte veľa osobného priestoru, dokonca ani v business triede. Natiahnite sa 10 až 15 minút pred tým, ako sa chystáte ísť spať. Pomôže to vašim svalom zmierniť napätie a uvoľniť vás. Pokúste sa natiahnuť na sedadle, prípadne, ak môžete, na pár minút sa postavte. Keď sa posadíte a ste pripravení na spánok, natiahnite si svoj bezpečnostný pás cez prikrývku, aby bol viditeľný a letuška vás počas turbulencií nemusela budiť.

Upokojte zaneprázdnenú myseľ

Jedným z najjednoduchších spôsobov, ako zaspať na akomkoľvek mieste, je takzvané vnímavé dýchanie. Začnite tým, že budete venovať zvýšenú pozornosť prirodzenému toku vášho dychu. Zamerajte sa na nádych a výdych, uvoľnite svoju myseľ. Zapnite si upokojujúcu hudbu alebo vyskúšajte vizuálne obrazy. Predstavte si obľúbené miesto, kam sa vo vašich predstavách presuniete.

Pri praktizovaní tejto dýchacej techniky sa zamerajte na takúto pokojnú scénu a úroveň vášho stresu poklesne. Predstavujte si, ako sa uvoľňuje vaša hlava, postupne sa uvoľňujú svaly, potom krk, ramená, ruky a tak ďalej, až po prsty na nohách. Ak chcete vaše zaspávanie posunúť ešte o level vyššie, vyskúšajte éterické oleje. Napríklad ten s extraktom z levandule má prirodzene upokojujúce účinky. Potrite si ním ruky, prípadne i vaše chodidlá, ktoré sú dôležitými absorpčnými bodmi ľudského tela a prikryte ich teplými ponožkami. Dobrú noc!

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na redakcia@pelipecky.sk. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na novinky@pelipecky.sk. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne zľavy pre našich čitateľov

Komentáre

Viki je blogerka, umelkyňa, milovníčka čerstvého vzduchu a pocitov nekonečna. Na Pelipecky prispieva už od roku 2016 a stretnúť ju môžete najmä v Berlíne, kde sa rozhodla žiť a študovať.

Odporúčame

Horúce #PELIPECKY

Novinky a správy zo sveta cestovania

TOP PONUKA: Luxusný wellness pobyt v 5* Kempinski od 109€! https://t.co/ughvj4Cvyc #dovolenky17 hodiny dozadu
10 najvyťaženejších letových trás na svete https://t.co/TtZUtOi4Nd #novinky18 hodiny dozadu
Lacné letenky na Seychely teraz s 5*Qatarom alebo Turkish Airlines! Ceny od 589€ https://t.co/WJhLQ26a8G #letenky18 hodiny dozadu
Drzo lacná Amerika: Priame lety z Európy na rok 2021 od neuveriteľných 129€! https://t.co/SOA6PISOtK #letenky20 hodiny dozadu
Lety do Tanzánie a na Zanzibar sú obnovené. Zrušila sa aj karanténa https://t.co/bOM07tUhwf #letenky21 hodiny dozadu
Fínsko zaradilo Slovensko na zoznam rizikových krajín. Vyžaduje 2 testy https://t.co/nOO156UKV8 #novinky21 hodiny dozadu
Ktoré krajiny môžeme navštíviť: mapa, aktuálne odporúčania a zákazy (COVID-19) https://t.co/x7NNWluw1g #novinky21 hodiny dozadu
Bez testu i povinnej karantény. Tieto krajiny môžeme slobodne navštíviť https://t.co/tNryB3mapQ #letenky21 hodiny dozadu
Thajsko budúci týždeň privíta prvých turistov. Očakáva let z Číny https://t.co/d7OiZ9cpkO #novinky21 hodiny dozadu
Emirates už letecky obsluhujú takmer sto destinácií. Pridávajú lety do Ománu a Ugandy https://t.co/pOvOPhm13n #novinky21 hodiny dozadu

Odporúčame tiež:

Reklama
Reklama
Hore