Nájdeš nás aj na:

Koronavírus

Čo hovoria na koronavírus Slováci v zahraničí?

Koronavírus je už niekoľko týždňov témou číslo jeden po celom svete. V obrovskej miere ovplyvňuje správanie ľudí nielen v Číne či Taliansku, ale aj v celej Európe a pochopiteľne i na Slovensku. A nakoľko v dnešnej dobe, kedy sa všetky informácie šíria rýchlosťou svetla, stačí ľuďom k panike veľmi málo, rozhodli sme sa aj u nás v redakcii informovať o aktuálnom dianí nielen cez aktualizované spravodajstvo o koronavíruse, ale aj prostredníctvom našich známych a kolegov, ktorí sú rozcestovaní po celom svete.

Reklama

Našim cieľom určite nie je zľahčovať situáciu. Chceme poskytnúť pohľad na život a cestovanie spoza hraníc Slovenska.

Ak teda chceš vedieť viac, pozri si krátke postrehy Slovákov, ktorí žijú v zahraničí, prípadne práve cestujú alebo nedávno cestovali. Nižšie nájdeš informácie z prvej ruky od ľudí zo Španielska, Holandska, Francúzska, Nórska, Vietnamu, Srí Lanky, Austrálie, Filipín, Thajska a exotických ostrovov. Ďalšie príbehy budú pribúdať, nájdeš ich vždy v tomto článku.

Dorota, Štokholm (Švédsko)

18.3.

Dorota sa rozhodola cestovať do Švédska aj napriek aktuálnej situácii s koronavírusom. Navštívila svoju sesternicu v Štokholme a neskôr sa vybrala do mesta Salen za lyžovačkou. Ako to celé vnímala zo zahraničia?
„Keď som odchádzala na dovolenku, na Slovensku neboli prípady koronavirusu. Všetko sa však zmenilo za 3 dni, a Slovensko, Česi aj Poliaci zavreli svoje hranice.“ Dorota opisuje, že vo Švédsku ľudia spočiatku neprepadali panike a život pokračoval normálne. Chcela vo Švédsku zostať na neurčito, no musela skrátiť svoju dovolenku, kúpiť si úplne novu letenku, lebo pôvodne mala mať prestup v Kodani a Dánsko úplne zatvorilo svoje hranice pre cudzincov.

„Ako to vnímam teraz, po skorom návrate? Moja cesta domov niesla väčšie riziko infekcie ako sám pobyt vo švédskych horách. Počas cesty domov som musela použiť 2 autobusové spojenia, 2 vlakové spojenia, lietadlo, a taxi, ktoré v posledných 3 dňoch uskutočnilo 11 ciest do zahraničia pre Slovákov, ktorí sa nemali ako dostať domov.“

Dorota nám opísala aj svoju cestu naspäť. „Mala som pripravené rúška a dezinfekčný gél. Očakávala som, že možno budú nejaké špeciálne opatrenia, prípadne vstup na letadlo len s rúškom. Na ceste tam bolo všetko normálne, no možno bolo menej ľudí na letisku vo Viedni. Na ceste späť na letisku v Štokholme by si človek ani nevšimol, že máme v Európe pandémiu. Žiadne kontroly, všetko ako obyčajne. V lietadle Austrian Airlines však už polovica ľudí mala rúška a občerstvenie nebolo podávané.“

Dorota cestou naspäť kontaktovala cez Facebook dvoch Slovákov, ktorí sa tiež chystali domov z letiska Viedeň na Slovensko, aby spoločne ušetrili za náklady na taxík. „Taxikar mal na sebe respirátor a rukavice, tiež nás požiadal, aby sme si v aute nasadili rúška. Na hranici Slovenska už policajti zastavovali každé auto, pýtali sa odkiaľ prichádzame a preverovali doklady. Potom nám povedali o 14-dňovej karanténe a že to musíme nahlásiť svojmu lekárovi.“

Nikoleta, Malaga (Španielsko)

Nikoleta opisuje situáciu z 11.3., odvtedy sa okolnosti zmenili pomerne razantne a niekoľkokrát.

Nikoleta žije v Španielsku, kde študuje v rámci programu Erasmus+, čo znamená, že rozhodnutie prísť do zahraničia spravila dávno pred vypuknutím koronavírusu a ešte ani v čase jej odchodu zo Slovenska (30. januára) situácia v Európe nebola taká, ako je dnes.

Situácia na Slovensku Nikoletu spočiatku nepríjemne prekvapila. „Keď som videla na sociálnych sieťach, v médiách, čo sa deje doma, veľmi ma to prekvapilo a prišlo mi, že fakt ľudia na Slovensku preháňajú a je vyvolávaná zbytočná panika zo strany médií, vlády a všeobecne ľudí.“

Španieli podľa Nikolety žijú naďalej svoj veselý život a koronavírus ich nerozhodil. „Čo sa týka Španielska – presnejšie Andalúzie – tu je situácia relatívne pokojná, a to aj vzhľadom na to, že tu je počet nakazených niekoľkonásobne vyšší. Ľudia žijú svoj život takisto ako doteraz, reštaurácie, bary, kiná, divadlá a ulice sú plné domácich, ale aj turistov, všetky inštitúcie fungujú ako predtým a vôbec nič nevyvoláva pocit, že sa tu šíri nejaký vírus.“

Nikoleta má na najbližšie obdobie v pláne aj niekoľko výletov mimo Andalúzie. K príprave na cestu chce pristupovať zodpovedne. „Plánujem tu zostať až do začiatku júla, ale samozrejme plánujem medzitým cestovať aj do iných miest v rámci Španielska. Takisto som plánovala výlet s kamarátmi do Lisabonu v Portugalsku a tiež do Maroka, ale myslím, že to už napriek súčasným opatreniam nebude možné. Nebudem sa nejak špeciálne pripravovať na moje ostatné letecké výlety. Samozrejme nejaký ten dezinfekčný gél mám v batohu vždy.“

Ako hovorí Nikoleta, isté obmedzenia sa už dotkli študentov, ide však skôr o prevenciu. „Špeciálne opatrenia? Tu v Malage je všeobecne na uliciach veľmi čisto, lebo pracovníci mesta každý večer umývajú ulice a námestia úžitkovou vodou – to však robili aj pred vypuknutím vírusu. Okrem toho tu je život naozaj normálny a žiadne strašidelné opatrenia sa tu nevykonávajú. V školách sa už prvé opatrenia zaviedli, kamarátom študujúcim na fakulte medicíny, ktorí sú tu tiež na Erasme, zrušili praktické hodiny v nemocnici a taktiež školy rušia prezenčnú výuku zatiaľ bez nariadenia univerzity a nahrádzajú to online výukou alebo nejakou formou úloh na doma.“

Španielska fiesta podľa Nikolety pokračuje ďalej. „Keď vidím, ako si domáci vysedávajú po kaviarňach, chodia do divadla, obchody nie sú vykúpené, dá sa úplne hocikde kúpiť ryža a múka nemyslím si, že nejak panikária.“

Betka, Hočimin (Vietnam)

11.3.2020

Betka, kolegyňa z pelikánskeho UX oddelenia sa práve vrátila z dvojtýždňovej dovolenky vo Vietname. Situáciu s koronavírusom sledovala od začiatku. Letela z Viedne do ďalekého Hočiminovho mesta s prestupom v Zurichu a naspäť cez Singapur a Mníchov. Hovorí, že zažila Vietnam, kde bolo extrémne málo turistov – ako keby ste tam vrátili v čase o dvadsať rokov dozadu. „Vedela som, že Vietnam je na tom dobre a v dobe, keď som tam cestovala hlásili 16 vyliečených – dokonca v krajine nebol ani jeden chorý v tomto období. Takže obavy neboli. Povedali sme si, že ak sa náhodou niekde vyskytne viac nakazených, že to miesto jednoducho nenavštívíme.“

Ako spomína Betka, príprava na let nebola ničím výnimočná. „Mala som antibakteriálne utierky, ale tie nosím vždy. Mala som so sebou aj rúško, ak by bolo niekde treba. Nikto nič neriešil, žiadne špeciálne opatrenia neboli. Na letisku vo Viedni sa nás tiež nikto nič nepýtal, v Zurichu pred nástupom do lietadla sme podpisovali, že sme v posledných 2 týždňoch neboli v Číne v postihnutej oblasti.“ Let Zurich – Hočimin bol podľa slov Betky prázdny: „Také niečo som v živote nevidela a myslím, že to bolo práve zapríčinené strachom cestovateľov. V Hočimine mali na letisku termokamery, ale reálne som nevidela nikoho, že by tam odchytávali ľudí. Cestou domov v Singapure bola tiež termokamera. Mníchovské letisko nemalo žiadne opatrenia.“

Rúška sú v Ázii bežná vec počas celého roka. „Lietali sme aj vnútroštátnymi linkami a tam boli všetky letušky aj cestujúci s rúškami a tiež aj na lete Hočiminovo mesto – Singapur. Ale v Ázii tie rúška nosia ľudia bežne, čiže neprišlo nám to zvláštne a dali sme si rúško tiež. Mali sme pocit, že tam sa to očakáva. Keď sme vystúpili v Mníchove, boli sme skôr za exotov, tam rúško nemal nik.“

Hotely vo Vietname sa podľa kolegyne Betky k situácii stavajú zodpovedne. „Čo sa týka opatrení, vo Vietname v hoteli nám pred ubytovaním zmerali teplotu a dali antibakteriálny gél a až potom sme sa mohli ubytovať. Aj v taxíkoch, v banke boli antibakteriálne gély s upozornením, že pre koronavírus treba dodržiavať hygienu.

