Nájdeš nás aj na:

Novinky

O tom, ako 11. september 2001 zmenil cestovanie a čo to má spoločné s pandémiou

Teroristické útoky z 11. septembra 2001 navždy zmenili svet a znamenali tiež koniec jednej éry v leteckej doprave. V tých časoch bolo úplne bežné, že ste mohli pri sebe v lietadle či na letisku nosiť ostrejšie predmety, tekutiny a nemuseli ste sa ponáhľať na check-in či do lietadla, neexistovali totiž takmer žiadne bezpečnostné kontroly.

Reklama

Únos lietadiel amerických leteckých spoločností, chvíľkový chaos v leteckom priestore USA a následný pád newyorských dvojičiek znamenali tisíce obetí a kompletný obrat pravidiel cestovania. Píšeme o tom aj preto, že mnohými nenávratnými zmenami prechádza letecký priemysel aj teraz, počas pandémie.

Kontroly, ktoré predtým neexistovali a urobili svet bezpečnejším

Reakcia USA na teroristický útok zo septembra 2001 bola aj byrokratická. Po novom vzniklo americké ministerstvo pre vnútornú bezpečnosť, ktoré má dnes približne štvrť milióna zamestnancov. A ešte predtým zriadili Úrad pre bezpečnosť v doprave. Ten má na starosti okrem iného kontroly na letiskách, ktoré sú pre všetkých cestujúcich najhmatateľnejším následkom.

Už len s nostalgiou môžu niektorí turisti spomínať na cestovanie lietadlom na konci deväťdesiatych rokov. Také kontroly, aké sú na letiskách dnes, vtedy rozhodne neboli. Všetko bolo o čosi voľnejšie. Na palubu ste si bežne mohli zobrať vodu či pitie pre deti, v príručnej batožine ste si nosili akékoľvek hygienické potreby, a to vrátane malých nožníc na nechty.

Čo sa zmenilo pre cestujúcich?

Ochrana civilného letectva prešla po 11. septembri asi najväčšou zmenou za uplynulé dekády. Využili sa nielen nové technológie priamo na letiskách či v konštrukcii lietadiel, ale došlo aj k zmene monitoringu cestujúcich a tiež výmene informácií medzi jednotlivými krajinami.

Sprísnenie bezpečnostných opatrení potom pochopiteľne pocítili aj samotní cestujúci. V reakcii na teroristické útoky došlo k rozšíreniu zoznamu vecí, ktoré nesmú byť v príručnej batožine na palube lietadla. Ide napríklad o vreckové nože, nožnice či pilníky: teda predmety, ktoré možno využiť ako bodné či sečné zbrane.

Rovnako tak už dnes nie je celkom bežne možné si na palubu vziať vlastnú fľašu s pitím zakúpenú inde ako v zabezpečenom priestore letiska. Ide o reakciu na momenty, kedy sa v roku 2006 podarilo policajtom odhaliť pokusy o teroristický útok pomocou tekutých výbušnín.

Dôkladnejšie kontroly sa začali týkať aj prepravovanej elektroniky. Od cestujúcich sa vo svetle nových hrozieb začalo vyžadovať, aby si pri kontrolách dávali dolu opasky a aby niektoré položky do batožiny nedávali. 

Dôkladnejšie kontroly čakali na cestujúcich ešte pred nástupom do lietadla, monitorovaný bol však už celý priestor letiska. Policajtom, colníkom či pracovníkom letiska odvtedy na zaistenie bezpečnosti pomáhajú moderné technológie. Ako príklad možno uviesť techniku pre detekciu neoprávneného vstupu osôb, systémy automatickej detekcie výbušnín alebo stále schopnejšie automatické video-analytické funkcie využívané v kamerových systémoch.

Aj napriek stále dokonalejším a moderným systémom sa však letisko spolieha predovšetkým na kvalitne a dobre vyškolených bezpečnostných pracovníkov. Tí dokážu tieto inteligentné systémy vhodne využiť a nakoniec sú aj tým, kto finálne rozhoduje, ako danú situáciu správne riešiť.

Čo sa zmenilo pre letecký personál?

Nesmieme zabudnúť na viacero podstatných zmien aj vo vnútri lietadla. Kým predtým mohli cestujúci bežne nahliadnuť do kokpitu pilota, od teroristických útokov to už možné nie je. Po útokoch došlo k posilneniu vstupných dverí a úprave systému ich uzamknutia, spoločne so zákazom vstupu iných osôb, ako je posádka lietadla. Do kokpitu sa tak bežní cestujúci môžu teraz pozrieť len počas vyhradených prehliadok či leteckých dní.

Ďalším opatrením bol napríklad zákaz vstupu cestujúcich do pilotnej kabíny počas letu.

Piloti si do kabíny od tej doby nesmú vziať ani vreckový nožík, ale napríklad v každej pilotnej kabíne je sekera na presekanie trupu (v prípade nevyhnutnej potreby záchrany). Pilotom sú tiež často nekompromisne zabavované dezodoranty a peny na holenie s objemom nad 100 ml, pretože by mohli poslúžiť na výrobu bomby.

