Nájdeš nás aj na:

Novinky

Skúšobný 20-hodinový let má človek za sebou. Do roku 2022 môžu byť úplne bežné

Skúšobný 20-hodinový let má človek za sebou. Do roku 2022 môžu byť úplne bežné

Zrejme ste už počuli, že minulý týždeň testovala austrálska letecká spoločnosť Qantas, aké má ľudský organizmus limity pri interkontinentálnych letoch na dlhé vzdialenosti. Spoločnosť s takmer storočnou históriou sa rozhodla prevádzkovať od roku 2022 pravidelné lety z New Yorku a Londýna do Sydney a späť. Majú to byť najdlhšie letecké spojenia na svete.  

Reklama

Predtým, ako minulý týždeň odštartovali prvý testovací let z New Yorku do Sydney, predpokladali, že pre poveternostné podmienky prekonajú dovtedy časový rekord najdlhšieho letu Singapore Airlines medzi Singapurom a New Yorkom. Ten trvá asi 18 hodín a 25 minút. Mali pravdu, prekonali ho o viac ako hodinu.

Prvý testovací let, dokopy majú byť tri, začal 18. októbra o deviatej večer na letisku JFK  v New Yorku, skončil sa v nedeľu 20. októbra skoro ráno príletom do austrálskeho Sydney. Nazvali ich Project Sunrise.

Zdroj fotografie: https://www.shutterstock.com/

Živé laboratórium

Na úplne novom Boeingu 787-9 Dreamliner, ktorý dostal od Austrálčanom pomenovanie Kookaburra, to na trase dlhej 16 200 km vyzeralo ako v živom laboratóriu. Pasažieri dobrovoľníci, ktorých väčšinu tvorili zamestnanci Qantasu či novinári mali nastavený špeciálny harmonogram, ktorým sa na tomto takmer 20 hodinovom lete museli riadiť. Cieľom bolo vyhnúť sa nebezpečnému jet lagu a pomôcť organizmu prestaviť vnútorné hodiny čo najefektívnejšie.

Cestujúci boli počas celého letu monitorovaní, napríklad im skúmali hladinu melatonínu, aby zistili, aký kvalitný je ich spánok. Ešte predtým, ako ich pomaly priviedli do spánkového režimu však konzumovali špeciálne jedlá v špeciálnom čase, mali pohybovú rozcvičku a skúšali zábavný systém. U členov cabin crew, šiestich stewardoch a štyroch pilotoch, zase testovali bdelosť, aktivitu mozgu a únavu počas dlhej vyše 20 hodinovej pracovnej služby.

Obe skupiny museli pred aj počas letu vyplniť dotazník, ako sa cítia. Dva týždne po prílete ich čaká ešte tretí dotazník.

Zoznam doteraz najdlhších letov na svete, Singapur – New York, Aucklad – Doha a Londýn – Perth. Zdroj: BBC

Jesť, cvičiť, hrať sa, cvičiť, jesť a spať

Krátko po štarte dostali pasažieri prvú porciu večerného jedla. Obsahovalo koreniny, chilli, kofeín v káve aj v čokoláde. Najbližších šesť hodín ich potrebovali práve pre jet lag udržať v bdelom stave. Potom štyri hodiny v pravidelných intervaloch, asi každú hodinu, cvičili, aby svoje telo prekrvili. Medzitým hrali hry a testovali zábavný systém v lietadle.

Po približne piatich hodinách dostali ďalšie menšie jedlo, tentokrát z úplne iných ingrediencií. Horúca čokoláda, iné mliečne zložky či víno mali v cestujúcich vzbudiť chuť po spánku. Posledné jedlo, ktoré na palube konzumovali, boli výživné ľahké raňajky s avokádovým pyré a syrom s miskou zŕn o 7:30 ráno austrálskeho času.

Pred spánkom ešte pasažieri absolvovali meditačné cvičenie a dýchanie, potom sa svetlá v lietadle stlmili. Bol čas vhodný na osem až deväťhodinový odpočinok. Aj teplotu kabíny a intenzitu svetla upravovali tak, aby čo najviac upokojili ľudské telo a navodili v ňom chuť po bdení alebo spaní. Teplota v kabíne bola chladnejšia, keď prišiel rad na spánok, no v čase, keď mali byť cestujúci už prebudení, v nej bolo opäť teplejšie.  

Synchronizované cvičenie. Zdroj fotografie: Angus Whitley/Bloomberg

Do roku 2022 je čo zlepšovať

Všetky tieto údaje a informácie chce Qantas použiť na zlepšenie kvality letov tejto spoločnosti, najmä tých diaľkových a super diaľkových. Už teraz vedia, že ekonomická trieda bude potrebovať pri takýchto letoch oveľa viac priestoru na nohy ako tá bežná. V zadnej časti lietadla chcú vybudovať priestor na „natiahnutie kostí“, zároveň sa vzdali predstavy o lietajúcom hoteli s lôžkami.

Čaká ich nákup nových strojov, ktoré zvládnu preletieť tisícky kilometrov s plným zaťažením a posádkou. Maximálna palivová nádrž Dremlinera, s ktorým leteli, je 101 ton a doletel takmer na doraz, s rezervou šesť ton, ktoré toto lietadlo spotrebuje za približne hodinu a pol. Ale bez plného obsadenia, podpalubnej batožiny a s obmedzeným počtom jedla a nápojov.

Jedným z pasažierov bol aj Angus Whitley, redaktor Bloomberg News. Napísal, že po tomto najdlhšom lete v doterajšej histórii civilného letectva sa cítil unavený, ale nie slabý. Prežil dokonca aj detskú oslavu narodenín v Sydney, ktoré vedia byť peknou skúškou nervov po vyčerpávajúcich aktivitách. Aj investor Nick Mole uviedol, že mal takmer nerušený osemhodinový spánok. Možno nie sú ľudské limity pri správnom nastavení až také veľké, ale čo limity životného prostredia…

Zdroj fotografie: https://www.shutterstock.com/

INÉ OD TOHTO AUTORA:


Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.


Špeciálne ponuky pre našich čitateľov


  • Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne
    Prosím, ohodnoťte náš článok.
Komentáre

Diana lepšie umýva riad, ako varí. Aj preto tak miluje svojho chlapa, čo sa v kuchyni snáď narodil. Na psy nedá dopustiť, na tie svoje, ani na tie z OZ Pes v núdzi. Ostatne, ako na všetky iné zvieratá. Keby mohla v živote vycestovať už len jediný raz, vrátila by sa domov k mame Esther, do Kene, na Aloo Drive do domčeka nad zátokou.

Hore