A ešte historka z vietnamského taxíka a hotela: „Keď sme prileteli do Vietnamu a nasadli do taxíku – vodič nás hneď privítal vetou, že Vietnam je bezpečný a že tam nemajú žiadnu koronu. Tiež na ubytovaní sa nám stalo, že nám recepčný povedal, aby sme sa nebáli, že nemajú žiadnych čínskych turistov a že nik u nich nemá koronu. Niektorí si z toho robili srandu, že vo Vietname je tak horúco, že korona neprežije, takže je to bezpečné.“

Podľa Betkinych slov sa v Ázii robí osveta a situáciu zvládajú dobre. Vlády nasadzujú informačné billboardy, citylighty, plagátiky s preventívnymi krokmi. Krajiny tam aktuálne bojujú aj s nedostatkom turistov. Miestni väčšinou hovorili, že je všade málo turistov a že aj zárobkov bude málo, čo je pre nich dosť problém.

Roderika, Srí Lanka

11.3.2020

Roderika pracuje v Pelikánovi na pozícii travel konzultanta zákazníckeho servisu. Aktuálne sa nachádza na Srí Lanke a situáciu doma dennodenne sleduje. „Úprimne môžem povedať, že je to stresujúce. Neustále nám vyskakujú články o možnej karanténe po našom návrate domov a množiacom sa počte pacientov. Narozdiel od Slovenska, tu na Srí Lanke nepociťujem žiadny tlak a paniku.“ To môže byť podľa Roderiky aj tým, že na Srí Lanke bol zaznamenaný len jeden prípad úplne na začiatku vypuknutia epidémie a ten bol zároveň v podstate hneď vyliečený. „Včera nám oznámili, že je ďalší prípad nakazenia, a to miestny sprievodca Talianov.“

Roderika sa na Srí Lanke zdrží dva týždne a ako hovorí, na svoj let do Ázie sa pripravovala inak, ako na tie predošlé. Letela leteckou spoločnosťou LOT z Viedne do Varšavy, kde s priateľom absolvovali skoro 5-hodinový prestup a následne pokračovali do Kolomba. „Najskôr som si robila prieskum vírusu v krajinách, ktoré budem musieť navštíviť a dlhodobo som to sledovala. Samozrejme bolo potrebné nakúpiť antibakteriálne/antivírusové gély a utierky, ktoré je aktuálne veľmi ťažké zohnať, no nakoniec sa nám to horko-ťažko podarilo. Taktiež sme začali užívať Vitamín C a dostatok sme si nabalil aj na cestu, spolu s domácou pálenkou, lebo ako ste asi už všetci počuli, tak aj alkohol „zabíja“ koronu.“

Letisko vo Viedni vyzeralo podľa Roderiky omnoho prázdnejšie než zvyčajne a aj let do Varšavy nebol naplnený. Let do Kolomba však už plný bol, do posledného miesta. „Počas prestupu som si všimla viacero ľudí s rúškami, no absolútne ich nevedeli správne používať. Po prílete kontrola trvala dlhšie, keďže sme museli vypísať ešte o jeden papier viac ako zvyčajne a taktiež nám bola meraná telesná teplota – len sme prešli skenerom, nič extra.“

Miestni ľudia sa podľa Roderiky o koronavírus zaujímajú, pýtajú sa, či je aj v našej krajine, hovoria o nej často. „Taktiež však spomínajú aj to, že vo vysokých teplotách sa korone nedarí, preto tu majú minimum prípadov.“

Loki, Srí Lanka

12.3.2020

Loki je Roderikin kolega a pracuje v Pelikánovi ako manažér zákazníckeho servisu. Hrozba COVID-19 sa v čase jeho odchodu na Slovensku ešte neprejavovala. Podľa vlastných slov pozorne sledoval každý deň dianie vo Viedni, Varšave i na Srí Lanke – letel aerolinkami LOT z Viedne cez Varšavu do Kolomba. „Z informácií ktoré som mal som situáciu vyhodnotil ako relatívne bezpečnú. Už druhý mesiac sme obaja so synom brali denne vitamíny a jedli ovocie a zeleninu. Z doterajších informácií bolo jasné, že vírus na mladý a pripravený organizmus reaguje inak ako na starších a ľudí s chorobou. Zároveň som si nachystal aj respirátory, ak by sa situácia vyvíjala k horšiemu.“

