Nájdeš nás aj na:

Cestopisy

Človek nikdy nevie, kam ho vietor zaveje. Napríklad na 1 200 km plavbu Karibikom

Človek nikdy nevie, kam ho vietor zaveje. Napríklad na 1 200 km plavbu Karibikom

Jána Zelinu si možno pamätáte z nášho veľkého rozhovoru o jeho svadobnej ceste po Aljaške. V roku 2018 sa plavil s kapitánom Vladom Porvazníkom, ktorý oboplával na svojej lodi svet, z jedného ostrova Karibiku na druhý. Na mori strávili niekoľko dní bez zakotvenia – niekoľko dní dlhých 1 200 kilometrov. Prečítajte si krátky rozhovor o ich plavbe.  

Reklama
Sint Maarten

Prvé dni v Karibiku pred plavbou na Caicos and Turks.

Posted by Jan Zelina – Videomaker on Wednesday, September 4, 2019

Naposledy sme spolu robili rozhovor o Aljaške, kde všade si odvtedy bol?

Len v Európe. Žiadne zaujímavejšie destinácie.

Európa je predsa zaujímavá tiež, no poďme sa teraz porozprávať o tvojej 1 200 kilometrovej plavbe na plachetnici z ostrova Svätý Martin na Caicos Islands. Pripravoval si sa na plavbu nejako špeciálne?

Celá plavba bola v skutočnosti dlhšia ako tých 1 200 km, ja som sa zúčastnil len jej krátkej časti. Loď s posádkou sa plavili z Kanárskych ostrovov cez Karibik, USA, Grónsko, Island aj Anglicko. O celej plavbe budem robiť čoskoro dokument pre festivaly. Viac sa o nej zatiaľ dozviete tu. Prípravu na samotnú plavbu netreba žiadnu, treba mať skôr pevnýžalúdok. S Vladom Porvazníkom, kapitánom lode, som sa plavil už predtým v roku 2014 v Tichom oceáne, na jeho ceste okolo sveta.

Dostať sa na palubu lode Civetta 2 s kapitánom Vladom Porvazníkom je iste snom mnohých ľudí. Odkiaľ sa poznáte?

Poznáme sa v podstate od narodenia. Navyše, spracovávam všetky jeho jachtárske filmy. Na palube bol aj môj kamoš, ktorý Vlada oslovil len tak náhodu, jednoducho to skúsil a on mu umožnil preplávať s ním Atlantik. Na tak dlhú plavbu si treba vyberať naozaj nekonfliktnú posádku.

Než sa dostaneme k samotnej plavbe, zastavmesa na chvíľu pri lodi a pri tom, ako si sa na nej cítil. Zastihla vás na otvorenej vode aj búrka?

Loď je stavaná pre štyri až šesť ľudí. Nie je to klasická charterová loď z Chorvátska, kde je dôležité pohodlie, naopak, na prvom mieste je jej funkčnosť. Búrku som zažil v Tichom oceáne na predošlej plavbe, tu v Karibiku to bola veľmi pokojná a príjemná plavba.

Koľko trvá preplávať 1 200 km na plachetnici v Karibiku? Spí sa na palube?

Preplávali sme naraz 1200 km, to znamená byť päť dní nonstop na lodi na otvorenom mori. Spávali sme teda na palube. Každú noc sa striedajú služby približne každé štyri hodiny. No na dospatie je cez deň času dosť. Počas služby sa monitoruje kurz lode a tiež lode v okolí, ak nejaké sú. Inak sa služby striedajú aj na varenie, umývanie riadu či pečenie chleba. Najdlhšie etapy, napríklad ako tá z Kanárskych ostrovov do Karibiku, trvajú okolo 23 až 25 dní čistej plavby. Na to sa treba naozaj pripraviť aj psychicky.

Zaujíma ma, ako je to s povolenia na zakotvenie. Musia o vás všade vedieť?