Niektorým únoscom z 11. septembra sa podarilo nastúpiť na vnútroštátne lety bez riadnej identifikácie, čo opäť znamenalo jednu veľkú zmenu. Letiská odvtedy môžu kedykoľvek skontrolovať cestovné doklady pasažierov alebo personálu, aby sa ubezpečili, že sa zhodujú s údajmi na ich palubnom lístku. Kedysi sa vďaka tomu pravidlu netvorili pri vstupe do lietadle dlhé rady cestujúcich. Pasažieri a ich blízki mohli spoločne dôjsť až k odletovej bráne a odkladať lúčenie do poslednej možnej chvíle. 

Čo k tomu dodať? Všetky opatrenia po 11. septembri skomplikovali život takmer všetkým, avšak podľa odborníkov na letectvo a hrozby terorizmu boli potrebné. Vďaka tomu, že už nedošlo k únosom lietadiel sa zdá, že opatrenia boli a sú aj funkčné. Väčšina opatrení pretrváva dodnes, niektoré boli zrušené, iné naopak sprísnené. S určitosťou však možno povedať, že opatrenia spravili lietanie a cestovanie bezpečnejším.

Istá paralela tam je aj s aktuálnou situáciou – mnohým sa nepáčia aktuálne covid opatrenia na palube či letiskách, ale kvôli bezpečnosti všetkých sú nutné a budú ešte nasledujúce roky určite povinné. Letecký priemysel totiž vždy potrebne a rýchlo zareagoval na dôležité zmeny – teraz je to napríklad zminimalizovať riziko prenosu koronavírusu na palube či letiskách. To sa darí vďaka HEPA filtrom v lietadlách, či supermoderným technológiam na letiskách a v kabíne.

Jedenásty september znamenal tiež obrovský pokles dopytu po cestovaní. V roku 2006 Medzinárodná asociácia leteckej dopravy (IATA) odhadla, že príjmy leteckých spoločností z domácich letov v USA medzi rokmi 2001 a 2006 klesli o 10 miliárd dolárov ročne. Na porovnanie, celkové straty v dôsledku pandémie Covid v roku 2020 boli celkovo 126,4 miliardy dolárov, podľa IATA. Koronavírus teda už teraz znamená pre letecký priemysel to najhoršie, čo sa mu kedy prihodilo.

Čo to teda má spoločné s novým koronavírusom?

Pandémia prekvapila celý svet, nikto na takúto hrozbu nebol pripravený. Ihneď po jej vypuknutí došlo k okamžitému prerušeniu medzinárodnej leteckej prepravy, čo malo za následok uviaznutie miliónov ľudí v zahraničí a problémy s cestovaním domov. Ľudia sa napokon domov dostali vďaka repatriačným letom, ale takmer všetky aerolinky uzemnili väčšinu strojov a na nebi nastalo zvláštne ticho, prípadne lietali len prázdne lietadlá, aby letecké spoločnosti neprišli o lukratívne sloty na letiskách.

Niečo podobné sa udialo aj 11. septembra – ľudia vtedy na nejaký čas prestali cestovať, lebo sa báli. Minulý rok bola situácia vo svete veľmi podobná, avšak tento rok už vidno značné oživenie. Každý týždeň sme svedkami toho, že sa nejaká destinácia otvorí alebo príde nejaká iná dobrá správa z aeroliniek, že všetko začína vyzerať tak, ako kedysi. A tak ako sa letecký priemysel po 11. septembri postupne pozviechal a stal sa najbezpečnejším, tak sa podľa odborníkov v blízkej budúcnosti stane opäť – všetko tomu posledné mesiace nasvedčuje.

Teraz po roku aj pol už možno s istotou povedať, že bežnou súčasťou predodletových procedúr je a nejaký čas bude skríning teploty pasažierov, testovanie na koronavírus, šikovné dohľadávanie kontaktov vďaka registrácii, dezinfekčné prostriedky na ruky takmer všade a rúška resp. respirátory či zelené covid pasy. A tak ako sme si zvykli na bezpečnostné kontroly po teroristických útokoch z 11. septembra, tak si postupne zvykneme aj na zdravotné kontroly pred odletom či po príchode domov. Podľa vedcov tu koronavírus bude s nami ešte zopár rokov, takže nám zostáva len jediné – byť zodpovedný, mať dostatok informácií pred odletom, a tolerovať všetky písané aj nepísané zákony. Veď cestovať sa dá bezpečne aj počas pandémie! 🙂


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    5/5 - (15 votes)
Komentáre

Raz sa náhodou dostal k lacným letenkám a odvtedy chce precestovať celý svet. Radšej má hory a prírodu ako mestskú džungľu. Zamiloval si Island, Yosemite, Indonéziu a veľmi ho láka Nepál, Faerské ostrovy a Kanada. Najväčší sen si ale už splnil, keď sa mu narodili dcérka Eliška a Nina.

Hore