Nájdeš nás aj na:

Cestopisy

Čo robiť, ak je vaša batožina stratená či poškodená

Čo robiť, ak je vaša batožina stratená či poškodená

Ste posledným človekom, čakajúcim po prílete pri páse s batožinou. Máte pocit, že už tam stojíte celú večnosť, pás sa začína spomaľovať, kým úplne nezastane. Svoju batožinu však nikde nevidíte. Toto je nočná mora zrejme každého cestovateľa. Namiesto lamentovania by ste však mali ihneď konať. Prečítajte si náš článok o tom, čo robiť, ak je vaša batožina stratená či poškodená.

Reklama

zena-na-letisku

Konajte ihneď

Stratená batožina vám môže poriadne skomplikovať život, a to najmä v prípade odletu, kedy sa v okamihu ocitnete v cudzej krajine bez ničoho. Budete si musieť narýchlo zaobstarať nejaké čisté oblečenie a toaletné potreby, bez ktorých sa nezaobídete. Ak vás táto situácia zaskočí na ceste domov, prvým krokom je sťažnosť v zákazníckom centre. To by malo vašu batožinu elektronicky lokalizovať a v prípade, že sa nájde, doručia vám ju domov. To znamená, že z letiska odídete bez toho ťažkého kufra, plného špinavej bielizne, ktorý ste v hoteli horko-ťažko zavreli. Môže to znieť zvláštne, ale po mimoriadne dlhej ceste sa z toho môže stať i pozitívny moment.

Čaká vás nevyhnutná byrokracia

Vaša batožina môže mať len meškanie. Ak je zaslaná ďalším možným letom, mali by ste sa k nej do niekoľkých hodín dostať. Ak niekde nastala chyba a váš kufor mal iné cestovateľské maniere než vy, vráti sa vám do pár dní. Vždy však trvajte na tom, že chcete vypísať sťažnosť. Dostanete tzv. Property Irregularity Report (PIR), formulár, ktorý musíte vyplniť. Urobte tak ešte na mieste a vypýtajte si kópiu. Spolu s potvrdenkou o batožine vám tento papier poskytne zamestnanec z check-inu. PIR formulár však nie je sám o sebe žiadosťou, takýto dokument musíte vypísať osobitne a spoločnosti doručiť do siedmich dní.

frustrovany-muz-na-letisku

Aké percento batožiny sa ročne stratí?

Spoločnosť SITA, ktorá sa zaoberá komunikačnými službami v oblasti leteckej dopravy vo svojom prieskume uvádza, že v roku 2014 sa stratilo alebo dočasne neprebralo 24,1 milióna batožiny. To čisto v matematickom jazyku znamená asi 7,3 tašiek na 1 000 pasažierov. Z prieskumu tiež vysvitlo, že 49 percent sa stratilo kvôli prenosu nesprávnou manipuláciou, tzn. v prípade prípojných letov, 15 percent z dôvodu zlyhania naloženia batožiny a ďalších 15 percent kvôli chybe v rámci letenky. Zvyšné percentá sú spôsobené napríklad nesprávnym označení batožiny, chybám načítania systému, tiež kvôli omylu samotného zákazníka či letiska, kvôli počasiu či priestorovému alebo váhovému obmedzeniu. Dobrou správou ostáva, že podľa spoločnosti SITA, z celkového percenta stratenej či neprebratej batožiny sa k svojmu majiteľovi nedostane len 5,5 percent  a 80,2 percent stratenej batožiny si majiteľ vyzdihne asi do 36 hodín.

frustrovana-zena-na-letisku

Na čo máte pri strate batožiny právo?

Ak je vaša batožina na nesprávnej ceste, letecká spoločnosť vám musí poskytnúť peniaze, ktorými pokryjete náhradné položky, ktoré budete počas čakania na batožinu potrebovať. Z tohto nákupu si schovajte potvrdenku. Môže sa však stať, že sa tejto zodpovednosti bude spoločnosť snažiť vyhnúť, pošle vás za inou aerolinkou, ktorou ste cestovali alebo rovno za poisťovňou. Spoločnosť UK airlines má napríklad 21 dní na to, aby batožinu vysledovala, potom bude oficiálne vyhlásená za „nenávratne stratenú“. Sledujú ju pomocou elektronického označenia, ktoré jej pridelia pred vaším odletom. Problém však nastáva vtedy, ak bol zadaný chybný kód. Po dlhom procese vypisovania žiadostí môžete v takomto prípade dostať za tašku odškodnenie. Jeho výška už závisí na konkrétnej leteckej spoločnosti.

Poškodená batožina či chýbajúce položky

Ak je vaša batožina poškodená či dokonca zničená, máte právo na jej nápravu a v krajnom prípade i na úplne nový kufor. Ak vám v taške niečo chýba, je prakticky nemožné personálu dokázať, že to v nej predtým bolo. Preto je dobré sa takýchto situácií vyvarovať nákupom kvalitnej batožiny. Cennosti, elektroniku či peniaze si radšej zbaľte do príručnej tašky. Batožinu si pred odletom nezabudnite poistiť.

poskodeny-kufor

Pomôže vám systém, ktorý hľadá zhody

Všetky najväčšie aerolinky používajú World Tracer System. Ten sa batožinu, pomocou informácií, ktoré mu o jej vzhľade a o histórii jej cesty poskytnete, pokúsi ju následne lokalizovať a jej polohu sledovať ďalších 100 dní. Tašky a kufre, ktorým chýba označenie či opis zákazníka sú do tohto systému pridané pomocou tých informácií, ktoré o nich možné zistiť je. Systém pracuje 24/7. Porovnáva správu, ktorú o batožine spísal zákazník so správami leteckej spoločnosti o nájdenej batožine. Následne na základe kritérií v súbore vytvorí návrhy zhôd. Nájdená batožina sa potom majiteľovi doručí najbližším možným letom.

na-letisku

Čo sa stane s nevyzdvihnutou batožinou?

Ak sa batožina nenávratne stratí, teda ak sa nenájde ani po 90 dňoch alebo sa k nej nik nehlási, skončí podobne ako ostatné straty a nálezy z letiska. V zahraničí naplno fungujú aukcie s takýmito položkami a zisk z nich potom putuje na charitu. Najviac sú rozšírené v USA. Napríklad v arizonskom meste Scottsboro funguje aukčná spoločnosť Unclaimed Baggage Centre, ktoré má zmluvy so všetkými veľkými americkými aerolinkami. Od nich kufre nakúpia, vyčistia obsah a predávajú ho ďalej. Ich skladisko pritom obsahuje širokú ponuku vecí; od diamantových prsteňov po lyžiarske topánky. Všetky položky sú pritom ponúkané za relatívne nízke ceny.


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    4.8/5 - (11 votes)
Komentáre

Viki je blogerka, umelkyňa, milovníčka čerstvého vzduchu a pocitov nekonečna. Na Pelipecky prispieva už od roku 2016 a stretnúť ju môžete najmä v Berlíne, kde sa rozhodla žiť a študovať.

Hore