Nájdeš nás aj na:

Cestopisy

3 baby na dovolenke v Marakéši: tipy a užitočné rady

Kým som neabsolvovala výlet do Marakéšu, tak ma krajina ako Maroko priveľmi nezaujímala, vedela som, že sa tam nachádza modrá dedinka CheuChen, ktorú by som si veľmi rada pozrela a že ide o moslimskú krajinu. Nápad ísť na výlet do Marakéša bol viac-menej spontánny a letenky sme kúpili pri pár pohároch vína. Oplatilo sa to?

Reklama

Hovorí sa, že Maroko vie byť nebezpečné, najmä pre skupinku žien. Niektorí ťa budú strašiť, iní povedia, že je to tam s bezpečnosťou ako v ktorejkoľvek Európskej krajine. Musím sa stotožniť s týmto tvrdením. Nebezpečne môže byť všade, kde nerešpektuješ zákony, či sa správaš v rozpore s vierovyznaním domácich. Na náš výlet sme sa nijako špeciálne nepripravili, ja som si nezbalila ani priveľmi zahalené oblečenie, aj napriek tomu, že na niektorých stránkach radia, že majú ženy chodiť čo najviac zahalené.

Táto informácia je ale už dávno pasé, nakoľko (aspoň) v Marakéši sú na turistov zvyknutí a ver mi, že ich je tam mnoho. Takže pokiaľ to vyslovené nepreženieš, tak môžeš byť úplne v pokoji.

Neprehliadni tiež špeciálne ceny:

Ako to celé začalo…

Naše lietadlo meškalo približne hodinu. A ďalšiu hodinu a pól sme strávili na pásovej kontrole. Tu mám pre teba hneď 3 rady.

• Priprav sa na dlhú radu na pasovej kontrole
  • Vezmi si so sebou z domu (funkčné) pero, nakoľko budeš vypĺňať vstupný dotazník a o pero náhodných pracovníkov tam bude veľka bitka
  • Využi hotelový transfer, ktorý je väčšinou za pár eur

My sme mali objednaný transfer z nášho “hotela” a vodič bol dokonca tak ochotný, že nás počkal, napriek tomu, že naše lietadlo meškalo. Za toto čakanie si na hoteli zaúčtovali asi len 5€.

Ubytované sme neboli v žiadnom luxuse. A to bola chyba. Aspoň ja by som si nabudúce rada priplatila za ubytovanie a strávila svoj pobyt v nejakom socializovanejšom Riade. Ale zážitky nadovšetko, alebo?

Náš Riad bol veľmi jednoduchý. Hlavná “budova” ak to tak smiem nazvať nemala strechu, iba akúsi plentu. Dvere našej izby boli drevené a aj napriek tomu, že boli veľmi hrubé, tak v izbe bolo počuť každý krok z chodby. A čo bolo najhoršie? V izbe bola neustále zima.

Tip: Na ubytovaní nemusíš toľko šetriť, v meste je mnoho lacných alternatív, ktoré ti ponúknu pohodlie za pár eur, nakoľko Maroko nie je drahou krajinou.

• Určite si vezmi aj teplé oblečenie, nakoľko v Riadoch najskôr centrálne kúrenie nebude nikde, (mám informácie, že až v ubytovaniach vyššej kategórie) takže je veľká pravdepodobnosť, že sa v noci budeš budiť na zimu.

Po menšom odpočinku sme sa vybrali nájsť nejaký príjemný podnik. Keďže naše ubytovanie bolo v Medine, tak autentickejšiu cestu za večerou sme už zažiť nemohli. Keď sme prvý krát vyšli z ubytovania, nebolo nám všetko jedno. Pískal na nás každý tretí miestny, zrazilo nás takmer každé auto, či somár.

