Múzeum v španielskom Bilbau čistí vzduch: rozvešali ekologické plagáty, ktoré sa vyrovnajú 700 stromom
S osvetlenním, kúrením, klimatizáciou počas celého roku či tlačenými vstupenkami má väčšna múzeí ďaleko od eko-friendly. Z tohto radu však predsalen jedna inštitúcia aktuálne vytŕča. Guggenheimovo múzeum v španielskom Bilbao má totiž propagačnú kampaň, ktorá okrem proma pre najnovšie výstavy čistí vzduch. Nainštalovali ju v rôznych častiach Bilbaa v júni.
Španielske múzeum sa spojilo s lokálnou grafickou spoločnosťou Estudios Durero a vytvorili spoločne novú kampaň, pri ktorej sa rozhodli pre viacfarebné bannery zdobiace fasádu múzea a kolísajúce sa na stožiaroch po celom meste. Čo je na nich výnimočné? Sú ošetrené látkou zvanou Pureti Print. Ide o bezfarebný náter, ktorý indukuje fotokatalýzu, chemickú reakciu vyvolanú slnečným žiarením. Inými slovami, bojuje sa pri nej za použitia kyslíka a vodnej pary so znečisťujúcimi látkami vo vzduchu, ako sú oxidy dusíka a síry či proti baktériám a plesniam. Podľa múzea sa dovedna použitých 250 vonkajších bannerov vyrovná čistiacemu efektu, ktorý by malo 700 stromov, píše Condé Nast Traveler.
Okrem plagátov umiestnili kampaň potretú týmto náterom aj na električky. Kampaň je zameraná na najnovšiu výstavu múzea v Bilbao s názvom Olafir Eliasson: V skutočnom živote. Tá poukazuje na rôzne perspektívy návštevníkov na ich okolie a životné prostredie cez použitie materiálov ako voda, hmla, ľad či mach. Niektoré plagáty promujú aj ďalšie dve výstavy – prácu amerického maliara Richarda Artschwagera a brazílskej umelkyne Lygie Clark.
Ekologický prístup sa za posledné roky stal pre Guggenheimovo múzeum v Bilbau veľmi dôležitý. Múzeum sa po dlhej covidovej odmlke opäť otvorilo 1. júna. Okrem najnovšej kampane je pre inštitúciu samozrejmosťou recyklovanie a štandardné osvetlenie vymenili za LED svetlá, ktoré výrazne šetria energiu.
Náter Pureti Print bol pôvodne vyvinutý v NASA pre iSCAPE, projekt navrhnutý v roku 2016, ktorý mal kontrolovať znečistenie ovzdušia v Európe. Odvtedy sa náter objavil už vo viacerých kampaniach, medzi nimi napríklad aj pri promovaní japonskej kozmetickej značky v roku 2015. Po tom, čo kampaň na novú výstavu múzea v Bilbau skončí, darujú bannery lokálnej charite Emaús Bilbao, ktorá ich zrecykluje a vyrobí z nich kabelky, tašky a zástery.
Riaditeľ múzea Juan Ignacio Vidarte hovorí, že majú ako inštitúcia spoločenskú zodpovednosť voči svojej komunite aj celému svetu. Chápu, že aktivity múzea nie sú vždy ekologické a snažia sa to kompenzovať inými spôsobmi. Pureti Print môžu byť využitý aj na materiáloch ako hliník, plátno či kartón. Múzeum v Bilbau by ho chcelo využiť aj v iných sférach, ako pri kampańových plagátoch.
Akciové letenky
Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.
Špeciálne ponuky pre našich čitateľov
- Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
- Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
- Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
- Ubytovanie cez Booking.com za kamošské ceny, klikni a vyhľadaj si konkrétnu destináciu.
- Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne