Nájdeš nás aj na:

Novinky

5/10 vlakových ciest, ktoré som si zapísala na svoj bucket list (2. časť)

5/10 vlakových ciest, ktoré som si zapísala na svoj bucket list (2. časť)

Keď sa v 19. storočí začali ľudia presúvať z miest do miest, z krajiny do krajiny, vlakom, musela to byť iste veľká senzácia. Hrkotavé kočiare, hoci i tie mohli byť dosť romantické, nahradili pohodlnejšie vagóny s rýchlejším dojazdom do cieľa za každého počasia. A tie scenérie z veľkých okien, kiežby sa ešte dali otvárať ako voľakedy!

Reklama

Pred pár dňami ste si u nás mohli prečítať o spojeniach medzi Mongolskom a Čínou, Benátkami a Londýnom, aj o Tokiu a Osake. Nech sa páči, toto je druhá polovica vlakových ciest Monishy Rajesh, autorky knihy Okolo sveta v 80 vlakoch. A moja najobľúbenšia trasa zo všetkých, je práve tá posledná.

6. Železnicou smrti z Bangkoku do Nam Tok

Túto želenicu využívali Japonci počas druhej svetovej vojny na zásobovanie svojich jednotiek v Barme v čase, keď im spojenecké lode zo Západu bránili v zásobovaní na mori okolo Malajaského polostrova. Trať medzi thajským Bangkokom a barmským Rangúnom sa nevolá Železnicou smrti preto, že by bola taká nebezpečná, ale preto, že pri jej výstavbe zomrelo viac ako sto tisíc nedobrovoľných robotníkov.

Boli to vojenskí zajatci z Európy, z Ameriky ale aj z ázijských štátov. Za 15 mesiacov postavili viac ako štyristokilometrový úsek železnice, no hovorí sa, že pri každom kilometri trate zomrelo približne 250 zajatcov. Umierali na hlad, vyčerpanie, choleru horúčku dengue či chorobu beri beri.

Zvyšky po pracovných táboroch ukryl prales, ktorým dnes železnica prechádza. Nedostanete sa ňou už ani do Barmy, jej posledná stanica je zatiaľ thajská Nam Tok. Prechádzajúc cez most na rieke Kwai vlak rachotí na starých drevených podstavcoch a bude rachotiť, až kým nedorazí do cieľa.

7. Z Tibetu do Číny najvyššie položenou železnicou na svete

Len málo vlakových tratí nám zrejme zoberie dych, doslova. Z Xining do Lhasa a späť je to možné, je to najvyššie položená železnica na svete – miestami prechádza až do výšky päťtisíc metrov nad morom. Pretože je bežné, že cestujúcim je z takých výšok nevoľno a zle sa im dýcha, všade vo vlaku sú po ruke dýchacie prístroje, respektíve ho do priestoru dávkujú ventily nainštalované priamo v kupé. To, čo sa považovalo za inžiniersky nemožné, najmä pre zradný terén, sa Číňanom podarilo.

Jazerá sa vám budú trblietať za oknom a jaky sa budú pásť na čistinkách okolo nich. Zeleň a prach sa časom, s narastajúcou nadmorskou výškou, premenia na sneh a ľad a na hodnú chvíľku vás v náručí zovrú Kunlunské vrchy. Na zostupe do tibetskej Lhasy sa terén vyhladí, svahy budú mäkké ako semiš. A na nich tu i tam nomádske stany s vo vetre vlajúcimi farebnými vlajkami.

8. Z indického Bombaja do Madgaonu Mandovi expressom

S otvorenými dverami vnášajúcimi do uličiek vagóna teplý morský vzduch, ujde jedenásťhodinová cesta do Madgaonu po pobreží Konkanu o čosi príjemnejšie. Na jednej strane sa trblieta Arabské more, na tej druhej stúpajú k nebu hory Sahyadri. Monisha Rajesh, autorka knihy Okolo sveta v 80 vlakoch, nastúpila do Mandovi expressu niekedy okolo siedmej ráno na bombajskej stanici Chhatrapati Shivaji Maharaj. Opísala, ako sa jej za oknami menila scenéria – veľkomesto zmizlo a nahradili ho dedinky a polia, pastiery kôz a deti hrajúce kriket, keď vlak vstúpil do oblasti Goa, všade boli kokosové háje. Uvidíte vraj až dvetisíc mostov aj najvyšší viadukt v Indii. A k tomu šálka sladkého indického čaju!

9. Vietnamský express z Hanoja do Da Nangu a ešte ďalej

Cesta Reunification expresným vlakom síce vedie z Hanoja, hlavného mesta Vietnamu, až do Hočiminovho mesta, no podľa Rajesh je najkrajším úsekom cesty práve ten z Hanoja do mesta Da Nang. Vietnamci ju v roku 1976 vzkriesili po tom, čo ju Američania počas vojny vo Vietname sčasti zbombardovali. Prechádza tak blízko domov a záhrad miestnych ľudí, že si s nimi môžete podať ruku a na chvíľu si vidíte až do očí, keď brázdi džungľou, listy banánovníkov vlaku bijú na okná. Na poslednom úseku trate do Da Nang sa vlak krúti okolo útesov s výhľadom na Juhočínske more a záliv Lang Co.

To najlepšie na záver – Rupertovou raketou naprieč Kanadou

Vlak Skeena, známy tiež ako Rupertova raketa, vás bezpečne odvezie z národného parku Jasper v Alberte hlboko do zákutí Kanady, až do Britskej Kolumbie. Len málo Kanaďanov tam niekedy ozaj vstúpilo. Odchádzajúc každé tri dni, fujazdí vlak na severozápad míňajúc pri tom zasneženú horu Robson – najvyšší vrchol v kanadských Skalistých horách.

Rupertova raketa vás prevezie popri tichých, zelenomodrých jazerách, v ktorých sa kde-tu napájajú čierne medvede, jelene s bielym chvostom a losy, na ktoré sa z výšky pozerajú veľké orly. Občas zastavíte na takmer opustených miestach, na malých staniciach Kwinitsa, Vanderhoof či Penny. Na týchto miestach býva do desať ľudí a niekoľko ich psov. Jednu noc strávite so zastávkou v malom meste Prince George. A vlak vás pomaly, ale iste, križujúc Rezerváciu First Nations, odvezie až do konečnej stanice, mesta Prince Rupert.

Z pôvodného originálu: THE 10 BEST TRAIN JOURNEYS IN THE WORLD od autorky Monishy Rajesh pre cntraveler.com


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    5/5 - (1 vote)
Komentáre

Diana lepšie umýva riad, ako varí. Aj preto tak miluje svojho chlapa, čo sa v kuchyni snáď narodil. Na psy nedá dopustiť, na tie svoje, ani na tie z OZ Pes v núdzi. Ostatne, ako na všetky iné zvieratá. Keby mohla v živote vycestovať už len jediný raz, vrátila by sa domov k mame Esther, do Kene, na Aloo Drive do domčeka nad zátokou.

Hore