Navštívili sme reštauráciu Mama Africa, ktorá síce nesršala luxusom, ale za to jedlá boli naozaj chutné, do istej miere aj vkusné a hlavne obsluha bola veľmi milá. Nakoľko sa pomaly zotmievalo, rozhodli sme sa vrátiť naspäť na ubytovanie. Na prechádzky tmavým Marakéšom sme sa priveľmi necítili.

Dobre ráno, Marakéš

Po veľmi chladnej noci, ktorú som prespala v čapici a snáď vo všetkých vrstvách oblečenia, ktoré som so sebou mala som sa snažila ohriať aspoň v horúcej vode…Ktorá na šťastie tiekla, ale na nešťastie tiekla všade, takže potopa v izbe bola istá. Nasledovali vtipné,provizorné raňajky, ktoré spočívali v čaji, niečom čo pripomínalo naše palacinky, chlebe a mede. No, žiadne švédske stoly, ale za tú cenu to bolo príjemné plus.

Prvý deň sme navštívili Cyber park, ktorý je zadarmo. Počas našej návštevy tam nebolo ani veľa turistov. Možno preto, že počas dňa bolo niekoľko prehánok. V parku nájdeš mnoho ovocných stromov a edukačné tabule. Park je veľmi príjemný, takže ak máš viac času tak sa sem  choď rozhodne pozrieť.

Ak si zvyknutý na množstvo semaforov v meste, tak ich tu nečakaj. Ak aj nejaký nájdeš priveľmi ti to nepomôže, nakoľko ich vodiči veľmi nerešpektujú. Toto bolo pre mňa asi najväčšie negatívum celého Marrakeschu, a to ich premávka, neustále som sa bála či ma nezrazí nejaké auto, motorka či osol.

Čo rozhodne nemôžeš vynechať sú trhy Jemma el Fna kde nájdeš mnoho jedla, čerstvé ovocie, koreniny a oblečenie. To,že sa oplatí vyjednávať ti asi hovoriť nemusím.

Ale rada, ktorá ti možno pomôže je: Dávaj si pozor aby si sa nestratil. Špekulanti to majú vymyslené. V uličkách trhu sa vieš veľmi rýchlo stratiť a to aj napriek tomu, že budeš nasledovať tabule  s nápisom východ (ktoré sú najskôr nesprávne). Je to ich taktika, zaviesť ťa do slepej uličky, navrhnúť ti pomoc a neskôr očakávať, alebo žiadať od teba peniaze za to, že ťa dostali z bludiska. Nechcem ťa strašiť, ale čítala som niekoľko podobných prípadov. My sme sa rýchlo prebrali a vrátili sa tou istou trasou naspäť. Ako som spomínala mesto nie je nebezpečné, ale musíš vedieť ako naň.

Ak ťa osloví domáci, snaž sa ho slušne odmietnúť s tým, že pomoc nepotrebuješ. Samozrejme nie každý musí byť “zlý”, ale istota je istota.

Ďalšou atrakciou bol palác El Badin. Opäť nešlo o preplnenú atrakciu. Návštevu rozhodne odporúčam, sú tam zrúcaniny a príjemný výhľad.

Druhý deň sme mali objednaný výlet, ktorý obsahoval návštevu farmy kde sa vyrábal olivový olej, jazdu na ťavách a menšiu túru po pohorí Atlasu. Už na začiatku sa náš výlet začal veľmi nezvyčajne. Mladý muž (mladší od nás) prišiel k nášmu ubytovaniu a tiahol nás až na začiatok ulice, pričom sme mali ísť pár metrov za ním aby to nevyzeralo, že ideme spolu. Údajne to bolo preto, aby si okoloidúci nemysleli, že nás náhodne oslovil a tiahne z nás peniaze.

Chvíľku sme mali stresy či je bezpečné nastúpiť do neznámeho auta so sprievodcom a jeho vodičom, ale nakoniec sme si povedali, že je to predsa organizovaný výlet, tak sa nám nemôže nič stať. A nestalo. V aute boli ďalšie dve nemky. A my sme mohli vyraziť. Prvou zastávkou bola spomínaná výrobňa olivového oleja, nasledovala jazda na ťavách. Pomedzi tieto úseky sme zastavili na pár miestach kde sme si mohli spraviť fotky. Výhľady boli naozaj nádherné.

