Nájdeš nás aj na:

Cestopisy

Zmeškaný či zrušený let: na čo všetko máte právo

Zmeškaný či zrušený let: na čo všetko máte právo

Meškal váš let? Alebo ho letecká spoločnosť zrušila? Ak ste si rezervovali let, odlietajúci z európskeho priestoru alebo v rámci európskej leteckej spoločnosti, ktorý má meškanie alebo bol zrušený, máte podľa európskeho práva nárok na odškodnenie. Aby ste ho mohli uplatniť, váš odlet musí obsiahnuť územie Spojeného kráľovstva, Európskej únie, Islandu, Lichtenštajnska, Nórska alebo Švajčiarska. Pozrite sa s nami, v ktorých prípadoch máte nárok na odškodné.

Reklama

Ak má let meškanie dve a viac hodín

V prípade, ak váš let mešká dve, či dokonca viac hodín, letecká spoločnosť vám je povinná poskytnúť jedlo a nápoj; prístup k telefónnym hovorom a emailom; ak je let oneskorený v nočných hodinách i ubytovanie a dopravu medzi letiskom a hotelom. Aerolínia by vás na všetky veci, dostupné na letisku, mala zaopatriť vouchermi. Zájdite za pracovníkom spoločnosti, s ktorou letíte a požiadajte o pomoc. Ak sa vám nedostane, uchovajte si všetky potvrdenky z výdavkov a s reklamáciou sa na aerolinku obráťte neskôr. Pamätajte však na to, že letecké spoločnosti preplácajú iba opodstatnené náklady. Nečakajte, že vám niekto vráti peniaze za alkohol, drahý trojchodový obed či pobyt v luxusnom hoteli.

Meškanie, ktoré trvá tri alebo viac hodín

Samozrejmosťou je právo na jedlo a nápoj, hovory a ubytovanie – ktoré, ako sme spomínali vyššie, by vám mali byť poskytnuté už pri dvojhodinovom meškaní. Právo na odškodnenie máte i vtedy, ak oneskorenie letu spadá pod zodpovednosť leteckej spoločnosti –v prípade technickej chyby či prekročenia kapacity lietadla. Iné je to napríklad pri zlom počasí, vtedy kompenzáciu neočakávajte. Výška vášho odškodnenia závisí od vzdialenosti letu a dĺžky meškania – teda vašej časovej vzdialenosti od destinácie.

Oneskorenie päť a viac hodín

Ak váš let mešká päť a viac hodín, nemusíte naň nastúpiť. V tomto prípade nezáleží na tom, koho je to zodpovednosť.

1. ak v tomto prípade do lietadla nenastúpite

Letecká spoločnosť je vám v prípade päťhodinového a väčšieho meškania, po ktorom let neplánujete využiť, povinná poskytnúť plnú peňažnú náhradu za let a za všetky ďalšie spojenia, ktoré v rámci jednej rezervácie nevyužijete; či už ide o cestu tam alebo späť. V prípade, ak ste už na cestu vyrazili a uviazli ste medzi dvoma letmi, spoločnosť by vám mala v prípade päť a viachodinového meškania preplatiť cestu na letisko, z ktorého ste pôvodne odleteli. Ďalej by vám mala uhradiť občerstvenie v podobe jedla a pitia, prístup k telefonickým hovorom a mailom, v prípade nočného meškania ubytovanie, rovnako ako cestu z letiska na hotel a naopak. Zamestnanca aerolínie vyhľadajte hneď, keď sa rozhodnete na let nenastúpiť.

2. ak na let nastúpite

V závislosti od vzdialenosti a destinácie vášho letu, môžete v prípade zodpovednosti aerolinky za meškanie žiadať kompenzáciu až do výšky 600 eur. Pri zlom počasí či štrajku sa vám ale vrátenia peňazí nedostane.

Ak bol váš let zrušený

Pri zrušení letu maximálne 14 dní pred plánovaným odletom máte nárok buď na úplnú finančnú kompenzáciu na všetky lety, ktoré v rámci jednej rezervácie (vrátane cesty naspäť) nebudete môcť využiť, alebo na náhradný let, ktorý vás do finálnej destinácie dostane. Mala by vám byť poskytnutá i pomoc s výdavkami, ak sa vaše stornovanie predĺži na dve a viac hodín a na odškodnenie, ak vás ponúknutý náhradný let dopraví na miesto príchodu o dve či viacero hodín neskôr. Počas čakania na náhradný let máte opäť právo na občerstvenie, prístup k mailom a telefonátom, ubytovanie v prípade nočného meškania, a teda i na zabezpečenie cesty medzi letiskom a hotelom. Dostať by ste na to mali od leteckej spoločnosti vouchery. Nebojte  sa kedykoľvek obrátiť na personál aerolínie.

Akú podobu má mať sťažnosť?

Pripravte si detaily vášho letu a rezervačné údaje, ktoré môžete leteckej spoločnosti poskytnúť. Do sťažnosti zahrňte informácie o tom, čo sa počas vášho letu pokazilo či nevyšlo a čo očakávate od spoločnosti ako kompenzáciu. Úrad civilného letectva (The Civil Aviation Authority) vám poskytne informácie o tom, ako sťažnosť vypísať. Šablónu takéhoto dokumentu si môžete stiahnuť z ich webovej stránky. Okrem iného by mala obsahovať kópie (nie originály) vašich leteniek a všetky príjmové doklady. Uchovajte si kópie sťažnosti a odpoveď od leteckej spoločnosti. Ak sa rozprávate s niekým z aerolínie, urobte si z rozhovoru poznámky – môžu sa vám zísť v prípade, že sa rozhodnete ísť vo vašej žiadosti do väčších detailov.

Problém s letom? Nechajte právnikov vybaviť odškodné za vás


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    5/5 - (2 votes)
Komentáre

Raz sa náhodou dostal k lacným letenkám a odvtedy chce precestovať celý svet. Radšej má hory a prírodu ako mestskú džungľu. Zamiloval si Island, Yosemite, Indonéziu a veľmi ho láka Nepál, Faerské ostrovy a Kanada. Najväčší sen si ale už splnil, keď sa mu narodili dcérky Eliška a Nina.

Hore