Nájdeš nás aj na:

Novinky

Z uzatvorenia vzdušného priestoru nad Ruskom a Ukrajinou zatiaľ v EÚ najviac profituje Slovensko

Z uzatvorenia vzdušného priestoru nad Ruskom a Ukrajinou zatiaľ v EÚ najviac profituje Slovensko

Čo sa deje: Ruská agresia na Ukrajine už priniesla viacero ekonomických dôsledkov pre celý svet. Keď sa na to pozrieme z pohľadu leteckého priemyslu, zmenilo sa len pár vecí, ktoré však na slovenských cestovateľov zatiaľ nemajú takmer žiaden vplyv. Ruské a bieloruské aerolinky síce prestali lietať do Európy či USA, aerolinky lietajú do Ázie cez iné krajiny, palivo do lietadiel je drahšie, no napokon Európania okrem Ruska a Bieloruska môžu lietať do celého sveta a dokonca aj lety do Ázie trvajú kvôli blokáde dlhšie len o niekoľko desiatok minút.

Reklama

Na druhej strane situácia s uzatvorením vzdušného priestoru pre niektoré krajiny môže byť výhodnejšia resp. z nej môžu profitovať. To je aj príklad Slovenska. Ak sa pozrieme na dôsledky uzatvorenia vzdušného priestoru nad Ruskom, Bieloruskom a Ukrajinou, najviac ekonomického profitu z toho má práve naša krajina. Počet preletov cez Slovensko stúpol takmer o tretinu a takéto využitie vzdušného priestoru nám zatiaľ prináša viac peňazí do štátneho rozpočtu ako pred inváziou Ruska.

Počet preletov na Slovensku stúpol o 28%

Podľa aktuálnych údajov EUROCONTROL sa vyťaženosť európskeho vzdušného priestoru v porovnaní marec vs. február 2022 značne zmenila. Kým 22. februára 2022 evidoval EUROCONTROL 556 preletov cez územie Slovenska, 8. marca to už bolo 709, čo je navýšenie o takmer tretinu (28%).

Z tohto pohľadu Slováci najviac profitujú z aktuálnej uzávery vzdušného priestoru Ukrajiny, Bieloruska a Ruskej federácie. Polepšilo si aj Maďarsko (20%), Fínsko (18%) či Turecko (8%). Naopak, lietadlá kompletne prestali lietať cez oblasť Moldavska a o takmer polovicu poklesol počet preletov v Litve (-46%) a výraznejšie poklesol aj v susednom Poľsku (-32%).

Čo sú poplatky za prelety a prečo sú dôležité?

Rovnako, ako ľudia platia mýto alebo poplatok za používanie diaľníc či rýchlostných ciest sa podobný princíp uplatňuje aj v prípade leteckého priemyslu. Krajiny účtujú leteckým spoločnostiam poplatky za používanie ich vzdušného priestoru. Či už ide o lietanie dovnútra, von alebo tranzit takýto vzdušný priestor, účtuje sa aerolinkám „poplatok za prelet“.

Letecké spoločnosti neplatia len za palivo či prestoje na letisku

Je samozrejmé, že lietanie stojí letecké spoločnosti nemalé peniaze. Okrem toho však platia aj za monitorovanie a riadenie vzdušného priestoru nad ním, aby mali zabezpečené bezpečné a „usporiadané“ cestovanie po oblohe. Do balíku takýchto platených služieb napríklad patrí:

  • Riadenie letovej prevádzky na frekventovaných letiskách, poskytovanie povolení na pristátie a vzlet a poradenstvo pri udržiavaní bezpečného oddelenia od ostatných lietadiel.
  • Poskytovanie pilotom základných leteckých informácií týkajúcich sa vzdušného priestoru, zariadení, postupov a nebezpečenstiev.
  • Interpretácia údajov o počasí pre prípadné zmeny trasy
  • Poskytovanie včasných správ o zmeškaných alebo oneskorených letoch
  • Poskytovanie informácií o poplatkoch za prelet

V niektorých krajinách sa platí fixný poplatok za prelet, inde sa poplatky počítajú pomocou kombinácie hmotnosti lietadla a vzdialenosti. Tiež sa môže cena líšiť podľa toho, či je lietadlo tunajšie alebo zahraničné, ako aj to, keď je turbovrtuľové alebo prúdové. Poplatky sa menia aj podľa toho, či ide o zaoceánsky let.

Poplatky za prelet nad Slovenskom v redakcii k dispozícii nemáme, ale môžeme si to ukázať na niektorých zahraničných príkladoch.

Napríklad pri preletoch nad pevninou USA je sadzba na trase 61,75 USD za 100 námorných míľ. Pri lete nad oceánskymi oblasťami táto sadzba klesá na 26,51 USD za 100 námorných míľ.

Niektoré krajiny, najmä menšie, si za prelet účtujú paušálny poplatok. Napríklad Afganistan stanovuje paušálny poplatok za prelet vo výške 950 USD. Čína zase vyžaduje povolenie na prelet v hodnote 500 dolárov a okrem toho je tu poplatok za leteckú navigáciu vypočítaný podľa vzdialenosti (0,44 USD za kilometer).

Zdroj: SimpleFlying


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne zľavy pre našich čitateľov

  • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
  • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    5/5 - (1 vote)
Komentáre

Raz sa náhodou dostal k lacným letenkám a odvtedy chce precestovať celý svet. Radšej má hory a prírodu ako mestskú džungľu. Zamiloval si Island, Yosemite, Indonéziu a veľmi ho láka Nepál, Faerské ostrovy a Kanada. Najväčší sen si ale už splnil, keď sa mu narodili dcérka Eliška a Nina.

Hore