Loki spolu so svojim synom sledujú situáciu každý deň cez internet. „Ako v jednom rozhovore povedal doktor Krčméry – ono nie je ani tak problém vycestovať do relatívne bezpečných destinácií, ako možný problém, že nám zákazu pricestovať späť alebo nás umiestnia do karantény.“

Pred odchodom Loki žiadal školu o uvoľnenie syna z vyučovania, od nedele však vedel, že to vlastne „nebolo potrebné“. Bratislavský samosprávny kraj vyhlásil, že školy tento aktuálny týždeň ostanú zatvorené. „Sledujem to aj naďalej, lebo situácia sa môže zmeniť.“ Hovorí, že ak sa tak stane, prispôsobia sa. „Pre mňa je dôležitejsie neohrozovať zdravých alebo citlivejších, a preto aj podľa situácie zvážime ďalšie kroky.

Lokiho syn Michal vraj aktuálnu situáciu nejak nerieši, nevníma. Podľa Lokiho je aj na tomto príklade vidno, že deti svojich rodičov často vnímajú ako zodpovedných a nechajú sa ešte v týchto otázkach viesť. Iná situácia bola s jeho mamou. „Otázok bolo viac než dosť, niektoré som vnímal už ako zbytočné. Ale mamy sú už také. Podávame hlásenia, posielame fotky a komunikujeme pre prípad, že by sa situácia zmenila.“

Jeden aktuálny cestovateľský tip od rodiča pre rodičov. „Ak necháte v čase koronavírusu dieťa vypisovať zdravotný prehľad po prílete, tak je potrebné mu vysvetliť, že jeho kýchanie a nádchu nie je dobré v tomto čase spomínať, nakoľko pracovníkom letiska bude úplne jedno, že to je jeho alergická nádcha, ktorá sa spustila ešte na Slovensku.“

Loki dodáva, že pár dní po ich prílete na ostrov sa situácia trochu zmenila. „Dnes som už videl, že aj na Srí Lanke začínajú domáci meniť svoje správanie. Prvýkrát sa má niekto opýtal na koronavírus, aj na situáciu u nás doma na Slovensku a že čo si o tom myslím. Zároveň sa v supermarketoch a lekárňach začali tvoriť veľké rady pred pokladňami. Je tu viac policajtov v obchodoch a ľudia kupujú trvanlivé potraviny – cestoviny, ryžu a konzervované veci. Mydiel a dezinfekčných prostriedkov sa zatiaľ nedotýkajú.“ Pelikánec dodáva, že niekoľko turistov je v nemocnici na pozorovaní, ale okrem toho je všetko po starom a na ostrove údajne evidujú historicky najteplejší marec. „Verím, že to bude mať pozitívny dopad na šírenie vírusu.“

Atilla, Muscat (Omán)

13.3.2020

Atilla sa aktuálne nachádza v horúcom Ománe, kde podľa neho nebádať žiadnu paniku a všetci sú pokojní. „Pred letom sme sledovali situáciu s koronavírusom v Ománe. Príprava na let sa však nelíšila nijak od bežnej. Bezpečnostná kontrola v Bratislave bola bežná a v Ománe nám iba po príchode merali teplotu,“ spomína Atilla.

V Ománe podľa Atillu aktuálne neexistujú žiadne mimoriadne bezpečnostné opatrenia. „V hoteli je zvýšená dezinfekcia, pri vchode sú všade stojany na dezinfekciu rúk a niektorí zamestnanci nosia rúška. Všade aj mimo rezortu vnímame pokoj.“

Silvia, Phuket (Thajsko)

11.3.2020

Silvia sa rozhodla dovolenkovať v Ázii, kde sa aj v tejto chvíli nachádza. Letela z Viedne do Kataru a odtiaľ do Bangkoku. Neskôr z Bangkoku do provincie Krabi a čaká ju vnútroštátny let z Phuketu do Bangkoku, odkiaľ sa bude vracať cez Katar do Viedne. Silvia v zahraničí strávi celkovo 2 týždne.

Mladá cestovateľka tvrdí, že na letiskách si počas cestovania nevšimla nič nezvyčajné. Mnohí Aziati podľa nej cestujú s rúškami bežne a nedá sa povedať, že by na letiskách bolo ľudí s rúškami viac než zvyčajne.

Do Ázie cestovala po dôkladnom preštudovaní všetkých okolností. Samozrejme, že vycestovať nebolo jednoduché rozhodnutie, avšak po dôkladnom preštudovaní problematiky, zvážení všetkých pre a proti som sa rozhodla vycestovať. Až po mojom odchode sa dostal COVID-19 na Slovensko a aktuálne informácie sledujem na dennej báze.