Každá krajina má špecifikovaný port of entry, kde treba prihlásiť loď, posádku a podobne. Niečo ako colnica. Až potom je možné zakotviť a vystúpiť z lode. Čiže sa môže celkom normálne stať, že po 25 dňoch plavby čaká človek na lodi aj pol dňa, kým mu dovolia vystúpiť.

Ty si za chlapmi letel na ostrov Svätý Martin cez New York, dokonca ti tak trochu stratili batožinu. Koľko ľudí odfúklo pri tom, ako pristávalo vaše lietadlo nad Maho Beach? Vždy ma fascinuje, ako si ľudia nedajú povedať, podcenia silu lietadla tesne nad ich hlavami a potom si ublížia.

Áno, nad Maho Beach sme preleteli, keď sme pristávali. Naozaj, vždy keď štartuje veľké lietadlo, je tam kopec ľudí. Niektorí preceňujú svoje sily, tam môže človek veľmi ľahko prísť k úrazu. Určite je dobré mať odstup.

Skôr než ste vyrazili, strávili ste ešte nejaký čas vo Philipsburgu. Aké je to mesto?

Vo Philipsburg sme strávili ešte štyri dni. Najprv som čakal na loď, následne sme dopĺňali zásoby, medzičasom aspoň prišla moja stratená batožina. Vždy je to lotéria, s tým treba rátať. Mesto Philipsburg lemuje promenáda s malými obchodíkmi, platí sa dolármi a nie je problém tu nájsť slušný plážový bar alebo reštauráciu. Nie je to ale vybudované tak, ako sme zvyknutí napríklad z Chorvátska.

V roku 2017 zasiahol ostrov hurikán Irma. New York Times uverejnil obrovský článok, v ktorom sa píše, že s rekonštrukciou sa vyplavilo niekoľko vnútorných problémov ostrova – rasové aj triedne, francúzsko-holandské spory. Dva roky po hurikáne to tam vraj stále vyzerá tak, ako keby sa stal pred mesiacom. Aký si mal z ostrova dojem ty?

Za tých pár dní to bolo ťažké odpozorovať. V prístavoch je stále zopár vrakov, ale z pohľadu bežného turistu tam nebolo nič zásadne zlé. Z rozprávania miestnych ale bolo cítiť, že hurikán bol pre nich veľkou ranou, ľudia naozaj bojovali o prežitie. Ceny za služby boli na ostrove pomerne lacné – od pána taxikára až po pivko na pláži a dobré jedlo.

Doprava na ostrove je jednoduchá a lacná. Opak to bol na ostrovoch Caicos a Turks, kde sa ceny za taxík šplhali na 50 až 100 USD za jednu cestu, neexistovala tomu žiadna lacnejšia alternatíva. No Karibik je miesto pre turistov, hlavne z USA, tomu sú prispôsobené aj ceny. Ak človek nespí na lodi a nevarí si sám, môžu sa mu náklady veľmi rýchlo navýšiť.

Potom ste už vyrazili, ty na svoju prvú plavbu po Karibiku a chlapi po 22 dňoch plavby z Tenerife cez Atlantický Oceán. Wow! Nebál si sa ani trochu?

Kapitán je naozaj skúsený a loď som poznal už z plavby po Tichom oceáne, nebolo nič, čoho by som sa bál. Možno tak karibských pirátov.

Spomeňme ešte čitateľom, že vás zastavila pobrežná hliadka a robila vám 45 minútovú kontrolu lode.

Po vyplávaní z ostrova Svätý Martin nás zastavila hliadka, robili náhodnú kontrolu. Samozrejme, všetko sme mali v poriadku. Kapitán mal skúsenosti s tým, ako môže takáto prehliadka vyzerať, takže všetko išlo hladko. Kontrolovali nám doklady a posádky sa pýtali náhodné otázky. Potvrdzovali si, či sme naozaj len turisti.

