Nájdeš nás aj na:

Novinky

Flying V: Čoskoro možno poletíte na krídlach lietadla. Doslova

Flying V: Čoskoro možno poletíte na krídlach lietadla. Doslova

Predstavte si, že by ste na dovolenku do obľúbenej destinácie leteli v lietadle v tvare písmena „V“. Nemalo by žiaden trup, len krídla a vy by ste v nich sedeli, spolu s celým nákladom aj s palivovými nádržami.

Reklama

Na prorotype takéhoto lietadla už pracujú holandská letecká spoločnosť KLM a Fakulta leteckého a kozmického inžinierstva na Technickej univerzite v holandskom meste Delft. Viete, čo je na koncepte lietadla Flying V to najdôležitejšie?

Autor: TU Delft

Lepší ako Airbus

Vysvetlíme si to na príklade – Airbus A350 je aktuálne najmodernejším lietadlom, ktoré lieta v oblakoch. V porovnaní so svojim predchodcom, Airbusom A340, sa jeho konštruktérom podarilo zvýšiť úsporu paliva a emisie z letovej prevádzky klesli približne o sto tonových kilometrov. Palivová efektivita Airbusov sa tak zvýšila o 25 percent.

Šetrilo sa aj pri jeho výrobe, používala sa technika priateľskejšia k životnému prostrediu ako obvykle, recykloval sa materiál, minimalizovalo sa používanie vody a elektrickej energie výrobou vlastnej, skrátil sa proces montáže a zefektívnilo sa testovanie. Ako to súvisí s Flying V?

Charakteristika Flying V

Bude vraj ešte efektívnejšie a ešte šetrnejšie k prírode. Rozoberme si ho na drobné. Flying V by malo byť dlhé 55 metrov s výškou 17 metrov s rozpätím krídiel rovnakým ako Airbus A350, teda 65 metrov. Hoci bude o čosi kratšie ako samotná A350-tka, jeho vylepšený aerodynamický tvar „V“ a znížená hmotnosť spôsobia, že v konečnom dôsledku spotrebuje, aj vďaka turbovrtuľovým motorom, o 20 % menej paliva ako Airbus A350.

Nižšie by mali byť aj jeho hmotnosť a hlučnosť. Výhodou bude, že lietajúce V-éčka budú môcť pre svoju podobnosť s Airbusmi A-350 používať existujúcu letiskovú infraštruktúru, zmestia sa aj do rovnakých hangárov. Kapacita pasažierov je identická tiež, Flying V prepraví 314 cestujúcich.


 Autor: TU Delft

Vymyslel ho mladý chlapec

Za strojom Flying V stojí mladý muž menom Justus Benad, letecký inžinier žijúci v Berlíne. Vo svojej školskej práci sa zaoberal zlepšením efektívnosti osobných lietadiel pre Airbus Hamburg. Jej výsledkom je model Flying V, ktorý ešte ako model ovládaný rádiom vzlietol prvýkrát v roku 2014.  

Prototyp, na ktorom dnes pracujú v Holandsku, by mali predstaviť už tento október pri príležitosti 100. výročia leteckej spoločnosti KLM na amsterdamskom letisku Schiphol.

Pozrite si, ako Justus Benad vysvetľoval študentom princíp Flying V ešte v roku 2015.  

Zdroje informácií: www.tudelft.nl a www.jbenad.com


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    5/5 - (1 vote)
Komentáre

Diana lepšie umýva riad, ako varí. Aj preto tak miluje svojho chlapa, čo sa v kuchyni snáď narodil. Na psy nedá dopustiť, na tie svoje, ani na tie z OZ Pes v núdzi. Ostatne, ako na všetky iné zvieratá. Keby mohla v živote vycestovať už len jediný raz, vrátila by sa domov k mame Esther, do Kene, na Aloo Drive do domčeka nad zátokou.

Hore