Nájdeš nás aj na:

Novinky

Lufthansa upravuje svoj Airbus A350-900. Má z neho byť lietadlo na výskum klímy

Lufthansa upravuje svoj Airbus A350-900. Má z neho byť lietadlo na výskum klímy

Lufthansa sa chystá premeniť jeden zo svojich Airbusov A350-900 na lietadlo, ktoré bude skúmať klímu. Lietadlo má zbierať dáta, ktoré Lufthansa posunie výskumným inštitútom. Po mnohé roky hral letecký priemysel dôležitú úlohu v atmosferickom výskume a predpovedaní počasia. Mnohé lietadlá zaznamenávajú pre tieto účely rýchlosť vetra, teplotu a tlak. Počas uzemnenia veľkého počtu lietadiel kvôli globálnej pandémii boli predpovede počasia menej presné, píše Simple Flying. Letecká spoločnosť Lufthansa chce teraz jedno zo svojich lietadiel prispôsobiť na merianie viacerých parametrov ako tomu je zvyčajne.

Reklama

Ako chce Lufthansa lietadlo upraviť?

Do lietadla D-AIXJ nainštalovali systém nazvaný CARIBIC (Civil Aircraft for the Regular Investigation of the atmosphere Based on an Instrument Container). Nie je to však prvýkrát, kedy aerolinky nainštalovali tento systém do svojho lietadla. V minulosti ho už použili na stroji A340-600. Inštalácia do stroju D-AIXJ bola v pláne už štyri roky. Aktuálne sa naskytla ideálna príležitosť premenu lietadla dokončiť, keďže mnohé z nich sú aj tak uzemnené.

Zatiaľ letecká spoločnosť nainštalovala systém nasávania vzduchu do trupu lietadla. Pred kalibráciou následne otestovali vloženie systému CARIBIC. Váži však 1,6 tony a nie je jasné, či ho lietadlo unesie predtým, ako bude dokončený trojstupňový program úprav.

Vedúca zodpovedného podnikania v Lufthansa Group Annette Mann povedala: „Premena nášho A350-900 „D-AIXJ“ na lietadlo pre výskum klímy je niečím naozaj špeciálnym… môžeme pokračovať v podpore klimatického a atmosferického výskumu v dôležitých úlohách na dlhých trasách… dôležité klimatické parametre sú merané presne v takej výške, kde sa vo veľkej miere vytvára skleníkový efekt.“

Aké dáta bude špeciálne upravené lietadlo zbierať?

Modifikácia umožní lietadlu zbierať 100 rozličných parametrov od stopových plynov cez aerosól až po oblačnosť. Tieto dáta budú omnoho presnejšie v porovnaní s tým, keď ich zbierajú zo Zeme a satelitných staníc. Podľa spoločnosti Lufthansa sa údaje zhromaždené lietadlom D-AIXJ použijú na hodnotenie výkonnosti súčasných atmosférických a klimatických modelov. To zase umožní vedeckým agentúram zdokonaliť svoje modely v budúcnosti.

Niečo o zvolenom lietadle D-AIXJ

Lietadlo, ktoré spoločnosť pre modifikáciu systémom CARIBIC vybrala, je staré tri roky. Upravovali ho na Malte od 11. marca 2021 a do Mníchova sa vrátilo 30. marca 2021. Odvtedy sa opäť používa na komerčné účely. Modifikácia na Malte je len jednou z troch etáp úpravy. Lietadlo pomenovali Edfurt a pripravené na zber dát by malo byť koncom roka 2021.

Zdroj úvodnej foto: Shutterstock/Soos Jozsef


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    Prosím, ohodnoťte náš článok.
Komentáre

Hana je z Bratislavy, kde vyštudovala žurnalistiku. Vyskúšala si život vo Varšave ako študent médií a v Berlíne ako redaktor v online magazíne. Pracovné skúsenosti ju zaviali do cestovného ruchu a tam sa doteraz cíti ako doma. Miluje víkendové city breaky po európskych destináciách, ale aj exotiku.

Hore