Hygiena je na prvom mieste, kdekoľvek ste a bez ohľadu na koronavírus. Naštudovala som si situáciu v Thajsku a v Katare, prečítala som si o koronavíruse a zamerala sa na hygienu, ktorú síce bežne dodržiavam, no urobila som aj čosi navyše.

A ako podľa Silvie reagujú miestni na aktuálnu sitáciu v Thajsku? Miestni vnímajú pokles turizmu, čo sa odráža na ich financiách a nadšení z toho nie sú – Thajsko je od cestovného ruchu závislé. Ale nijako zvlášť to neprežívajú a môžem povedať, že hoci na Slovensku rúška chýbajú, tu ich majú skutočne prebytok. Balenia po 5 kusov predávaju prakticky v každých potravinách. Ale hovorím, nikto to tu nejak extra neprežíva.“

Veronika, Groningen (Holandsko)

10.3.2020

Veronika sa nachádza na úplnom severe Holandska, kde aktuálne žije 8 mesiacov a nedávno si kvôli voľbám odbehla na Slovensko. „To bol prvý moment kedy som začala vnímať „slovenskú pandémiu“ s názvom korona. Dovtedy o tom nebolo ani zmienky, aspoň v rámci Holandska. Vnímam to veľmi racionálne, pretože tu v Holandsku absolútne nikto nepanikári a nepodniká žiadne zásadné kroky – zatiaľ.“

Veroniku prekvapilo na letisku správanie niektorých slovenských cestujúcich. „Na let som sa absolútne nepripravovala, brala som to ako každý iný bežný let. V zahraničí plánujem zostať, pretože tu ukončujem magisterské štúdium a dostala som pracovnú ponuku v Amsterdame kam sa budem v máji sťahovať. Na letisku jediná nezvyčajná vec boli samozrejme Slováci, ktorí sa mazali antibakteriálnymi gélmi od prejdenia check-inu na letisku, asi až po príchod do finálnej destinácie. Čo sa týka opatrení na letisku, jediné boli oznamy na toaletách o dodržiavaní zvýšenej hygieny rúk.“

Holanďania sú až príliš pokojní, myslí si Veronika. „Včera som sa o situácii rozprávala so spolužiakom Holanďanom, či to nejak médiá komunikujú v rámci Holandska a aké sú informácie momentálne a povedal mi, že Holandsko je príliš pokojná krajina na paniku v každom aspekte. Pokiaľ vo veľkom nebudú umierať ľudia ako počas genocídy, tak oni naďalej budú chodiť do reštaurácií, do mesta na pizzu a pod.“

Andrej, Filipíny

9.3.2020

Andrej a jeho partnerka sa tento rok rozhodli pre dovolenku na Filipínach. Do Ázie cestoval ešte v čase, kedy na Slovensku neboli potvrdené žiadne prípady nákazy. Koronavírus dovtedy vnímal ako mediálne nafúknutý problém.

Ako Andrej spomína ďalej, už na letisku zistil, že sa situácia veľmi rýchlo mení. „British Airways nás zabudli informovať, že cez Hong Kong letieť nemôžeme a dozvedeli sme sa to po 10 hodinách čakania, tesne pred nástupom do lietadla. Nakoniec nás presmerovali na Singapur a noc sme museli stráviť v Londýne. Po všetkých útrapách sa nám ale podarilo doraziť na Filipíny a zvládnuť bez problémov ešte aj lokálny let medzi ostrovmi.“

Vďaka zmenám v odletoch sa Andrejova dovolenka predĺžila z 26 na 29 dní. „Špeciálne opatrenia? Zabezpečili sme si ochranné rúška, dezinfekčný gél a špeciálny sprej na čistenie povrchov. Boli sme však šokovaní, že v lietadle a ani na letisku sme nevideli žiadne nezvyčajné veci a opatrenia. Dokonca na Heathrow bola zarážajúca špina a nulová dezinfekcia letiska. V Singapure sme prešli aspoň cez termálne kamery, ale prvé opatrenia sme
videli až na Filipínach.“

Filipínske úrady sa podľa Andreja správajú zodpovedne a merajú teplotu turistom i občanom krajiny takmer všade. „Najprísnejšia kontrola bola na malom letisku ostrova Camiguin, kde preverovali skutočne všetko, museli sme počkať na lekárku a až potom nás pustili. Dokonca po vystúpení z lietadla dostal každý povinne dezinfekčný gél na ruky. Masky boli ale skutočná vzácnosť a väčšinou to boli neúčinné, necertifikované rúška.“

