Podľa dát od najväčších hotelových reťazcov, cestovných spoločností a trendových analytikov bude rok 2026 patriť pokojnejšiemu, pomalšiemu a výrazne personalizovanému cestovaniu. Namiesto naháňania sa za „must-see“ miestami sa do popredia dostáva únik od hluku, digitálneho preťaženia a masovej turistiky. Analytici posledné mesiace vyhodnocovali správanie cestovateľov aj rezervácie a zhodujú sa: nové trendy v cestovaní vždy odzrkadľujú spôsob, akým žijeme – alebo po akom živote túžime. Kedysi to boli „coolcations“ (úteky do chladnejších krajín), dnes prichádzajú nové pojmy, ktoré vystihujú zmenu priorít.
1. Ticho namiesto ruchu
Najsilnejším trendom budú takzvané „quietcations“, teda dovolenky zamerané na ticho, komfort a psychickú regeneráciu. Objavuje sa aj pojem Hushpitality, ktorý spája pohostinnosť s absolútnym pokojom. V čase neustáleho online pripojenia a záplavy správ v reálnom čase čoraz viac ľudí hľadá spôsob, ako sa úplne odpojiť.
Zakladateľ britskej siete digitálnych detox chatiek Unplugged Hector Hughes hovorí, že kým v roku 2020 bol digitálny detox raritou, dnes viac než polovica hostí uvádza ako hlavný dôvod pobytu vyhorenie a únavu z obrazoviek. Tento trend vidno po celom svete – od švédskych „mápu ticha“, ktoré hodnotia lokality podľa hlučnosti, až po pobyty v úplnej tme v americkom Oregone.
2. Umelá inteligencia namiesto papierovania
V roku 2026 bude umelá inteligencia ešte pevnejšie prepojená s cestovaním. Výskumy spoločnosti Amadeus ukazujú, že generatívnu AI už dnes využíva čoraz viac ľudí pri plánovaní dovoleniek. Technológie zároveň zjednodušujú celý proces – od digitálnych check-inov až po preklady v reálnom čase. Odborníci však upozorňujú aj na riziká: algoritmy môžu podporovať nadmernú návštevnosť rovnakých miest a stoja aj za rastúcim počtom cestovateľských podvodov. Používať AI s rozumom bude kľúčové.
3. Dôvera namiesto nekonečného výberu
Narastá počet ľudí, ktorí si na dovolenke chcú oddýchnuť aj od rozhodovania. Vznikajú zájazdy a pobyty, kde hostia nepoznajú program vopred alebo nechávajú plánovanie úplne na organizátorov. Príkladom sú „mystery cruises“, kde pasažieri nevedia trasu plavby, alebo hotely v Argentíne, ktoré ponúkajú pobyty plné prekvapení bez stresu z rezervácií. Trendové správy hovoria o rastúcej rozhodovacej únave, ktorá ľudí sprevádza nielen doma, ale aj na cestách.
4. Roadtripy
Podľa správy Hilton Trends Report 2026 sa vracajú roadtripy. Hashtag #RoadTrip má globálne už takmer 6 miliónov použití. Pre niektorých ide o slobodu a flexibilitu, pre iných o úsporu – až 60 % Britov uvádza, že auto volia kvôli nižším nákladom.
5. Hyperpersonalizácia namiesto univerzálnych balíkov
Jedna dovolenka pre všetkých prestáva fungovať. Cestovanie sa posúva k extrémnej individualizácii – vznikajú pobyty pre konkrétne životné situácie, ako sú rozvody, smútok, menopauza, ale aj úzko zamerané tematické zájazdy. Podľa expertov ide o reakciu na moderný spôsob života, kde chýbajú tradičné rituály. Cestovanie ich má nahradiť a ponúknuť hlbší zmysel a osobnú transformáciu.
6. Miesta mimo mapy namiesto preplnených ikon
Čoraz viac cestovateľov sa vyhýba preexponovaným destináciám, ktoré často nezodpovedajú idealizovanému obrazu zo sociálnych sietí. Rastie záujem o menej známe regióny – v Európe napríklad o Brandenbursko, sever Anglicka či menej navštevované časti Talianska. Podľa odborníkov sa zážitky stávajú formou spoločenského statusu – a práve objavovanie netradičných miest ho posilňuje.
7. Kultúra namiesto čistej zábavy
Literárne cestovanie, podporené fenoménom #BookTok, bude v roku 2026 ďalej rásť. Spolu s ním aj tzv. set-jetting, teda cestovanie inšpirované filmami a seriálmi. Hotely reagujú čitateľskými pobytmi, knižnicami pri bazénoch či tematickými pobytmi, a to aj v destináciách známych skôr nočným životom.
Rok 2026 tak prinesie návrat k pomalšiemu, vedomejšiemu a osobnejšiemu cestovaniu, kde už nejde o počet navštívených miest, ale o kvalitu zážitku. Na pelipecky.sk budeme tieto trendy pozorne sledovať – a pomáhať vám vybrať si dovolenku, ktorá bude dávať zmysel.
Ak potrebuješ pomôcť pri výbere destinácie či leteckej spoločnosti, zorientovať sa v ponuke a dostať kompletné poradenstvo pri rezervácii letenky či dovolenky, využi našu ponuku konzultácie. Služba je spoplatnená sumou 20 eur, avšak tá sa ti okamžite odpočíta z ceny objednávky letenky či dovolenky, ktorú si zakúpiš cez Pelikán.
Ak máš pripomienku alebo si našiel chybu, napíš, prosím, na [email protected]. Ak máš super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chceš sa o svoje zážitky podeliť so svetom, neboj sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.
Špeciálne ponuky pre našich čitateľov
- Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP a tiež náš WhatsApp kanál.
- Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
- Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut.
- Ubytovanie cez Booking.com za kamošské ceny, klikni a vyhľadaj si konkrétnu destináciu.
- Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne.

Zaujala ťa táto téma alebo nám chceš niečo povedať? Napíš komentár