A potom ste sa plavili bez prestávky niekoľko dní…

Áno, nakoniec to bolo päť dní. Nezdá sa to, ale ten čas na lodi ubehne ako voda, treba si však nastaviť režim a program cez deň. Najlepšie je nedostať morskú chorobu, potom sa dá čítať aj kniha, alebo aspoň počúvať audiokniha.

Možno to bude znieť hlúpo, ale ako je to s toaletou na plachetnici?

Na plachetniciach je normálne bežný splachovací záchod. Keď je loď v prístave, tak sa napĺňa žumpa, inak sa to priebežne vypúšťa do mora. Na sprchu sa ale treba odvážiť na konci lode a obliať sa aspoň slanou vodou.

Bez mobilu a bez počítača, však? To musí byť bomba!

Áno na takejto plavbe sú bežný mobil a internet úplne mimo. Používali sme len satelitný telefón s internetom, ktorý nám posielal predpovede počasia a jednoduché SMS správy.

Zazreli ste nejaké podmorské zvieratá, vtáky alebo vám cestu skrížili aj plasty a odpadky vo vode?

Najzaujímavejšie je to v noci, keď svieti mesiac a okolo lode vidieť fosforeskujúci svietiaci zelený planktón – ako vo filme Life of Pi. Inak bolo more čisté, až v atoloch sme videli jedného delfína, ale to už bola voda plytká.

Aká bola tvoja úloha pri vstupe do atolu ostrovov Caisoc? Keby sa niečo stalo, asi by sa vám o koraly a kamene mohla rozbiť loď, však?

Mojou úlohou bolo vyliezť na sťažeň a pozorovať odtiene vody. Tmavé časti mohli byť koralové hlavy, asi 10 km sme sa plavili len v päťmetrovej vode. Mali sme však presnú GPS navigáciu s informáciami o tom, kde presne koralové hlavy sú, čiže riziko bolo minimálne, ale človek nikdy nevie. Pri kotvení nám systémy ukazovali hĺbku nula metrov pod kýlom.

Zakotvili ste na Caisoc a potom čo? V porovnaní s ostrovom Svätého Martina to z fotografií vyzerá ako omnoho luxusnejšie miesto.

Caicos má dve časti. My sme zakotvili v tej, kde boli plážové vily a apartmány. Neskôr sme zistili, že tá druhá časť ostrova je viac pre tých, čo majú radi párty. Americkí turisti nám neskôr povedali, že keď niekto spozná svojho partnera na tej párty časti ostrova, potom s ním chodí už len do tej druhej časti ostrova, ktorá je viac rodinne orientovaná a je tam viac súkromia a pokoja. Pravda je ale taká, že v momente, keď tu človek prejde len trochu do vnútrozemia, nie je to pekný pohľad. Odpadky, nedostavané domy, sucho, špina. Všetko má dve stránky.

Z ostrova Caicos si už letel domov lietadlom alebo si sa ešte plavil s chlapmi?

Z Caicos som už letel domov, oni pokračovali smerom k Miami. Celý okruh úspešne dokončili v septembri tohto roka a už na jar roka 2020 si budete môcť pozrieť o celej plavbe aj dokument na festivale Hory a Mesto.

Kam sa chystáš najbližšie?

Narodila sa mi dcéra, najbližšie preto už nič veľké neplánujem. Ale človek nikdy nevie, kam ho vietor zaveje.


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    4.5/5 - (4 votes)
Komentáre

Diana lepšie umýva riad, ako varí. Aj preto tak miluje svojho chlapa, čo sa v kuchyni snáď narodil. Na psy nedá dopustiť, na tie svoje, ani na tie z OZ Pes v núdzi. Ostatne, ako na všetky iné zvieratá. Keby mohla v živote vycestovať už len jediný raz, vrátila by sa domov k mame Esther, do Kene, na Aloo Drive do domčeka nad zátokou.

Hore