Panika vraj na Filipínach určite nie je. „Filipíny neboli veľmi zasiahnuté a až počas našej návštevy sa objavili nové prípady. Deti dostali voľno v školách, chcú obmedziť veľké podujatia. Ale skutočne tu nie je žiadna panika ako u nás. Ľudia sa k tomu stavajú s rozvahou a snažia sa dezinfikovať si ruky, podávanie rúk skoro nevidieť.“

Natália, Kodaň (Dánsko)

10.3.2020

Natália má 21 rokov a býva v Kodani, kde študuje marketing. Z Kodane cestovala do Berlína na predĺžený víkend v čase, keď počet nakazených v krajine nebol nejak vysoký. „Ak mám byť úprimná, do utorka minulého týždňa som situáciu tak dramaticky nebrala. Snažila som sa na to pozerať s chladnou hlavou, aj napriek tomu, že na Slovensku mizla múka, cestoviny a ryža zo všetkých supermarketov. Od tohto víkendu sa na situáciu pozerám celkom inak, nakoľko máme niekoľko potvrdených prípadov už aj tu v Dánsku.

Natália tiež spomína, že počas cestovania bola viac obozretná a mala so sebou rúško. „Hoci ho nemalo veľa ľudí na sebe a mala som ho len v kufri. Ruky si zvyknem umývať často a dezinfekčný gél nosím so sebou prakticky tiež vždy. Na čo si naozaj dávam pozor je neísť si do oblasti tváre rukami a nezdržiavať sa pri ľuďoch, ktorí kýchajú, smrkajú alebo kašlú.“

V Dánsku stúpa počet nainfikovaných, ľuďom nad 60 rokov predbežne neodporúčajú opúšťať svoje obydlia. „Čo ma celkom prekvapuje je fakt, že na Slovensku, už keď boli potvrdené len 3 prípady, tak sa všetky kiná, divadlá, školy a univerzity zatvárali. V Kodani sa zatiaľ zatvorilo len jedno gymnázium a zrušilo sa pár koncertov. Predsedníčka dánskej vlády rozhodla, že všetky lety do severného Talianska budú zrušené. Včera – 9. marca, 2020, ešte neboli (čo znamená, že ľudia sa úplne v pohode presúvali z Talianska do Dánska a naopak).“

Mladá Slovenka bola s rodinou koncom februára aj na lyžovačke v rakúskych Alpách. Hovorí, že letiská sú prázdnejšie. „Letela som z Kodane do Viedne a po týždni strávenom pri Salzburgu som letela z Viedne naspäť do Kodane. Všimla som si na letiskách (Kodaň, Viedeň a Berlín), že boli výrazne prázdnejšie a pár ľudí malo na sebe rúško, niektorí dokonca aj hygienické rukavice. V Kodani na letisku máme skoro každých 10 metrov dezinfekčné gély a nápisy, že si treba ruky často a dôkladne umývať.“

V Kodani pristupujú k problému pokojne. „Jediné, čo sa tu včera udialo v pár supermarketoch bolo, že ľudia vykúpili v panike toaletný papier, dnes väčšina supermarketov dokladala, inak sa ľudia správajú celkom pokojne. Žiadne hádky/bitky o tovar v obchodoch, ľudia normálne cestujú vlakmi, fungujú a pohybujú sa po meste. Aj ja sama chodím normálne na nákup potravín každé 3-4 dni, ale napríklad všade bicyklujem. Bicyklujem síce celé 4 roky, čo som tu, ale momentálne sa vyhýbam metru a MHD najviac, ako to len ide. Aj v zlom počasí sa presúvam všade na bicykli.“

Paula, Malága (Španielsko)

11.3.2020

Paula je aktuálne v Španielsku a napísala nám, že tak ako všade vo svete, aj tam je koronavírus aktuálnou témou, ktorou sa zaoberajú médiá a verejnosť. Za ten mesiac a pol však nezaregistrovala žiadne obmedzenia. V Španielsku je najväčší počet prípadov v oblasti hlavného mesta, v posledných dňoch preto v Madride zatvorili školy a zrušili verejné podujatia, V Malage sa však podľa Pauly nič také zatiaľ nedeje a ľudia fungujú tak, ako obvykle.

Paula cestovala z Viedne priamym letom do Malagy na začiatku februára. „V Španielsku som na Erasmus mobilite na jeden semester, zostávam tu do konca júna. Napriek tomu, že na začiatku februára bola situácia s koronavírom pokojnejšia, v rámci preventívnych opatrení som dodržiavala zvýšenú hygienu. Nevšimla som si nezvyčajné opatrenia na letisku, iba niektorých cestujúcich v ochranných rúškach, tých však bolo minimum.“

V španielskych školách upozorňujú na to, aby ľudia dbali na zvýšenú hygienu a v prípade ochorenia sa zdržiavali doma a pri podozrení na koronavírus kontaktovali príslušnú telefonickú linku. „Tak ako stúpa počet nakazených, stúpa aj záujem ľudí o túto tému. Paniku tu však zatiaľ nevnímam, škola v meste, kde momentálne žijem, funguje, takisto som tu nezaznamela ani rušenie kultúrnych a športových podujatí, či nedostatok určitých potravín. Jediným problémom sú antibakteriálne gély, ktoré sú aj tu nedostatkovým tovarom.“

Miška, Andamany a Nikobary

13.3.2020

Miška je taktiež spolupracovníčkou Pelikána a aktuálne dovolenkuje na exotických Andamanoch v Indickom oceáne. Spolu s manželom leteli z Viedne do Chennai cez Frankfurt a následne absolvovali vnútroštátny let do Port Blair. Po ostrovoch sa presúvajú loďami. „Všeobecne je tu situácia taká, že rúška nosia pracovnici na letiskách, v prístavoch, zopár cestujúcich na lodi. Cestujúci, ktorí majú priznaky, sa majú hlásiť v prístavoch/na letisku, odkiaľ ich prevdedú k lekarovi.“

Vďaka slabému internetu sa k nej správy o koronavíruse nedostávajú tak rýchlo ako na Slovensku. „Na väčšine územia Andamanov internet dostupný nie je. Samozrejme, máme väčšie obavy o príbuzných než obvykle, apelujeme na nich, aby si dávali väčší pozor, dezinfikovali si ruky.“

Miška hovorí, že sa obáva skôr paniky, ktorá okolo koronavírusu ešte len zavládne. „Ja osobne sa viac obávam paniky, ktorá okolo ochorenia vládne a jej efekt na celkové správanie obyvateľstva. Tým myslím nárazové nákupy, kšeftovanie s rúškami za premrštené ceny a pod.“

Do Indie sa podľa Mišky oplatí cestovať aj s domácou pálenkou. „Máme so sebou aj štandardné množstvo slivovice, ktoré nám poradila aj lekárka 🙂 ale to nie z dôvodu koronavírusu, no všeobecne kvôli hygienickým podmienkam v Indii. Taktiež sme si zobrali pol litra dezinfekčného prostriedku, opäť však kvôli krajine, nie kvôli korone.“

Miška nám bližšie popísala aj svoj let a bezpečnostné opatrenia: „Z Frankfurtu do Chennai bolo lietadlo naplnené iba z polovice, takže sme mali na tomto vyše 9-hodinovom lete väčší priestor na natiahnutie aj v rámci ekonomickej triedy. Ostatné lety boli plne obsadené. Na letiskách boli veľké informačné tabule kvôli korone – ak na sebe cestujúci pociťujú príznaky, majú navštíviť lekára.“

Na imigračnej kontrole v Chennai dostali Miška aj s manželom otázku, či v posledných 14 dňoch navštívili Čínu, Južnú Kóreu, Irán alebo Taliansko. Pre tých, ktorí navštívili, bola určená špeciálna odbavovacia prepážka,spomína.

Podľa Mišky sa na ostrovoch o korone zatiaľ len žartuje a môže sa naplno venovať dovolenkovým starostiam. „Nakoľko väčšina turistov pochádza z Indie, ľudia sa pýtajú, odkiaľ sme, o korone tu zatiaľ poväčšine iba vtipkujú. My sa cítime dobre a skôr sa orientujeme na akútnejšie nástrahy, napríklad je tu veľa oznamov o prítomnosti krokodílov.“

Zuzka, Oslo (Nórsko)

10.3.2020

Zuzka aktuálne študuje v Osle a do Nórska letela z Belgicka. Žije na internáte a prišla tam začiatkom januára. „Koncom apríla mám predpokladaný odchod. Keď som sem prišla, o koronavíruse sa ešte veľmi nevedelo, tento vírus bol rozšírený len na území Číny. Na môj let som sa teda nijako špeciálne nepripravovala a ani na letisku som nezaznamenala nijaké zmeny.“

Mladá Slovenka cestovala aj v čase vypuknutia vírusu. „Vo februári som však už absolvovala let do Belgicka, kedy bol koronavírus rozšírený vo väčšine Európy. Nemala som žiadne komplikácie s letom a ani na letisku som sa nestretla so žiadnymi obmedzeniami. Tak ako aj na území Belgicka, tak v Nórsku som videla pár ľudí s rúškom, no mohla by som ich zrátať na dvoch rukách.“

Aktuálny stav v Osle je podľa Zuzky veľmi pokojný, aj keď prvé opatrenia už prišli aj do Nórska. „Ľudia kupujú viac dezinfekčných prostriedkov na ruky ako zvyčajne a aj na internátoch sme dostali e-maily ako sa máme správať a nešíriť paniku. Ide o informačné správy o víruse, o tom ako máme zvýšiť hygienu a ak máme podozrenie na tento vírus, na akú linku máme volať, aby nám boli urobené potrebné testy. Väčšie športové podujatia sú uzavreté pre ľudí.“ Zuzka tiež dodala, že Oslo už začalo zatvárať aj reštaurácie a bary.

Ľubo, Sydney (Austrália)

13.3.2020

Ľubo žije s manželkou v Sydney už tretí rok a hovorí, že aktuálne ich najviac trápi rodina a priatelia na Slovensku. „Veľmi nám všetci chýbajú, ešte v tomto zhoršenom čase to čoraz viac eskaluje. Informácie dostávame len z médií a priamo od rodiny. Sme radi, že sú v bezpečí, ale takisto sme v strachu, keďže naši rodičia majú nad 55 rokov.“ Ľubo dopĺňa, že reálnu situáciu na Slovensku a karanténu si nevie priamo predstaviť, pretože v Sydney nič také aktuálne nie je.

V júni plánuje Ľubo s manželkou cestovať na Slovensko na pár týždňov, no ako hovorí – letenky si ešte nekúpili. Takisto počíta s tým, že koronavírus ovplyvní jeho dovolenkové chute na letnú sezónu. „Do Viedne sa letí len cez Áziu, teda najčastejšie cez Dubaj, Katar a Južnú Kóreu. Letenky pravdepodobne kúpime pár dní pred odletom.“ Ako Ľubo spomína ďalej, na Vianoce dali svojej rodine darček v podobe letnej dovolenky v Taliansku, majú zakúpených 12 leteniek a ubytovanie na jún. „Už teraz vieme, že nikam nejdeme a možno nám všetko prepadne.“

V Austrálii to zatiaľ podľa Ľuba vyzerá, že nebude potrebné zavádzať bezpečnostné opatrenia. „Priznám sa, nevideli sme vôbec žiadne opatrenia. Podľa správ sa tu vírus veľmi nerozširuje, zaznamenal som pár prípadov, ale to je asi všetko. Nemáme žiadne opatrenia, nič nie je zatvorené ani obmedzené.“

Rúška podľa neho bežne nosili príslušníci ázijských národností aj predtým. „Najmä Japonci nosia rúška keď sú chorí, aby nenakazili ostatných ľudí. Je tu iba vojna o toaletný papier, čo je dosť zvláštne. Všetky potraviny máme v obchodoch. Jedine regále s toaletným papierom sú prázdne. Neviem, čo s ním robia doma, ale je to tak. Skôr to vnímame ako paniku.“

Podľa Ľuba austrálska vláda dobre zvláda situáciu: Všimol som si pár fake news, ako je za všetkým Bill Gates, 5G veže a podobné konšpirácie. Skôr sa aktuálne informuje o situácií v Taliansku ako o domácej scéne. Myslím, že vláda to tu dobre zvláda.

Ľubo s manželkou plánujú ostať v Austrálii ešte ďalšie 2 roky, o pár týždňov sa sťahujú zo Sydney do Gold Coastu – mesto na sever od Sydney, asi 850km.

Roland, Toulouse (Francúzsko)

9.3.2020

Áno, počas vypuknutia nákazy koronavírusu v Európe som cestoval aj ja. Bol som služobne v továrni Airbusu, vo francúzskom Toulouse posledný februárový víkend. Viedenské letisko bolo prázdnejšie, ako to býva zvykom a napokon aj to vo Frankfurte, kde som prestupoval. Oznamy o hygiene som videl na viacerých miestach, ale ľudí s rúškami takmer vôbec.

V Toulouse život beží rovnako ako predtým. Ulice sú plné ľudí, reštaurácie a bary praskajú vo švíkoch, takže ani na juhozápade Francúzska miestni nepanikária, avšak dodržujú hygienu a sú zodpovední.

Na Slovensko som sa vracal už v čase, kedy predseda vlády Peter Pellegrini zaviedol kontroly na hraničných prechodoch. Tie boli skôr formalitou ako skutočnou kontrolou. Na hraniciach v Bergu stálo jedno policajné auto a príslušníci Policajného zboru SR námatkovo zastavovali autá prichádzajúce na Slovensko.

Vyjadrenie CEO Pelikána:

Vážení zákazníci Pelikána, milí priatelia,ako aj sami určite vnímate, aktuálna situácia ohľadom dočasných a…

Posted by Pelikan.sk on Thursday, March 12, 2020

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.

Špeciálne ponuky pre našich čitateľov

• Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne