Nájdeš nás aj na:

Cestopisy

Čo robia piloti počas dlhých letov?

Čo robia piloti počas dlhých letov?

“Ako hlavný pilot sedím v riadiacom sedadle v pilotnom priestore lietadla, ktorý nie je oveľa väčší ako štvormiestny športový automobil, “ odpovedá pre magazín Forbes pilot Joe Shelton. Letectvo patrí medzi najlepšie platené práce aj na Slovensku, i keď jedným dychom treba dodať, že mu predchádza dlhý, finančne náročný proces výcviku. Tým sa však v útlom veku zaoberá málokto, a tak sa predstava riadenia tak obrovského stroja stáva snom mnohých chlapcov, a ktovie, možno i dievčat. Napadlo vám však niekedy, čo asi robí pilot, zatiaľčo vy sa počas dlhých hodín bavíte knihou, fimom či hudbou? Toto sú veci, ktorými sa počas dlhých letov zaoberajú piloti, údajne sa ich však môže objaviť omnoho viac. Najdôležitejšie je vraj naučiť sa multitaskingu.

Reklama

1. Pozeranie sa z okna

Joe tvrdí, že to nie je kvôli lepšiemu premýšľaniu, či rozjímaniu nad krajinou, i keď tá je mimo oblakov fascinujúca. Väčšinou však hľadá iné lietadlá a snaží sa zachytiť prejavy predpovedaného počasia. Sleduje faktor, ktorému by sa mal radšej vyhnúť; ako vysoká oblačnosť, kedy sú mraky kumulované a majú tendenciu byť nerovnomerne rozmiestnené a nebezpečné. To vraj zaberie asi šesťdesiat percent času letu. Okrem oblohy je potrebné kontrolovať i čo sa deje v kabíne. To, že je autopilot naprogramovaný ešte neznamená, že bude robiť presne to, čo si myslíme, že bude robiť. Okrem neho je dôležitý i primárny letový displej (Primary Flight Display – PFD), ktorý zaznamenáva, či má lietadlo správny kurz, keďže v oblopení oblakov sa nemožno oprieť o žiaden záchytný bod, ako slnko či horizont.

2. Plánovanie, plánovanie, plánovanie

Podľa nastavenia autopilota by malo lietadlo smerovať presne na vami stanovené miesto, v nadmorskej výške, ktorú špecifikujete. Ak však náhodou nie je nastavený správne, alebo niečo nefunguje tak, ako má, môže vás i pekne prekvapiť. Preto je potrebné ho pravidelne kontrolovať, asi dvadsať percent z času letu. Aká je ďalšia zastávka a ako sa tam dostanete? Let je potrebné naplánovať a potom sledovať to, či sa uberáte tou správnou trasou, prípadne naplánovať zmeny podľa potreby letového plánu. Táto informácia sa zobrazuje na jednom z displejov na pravej strane, ktorý sa nazýva multifunkčný (Multifunction Display – MFD).

3. Na počasí záleží

Nie len počasie, v ktorom sa v danom okamihu nachádzate, ale i počasie medzi vami a vaším cieľom, ako aj to, v cieľovej destinácii. Je to komplikovanejšie, ako sa zdá, pretože ak sa nachádzate ešte štyri hodiny od vášho cieľového bodu, zaujímate sa o aktuálne počasie na tom mieste, a zároveň potrebujete vedieť, aké počasie máte očakávať, keď dorazíte. Možné sú všetky scenáre, od čistého a jasného neba, po zmenu tak radikálnu, že musíte zvážiť pristátie niekde inde. Aj pri tomto však existujú nuansy. Počasie je dôležité nielen na trase, ktorou smerujete, kontrolovať treba i situáciu na letiskách, nachádzajúcich sa popri nej, ktoré by ste v prípade núdze museli využiť. Počas letu by ste sa takisto mali vyhnúť ťažkým preletom, napríklad ponad hory. To je však problémom len zriedka, avšak ako pristávanie, tak i vzlietanie sa približujú nadmorskej výške letiska, preto je počas nich dôležitá zvýšená pozornosť.

4. I na letovom manažmente záleží

Predletové plánovanie vždy predpokladá trvanie letu. Vďaka tomu sa odhaduje, koľko paliva bude potrebného na let, vrátane rezervy v prípade prístania na inom mieste. Pilot Joe Shelton musí rátať s dvomi nádržami; s kapacitou štyridsaťpäť galónov na každom krídle. Myslieť podľa neho treba na váhu, a teda aby jedno krídlo nebolo zaťažené viac ako druhé. Traťový monitoring väčšinou zabezpečuje, že sa spotreba paliva zhoduje, alebo približuje odhadom. Zmätok v predpokladoch môže spôsobiť i vietor. S pristávaním je potom potrebné kontrolovať nastavenie výkonu a spotrebu paliva a počas letu pravidelne kontrolovať motory. To sa zobrazuje na MFD displeji.

5. Komunikácia s letovou prevádzkou

Riadenie letovej prevádzky poskytuje nielen dopravné informácie, týkajúce sa ostatných letov, informuje aj o zmenách smerovania či nadmorskej výšky. Príprava na pristátie tvorí takisto samostatnú podkapitolu. Ako sa približujete k cieľu, musíte zvážiť počasie, ktoré môže určiť prípadné komplikácie (napr. uzavretie pristávacej dráhy). Okrem letovej posádky sú tu i cestujúci, sediaci na pravej strane a za pilotom. Ak sú to skúsení letci, vysvetľovanie nie je potrebné, ak však letia poprvýkrát, je veľká šanca, že zvedavých otázok príde veľa, dodáva Joe.


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    3.6/5 - (5 votes)
Komentáre

Viki je blogerka, umelkyňa, milovníčka čerstvého vzduchu a pocitov nekonečna. Na Pelipecky prispieva už od roku 2016 a stretnúť ju môžete najmä v Berlíne, kde sa rozhodla žiť a študovať.

Hore