Francúzsko chce zakázať krátke vnútroštátne lety a nahradiť ich vlakom. Air France-KLM s tým už počítajú
Obsah článku
Francúzsky parlament chce zakázať krátke vnútroštátne lety nahraditeľné vlakom a táto súčasť klimatického zákona už prešla prvých čítaním. Dotkne sa najmä spojov medzi Parížom a Nantes či Lyonom a Bordeaux. Výnimku by mali lety, na ktoré nadväzuje ďalší spoj.
Dohovor pre klímu pôvodne navrhoval štvorhodinovú hranicu pre alternatívne vlakové spojenie, minister dopravy nakoniec zvolil hranicu dvoch a pol hodín. Proti zákonu sa postavilo niekoľko zákonodarcov zvolených za regióny v okolí mesta Toulouse, kde sídli výrobca lietadiel Airbus. Informuje o tom Denník N odkazujúci sa na agentúrnu správu ČTK.
V snahe znížiť svoju environmentálnu stopu a vyhovieť požiadavkám francúzskej vlády sa skupina Air France-KLM chystá zaviesť vlaky namiesto lietadiel na krátke vnútroštátne trasy vo Francúzsku. Rozhodnutie padlo na minuloročnom stretnutí akcionárov v Paríži. Skupina už k spolupráci oslovila francúzsku vnútroštátnu železničnú dopravu, cestujúci Air France-KLM by tak mohli využívať napríklad aj nazbierané míle na cesty rýchlovlakom TGV.
Zmeny znamenajú, že domáca letecká sieť Aeroliniek z parížskeho letiska Orly sa dramaticky zmenší. Trasy do miest ako Lyon a Bourdeaux budú zrušené a nahradené vlakovou dopravou. Podľa pravidiel sú však naďalej povolené prípojné lety cez Paríž (Charles de Gaulle).
Oznámenie spoločnosti Air France-KLM prichádza len rok po tom, čo aerolinky uviedli, že rýchle vlaky TGV považujú za svojho najvýznamnejšieho konkurenta na domácich trasách vo Francúzsku. Tvrdili vtedy, že vlaky ponúkajú cestujúcim nízkonákladové možnosti, s ktorými jednoducho nemôžu súťažiť.
Šetria životné prostredie i náklady
Vlaky TGV sú podstatne šetrnejšie k životnému prostrediu ako lety na krátke vzdialenosti. Nápad vymeniť lietadlá za vlaky na vnútroštátnych letoch však má okrem iného aj ekonomický aspekt. Domáca sieť spoločnosti Air France minulý rok pracovala na letoch v rámci Francúzska so stratou 200 miliónov eur.
Portál SimpleFlying píše, že takmer všetky diaľkové vlaky vo Francúzsku sú vysokorýchlostné a preto kým absolvujete všetky bezpečnostné kontroly a aj samotný let, budete vlakom už vo finálnej destinácii a ušetríte našu planétu aj peniaze.
Peniaze dostali aj preto, aby nekonkurovali vlakom
Francúzska vláda pred pár týždňami súhlasila s pôžičkou pre Air France vo výške 7 miliárd EUR. Súčasťou podmienok úveru však bolo aj to, že spoločnosť Air France nebude konkurovať službám výsokorýchlostných vlakov TGV, pri ktorých cesta vlakom trvá menej ako 2,5 hodiny.
To znamená, že zmena zasiahne lety Air France medzi Parížom a Lyonom, Bordeaux alebo Nantes. Aerolinky síce budú môcť stále lietať na týchto trasách, ale už len ako súčasť prípojných letov do iných destinácií.
Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.
Špeciálne ponuky pre našich čitateľov
- Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
- Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
- Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
- Ubytovanie cez Booking.com za kamošské ceny, klikni a vyhľadaj si konkrétnu destináciu.
- Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne