Nájdeš nás aj na:

Koronavírus

Ryanair prehral na súde EÚ spor o štátnu pomoc poskytnutú konkurentom

Ryanair prehral na súde EÚ spor o štátnu pomoc poskytnutú konkurentom

Írsky dopravca Ryanair minulý rok začal právne kroky na pozastavenie finančnej pomoci leteckým dopravcom vo Švédsku. Žiadal sudcov Európskej únie, aby zrušili súhlas Komisie so švédskou zárukou na pôžičku vo výške 455 miliónov eur pre letecké spoločnosti.

Reklama

Začiatkom februára súd prehral. Podpora, ktorá má pomôcť firmám zasiahnutým pandémiou, podľa tribunálu nie je diskriminačná. Ryanair sa chce odvolať.

Súd konštatoval, že podpora od francúzskej a švédskej vlády je v súlade s pravidlami Únie. „Tento režim pomoci je vhodný na vyrovnanie hospodárskych škôd spôsobených pandémiou,“ uviedol súd k pomoci pre Air France.

Zdroj: Denník N

Čo šéf Ryanairu sľuboval, to splnil

Generálny manažér Michael O’Leary ešte na jar minulého roku pohrozil, že si posvieti na pomoc v jednotlivých krajinách. Považuje ju totiž za nevhodnú. Podľa jeho slov zvýhodňuje štátnych dopravcov oproti ostatným aerolinkám.

Prvého mája spoločnosť Ryanair podala žalobu na Všeobecný súd Európskej únie, v ktorej tvrdí, že Švédsko porušilo právne predpisy EÚ o štátnej pomoci. Ako Problém Ryanair popisoval to, že švédska vláda sa zaručuje za finančné prostriedky iba tým leteckým spoločnostiam, ktoré vlastnia švédsku licenciu na komerčné obchodovanie. Tento krok znamenal potenciálnu pomoc len pre švédskych dopravcov, s ostatným aerolinkami so základňou mimo Švédska sa tak s peniazmi nepočítalo.

Letecká spoločnosť okrem toho kritizuje samotnú Európsku komisiu za to, že si neplnila svoje povinnosti dohľadu nad štátnymi dotáciami a tiež aby program náležite preskúmala.

Najviac dostanú škandinávske SAS

Európska Komisia schválila ešte v apríli švédsku schému štátnej pomoci vo výške 455 miliónov eur na podporu leteckých spoločností. Najviac peňazí zo štátnej pomoci dostali škandinávske aerolinky SAS, ide o sumu približne 137 miliónov eur.

Švédska vláda vlastní takmer 15% podiel v aerolinkách SAS, dánska vláda o niečo menej (14,24%).

Ryanair podal na Európsku Komisiu 16 žalôb preto, že povolila štátnu pomoc aerolinkám Lufthansa, Austrian či TAP a ďalšie štátne podporné programy, z ktorých mali prospech jednotlivé vlajkové spoločnosti. Írsky lowcost sa už o podobné námietky snažil v minulosti a v mnohých prípadoch nebol úspešný.

Napríklad v auguste 2019 Európska únia aj po namietkach Ryanairu rozhodla, že írsky lowcost musí vrátiť 8,5 milióna eur späť Francúzsku po tom, čo Komisia zistila, že marketingová dohoda s letiskom v Montpellier nebola zákonnáa.

V roku 2007 zase Európska Komisia zablokovala ponuku spoločnosti Ryanair na prevzatie domácej leteckej spoločnosti Aer Lingus. Odvtedy má generálny riaditeľ Ryanair O’Leary ťažké srdce na Komisiu a tvrdí, že regulačný orgán EÚ je zaujatý.


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    Prosím, ohodnoťte náš článok.
Komentáre

Raz sa náhodou dostal k lacným letenkám a odvtedy chce precestovať celý svet. Radšej má hory a prírodu ako mestskú džungľu. Zamiloval si Island, Yosemite, Indonéziu a veľmi ho láka Nepál, Faerské ostrovy a Kanada. Najväčší sen si ale už splnil, keď sa mu narodili dcérka Eliška a Nina.

Hore