Nakoniec sme zastavili v takzvanej Berber village, kde mala začínať túra pohorím Atlas až k vodopádu. Náš sprievodca bol veľmi milý, mal naozaj dobrú Angličtinu a týmto si privyrábal aby uživil seba a svoju rodinu. Navrhol nám, návštevu jeho rodiny, ktorá žila doslova na kopci. Bolo to pre nás dobrodružstvo tak sme všetky súhlasili a zdolávali polhodinu terén, ktorý nebol vôbec príjemný. Občas sme natrafili na skalu, potok, stádo oviec, či malého chlapčeka, ktorý ťahal veľký galón vody. Po tejto strastiplnej ceste, ktorú títo obyvatelia musia zdolávať niekoľko krát do týždňa keď idú dole do dediny po vodu či jedlo sme dorazili do cieľa. Bola to len akási chatrč, síce z tehál, ale prázdna. Najbližšia civilizácia bola z miesta kde nás vysadilo auto. Jeho rodina nás pohostila čajom a orieškami, bolo to veľmi milé  napriek tomu, že sme z toho mali zmiešané pocity. Bolo to až neuveriteľné, že niektorí ľudia naozaj takto žijú. Uprostred ničoho.

Nasledoval presun k vodopádu kde sme už stretli viacero turistických skupiniek. Čerešničkou na torte bol obed v penzióne kde sme si pochutnali na výbornej Marockej Tajine. Následne nás vyzdvihlo auto a nasledovala dlhá cesta naspäť domov. Ktorú sme takmer celú prespali.

Pred nami bol náš posledný deň v Marrakeschi, ktorý nám konečne vyšlo slniečko. Opäť sme si naplánovali trasu už známou cestou a zamierili k mešite Kotubia, hlavným program dňa bola záhrada Jardin Majorelle, ktorú určite odporúčam každému kto sa tu ocitne. Ak sa ti bude dať rozhodne sem príď v ranných hodinách, my sme si to nechali na poobedie a záhrada bola vcelku preplnená. Niet sa čomu diviť. V záhrade uvidíš aj ozajstnú veľkú mäsožravú rastlinu.

Študentské výhody

Deň pokračoval potulkami po Marrakeschi a návštevou cintorína. Vstup stál nejakú smiešnu sumu, ktorú si žiaľ nepamätám, ale nebolo to veľa. Cintorín sa volal Jewish Cemetery.

Náš výlet sme zakončili v krásnej reštaurácií Atay Café, ktorá mala niekoľko poschodí a veľmi pekný výhľad na západ slnka.

Po večeri sme sa so zapadajúcim slnkom presunuli na ubytovanie, nakoľko nás čakal skorý ranný let. Transfer sme mali opäť organizovaný hotelom. Pravdupovediac neboli sme si isté, či nejaké auto vôbec príde, ale na šťastie prišlo. Na letisko nás odviezol priamo majiteľ ubytovania, ktorému počas cesty niekoľko krát auto “skapalo”, takže obavy či sa na letisko dostaneme pretrvávali.

Ak zvažuješ návštevu Marakéša tak ti ju môžem len odporučiť. Je to taká blízka exotika. Okrem skvelého jedla, nahliadneš do úplne iného sveta a to za pár drobných, nakoľko sú tu ceny viac ako prijateľné. Marakéš nie je veľké mesto, stačia ti naň približne 2 dni, ak sa plánuješ zdržať dlhšie využi možnosť organizovaného výletu, požičiaj si auto, alebo pokračuj v spoznávaní ďalších Marockých miest. Ja sa ešte určite vrátim.

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.

Špeciálne ponuky pre našich čitateľov

• Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne