Nájdeš nás aj na:

Ázia

Filipíny: Tisíce ostrovov, krásne pláže a letenky od 499€! (posledné miesta)

Filipíny sú krajinou, ktorú sme si v juhovýchodnej Ázii veľmi obľúbili. Nebolo to len kvôli jedným z najkrajších pláží na svete, ale hlavne pre stále usmievavých Filipíncov, ktorí tvojej ceste dodajú pozitívnu náladu. Filipínske ostrovy toho ponúkajú veľa, a preto sme pre teba pripravili sprievodcu zaujímavými miestami.

Reklama

Akciové letenky na Filipíny

Filipíny: Raj ostrovov a pláží

Ako cestovať na Filipíny?

Na Filipíny sme sa vydali po predošlom cestovaní na ostrove Borneo. S nízkorozpočtovou leteckou spoločnosťou AirAsia sme si zabezpečili veľmi lacnú jednosmernú letenku a vydali sa na letisko v malajzijskom meste Kota Kinabalu.

Hlavným problémom sa hneď ukázala byť práve jednosmerná letenka, pretože od nás už pri odlete na Filipíny vyžadovali spiatočnú letenku alebo letenky do inej destinácie. Vždy záleží na tom, do akej krajiny vstupuješ. V Južnej Amerike nás napríklad vždy nechali s jednosmernou letenkou vstúpiť bez problémov. Občas môžeš byť požiadaný aj o preukázanie dostatočných finančných prostriedkov na cestu.

Vyhľadaj si najlepšiu ponuku leteniek na Filipíny

Víza na Filipíny nepotrebuješ

Na Borneu sme si tak museli kúpiť letenku, napriek tomu, že sme presne nevedeli, ako dlho sa chceme na Filipínach zdržať. Rýchlo sme sa dohodli a požiadali o letenku z Manily do Kuala Lumpuru. Chceli sme totiž ďalej pokračovať cez Malajzii do Indonézie a do Východného Timoru. Zaplatili sme v hotovosti a dostali rukou napísanú rezerváciu, pretože na malom letisku zrejme nefungovala tlačiareň. Buď pripravený na to, že sa s podobne úsmevnými situáciami v Ázii často stretneš. Víza na Filipíny na 30 dní nepotrebuješ.

Ak plánuješ návrat domov, tvoja situácia so spiatočnou letenkou bude jednoduchá. Pozri si akciové letenky na Filipíny.

Čaká na teba slnko, teplo a nekonečné množstvo pláží

Prílet do Manily

Do hlavného mesta Manily sme prileteli až večer, čo nie je úplne najlepší čas. V najhustejšie osídlenom meste sveta sa musíš mať na pozore, lebo je v ňom dosť veľa kriminality. V metropolitnej oblasti, tzv. širšom okruhu mesta Metro Manila, žije asi 14 miliónov ľudí. Celková populácia Filipín je viac ako 100 miliónov obyvateľov, čo je na súostroví obrovské číslo. Pokiaľ máš na výber, tak sa snaž priletieť ráno alebo počas dňa. Z letiska sa najlepšie dostaneš s využitím aplikácie GrabCar (obdoba Uberu) alebo prípadne taxíkom. Vždy si najskôr dohodni cenu a neboj sa zjednávať.

Hlavné mesto Manila

Filipíny a doprava

Svoju cestu na Filipíny si dôkladne naplánuj, aby sa ti nestalo to, čo nám. Prišli sme z Malajsie bez väčšej myšlienky a presunmi medzi filipínskymi ostrovami sme strávili zbytočne veľa času. Nevedeli sme si totiž predstaviť, aké je cestovanie po ostrovoch pomalé a fyzicky náročné. Vzdialenosti sú okrem toho väčšie, ako sa na prvý pohľad zdá. No hlavným problémom sú predovšetkým hustá doprava a pomalé dialnice. Je preto na zváženie využiť lacné vnútroštátne lety a uskutočniť niektoré presuny medzi filipínskymi ostrovmi lietadlom.

Trajektom medzi ostrovami

Filipíny tvorí viac ako 7 tisíc ostrovov! Turisti sa často sústredia na hlavný ostrov Luzon, na Cebu alebo na krásne pláže ostrova Palawan. Je však tiež dobré nájsť si niektoré menej známe a opustenejšie ostrovčeky. Nevýhodou takého plánu je, že skrátka potrebuješ čas. Lodné spojenie na menšie ostrovy ma správidla nízku frekvenciu. Medzi hlavnými ostrovmi jazdia trajekty každú chvíľu 24 hodín denne. Stačí prísť do prístavu a kúpiť si lístok na mieste. Na vzdialený Palawan jazdí loď len asi dvakrát týždenne a je potrebné kúpiť si lístok vopred.

Na trejekte si chvíľu odpočinieš

Prehliadka dopravných prostriedkov

Z Manily sme prišli autobusom k prvému trajektu, ktorý mieril na vedľajší ostrov Mindoro. Prešli sme celé Mindoro a okamžite si vzdali ďalší trajekt na ostrov Panay. Každý ostrov má svoje špecifické dopravné prostriedky. Sú to najrôznejšie autobusy, mikrobusy, tuk-tuky alebo motorsky s bočnými vozíkmi, tzv. tricycle.

Žiaci idú zo školy

Doprava na Filipínach je zážitkom sama o sebe

Na jednom z ostrovov jazdia autá, ktoré možno používal i sám Hitler. Na iných ostrovoch zasa jazdia vozidlá prezývané jeepney, ktoré tu zanechala americká armáda po druhej svetovej vojne.

Filipíny sú prehliadkou najrôznejších historických vozidiel

Pozorovať miestnu farebnú dopravu a preplnené dopravné prostriedky je skutočný zážitok!

Jeepney je ďalší klasický dopravný prostriedok
O dopravu nebude núdza!

Zatvorený party ostrov Boracay

Po príjazde na ostrov Panay sa môžeš hneď vydať na preslávený ostrov Boracay, samozrejme pokiaľ nebude práve zatvorený. Každoročné miliónové davy turistov totiž prekročili kapacitu malého ostrova a miestne hotely neplnia ekologické požiadavky. Pred cestou si teda túto situáciu over.

Biela pláž a párty miesto

Ostrov Barocay sa stal obľúbeným pre svoju nádhernú bielu pláž a tyrkysovú farbu mora. Neskôr sa však premenil skôr na raj bohatých ľudí, divokých večierkov, drog a prostitúcie. Ceny sú niekoľkonásobne vyššie, ako je na Filipínach zvykom. Ak bude ostrov otvorený, choď sa tam na jeden deň pozrieť. Večer sa môžeš vrátiť a spať lacno v niektorom z hotelov na pokojnejšom ostrove Panay.

Západy slnka na Filipínach sú úchvatné

Cesta na malé ostrovčeky Islas de Gigantes

Na Filipíny sme sa vydali s tým, že chceme cestovať na turistmi nepobozkané ostrovy Islas de Gigantes – Ostrovy obrov. Všimni si, že niektoré názvy sú v španielčine. Filipíny boli totiž historicky kolonizované Španielskom a následne Spojenými štátmi. Okrem filipínčiny (tagalčiny) je tak úradným jazykom aj angličtina, a preto sa s obyvateľmi ľahko dohovoríš. Aspoň anglické základy zvláda na ostrovoch takmer každý.

Filipíny sú národom na ostrovoch

Ako sa dostať na Islas de Gigantes?

Na severovýchodnej strane ostrova Panay objavíš krásne ostrovy Islas de Gigantes. Tieto ostrovy sme si zamilovali a patria k najkrajším miestam, ktoré sme na Filipínach navštívili. Na ostrovy sa dá dostať loďou z mesta Estancia.Problémom bolo, že nám nikto nebol schopný povedať, o koľkej loď vyráža.

Vyrážame k osamelým filipínskym ostrovom

Ázíjský štýl

Cestovný poriadok asi nie je presne stanovený, a tak sme sme sa do prístavu vydali na druhý deň skoro ráno. Loď nakoniec prišla až okolo obeda. Daj si preto pozor, pokiaľ máš obmedzený čas. Podobné situácie sa ti môžu na menej navštevovaných ostrovoch ľahko stať. V prípade zlého počasia nemusia lode fungovať vôbec.

Nakoniec sme sa k ostrovom dostali
S filipínskou rodinou na pikniku

Severný a Južný ostrov

Súostrovie Gigantes tvoria dva hlavné ostrovy Isla Gigante Norte (severný) a Isla Gigantes Sur (južný). Loď ťa zavezie na Severný ostrov na Lango beach. K neďalekému skromnému ubytovaniu jednoducho prídeš pešo. Zariadenie na ostrovoch je prosté, ale internet fungoval. Bankomat tam naopak určite nenájdeš, a preto si so sebou vezmi dostatočnú rezervu peňazí. Elektrina funguje 24 hodín, ale občas prichádza k výpadkom.

Medzi Severným a Južným ostrovom sa dopravíš ľahko na tejto loďke
Najväčšiu radosť z našej návštevy mali tradičné deti v školách

Lacné pivo a rum

Na ostrovoch sme strávili niekoľko dní a celé sme ich obišli dokola. Je to najlepší spôsob, ako spoznať miestny život a obyvateľov. Filipínci sú veľmi priateľskí ľudia. Už z diaľky na nás volali a pozývali nás pivo alebo rum.

Miestni chlapi holdujú alkoholu

Na záver nás pozvala jedna priateľská rodina dokonca na večeru. Spoznali sme tam jedných z najmilších ľudí. S niektorými Filipíncami si píšeme dodnes.

Ostrovy Los Gigantes a pravé Filipíny
Stretli sme tam naozaj úžasných ľudí

Filipínci ti radi pomôžu

Iní Filipínci na ostrove Bohol nám zasa veľmi pomohli pri strate kľúča od skútru. Naložili náš stroj na náklaďák a vzali nás k sebe prespať. Ďalší deň všetko zariadili s požičovňou, ktorá si pre skúter prišla s náhradným kľúčom. Za stratu kľúča sme platili len malú pokutu vo výške asi 10 dolárov. Rodiny mali vždy veľkú radosť, že môžu ubytovať cudzincov a porozprávať sa s nimi. Na oplátku sme vždy kúpili pivo a rum. Priateľskí ľudia sú hlavne na dedinách, pretože život v meste je anonymnejší.

Rodina, ktorá nám pomohla so skútrom a pozvala nás domov

Bohol a pláž Alona Beach

Mnoho ďalčích atrakcií na teba čaká na susedných hlavných ostrovoch Negros a Cebu. Na ostrov Cebu sa dajú z Manily vyhľadať veľmi lacné etenky s miestnymi nízkorozpočtovými spoločnosťami. My sme sa vydali na pokojnejší ostrov Bohol, ktorý má niekoľko hlavných lákadiel. Hlavným z nich je pekná pláž Alona Beach, kde sa môžeš ubytovať.

Alona Beach na ostrove Bohol

Jedno z najlepších šnorchlovaní

Pokiaľ si požičias auto alebo skúter, môžeš si nájsť lacnejší hotel v okolitých mestách a na pláž docestovať. Z Alona Beach sme si dohodli ranný šnorchlovací výlet k okolitým malým ostrovčekom ako je Pamilacan Island a iné. Podmorský život bol jeden z najlepších, ktorý sme vo juhovýchodnej Ázii videli.

Filipíny majú aj čokoládové kopce

Čokoládové kopce Chocolate Hills sú veľkou prírodnou zaujímavosťou ostrova Bohol i celých Filipín. K jedinečným scenériám pripomínajúcim čokoládové homole najlepšie vyrazíš požičaným skútrom. Využiť samozrejme môžeš i ponúkané výlety, ktoré väčšinou cestu spoja s ďalšími miestami.

Čokoládové kopce sa v období sucha sfarbia do hneda

Kopce sú väčšinu roka zelené, ale v období sucha tvrdá tráva vysychá a farba vrchov sa tak mení na čokoládovú. Podobne ako zelené kopce v Juhočínskej krasovej oblasti, sú aj tieto kuželovité vápencové kopce na Filipínach veľkou vzácnosťou a raritou.

Najmenší primát s veľkými očami

Ďalším symbolom ostrova Bohol je jeden z najmenších primátov na svete – nárton filipínsky (tarsier). Vidieť približne 12-centimetrového primáta s obrími očami vo voľnej prírode je takmer nemožné, a preto je dobré navštíviť niektorú z chovných staníc. V roku 2009 vznikol český projekt Tarsius, ktorý sa na Filipíny vydal s cieľom vedeckého skúmania nártonov a ich ochrany proti turizmu. Projekt sa rozrástol do medzinárodných rozmerov a vzniklo vlastné ochranné centrum Habitat Bohol Eco Park, kde môťeš absolvovať peknú prehliadku a na vlastné oči tieto roztomilé zvieratá vidieť.

Sám „veľký“ nártun filipínsky meria okolo 12 cm

Siquijor a Apo Island

Z Boholu sa jednoducho dopravíš loďou na menší príjemný ostrov Siquijor. Hneď v prístave si môžeš požičať motorku alebo skúter a vydať sa okolo ostrova nezávisle. Ostrov je stále trocha mimo turistických davov, a tak sú ceny ubytovania a reštaurácií nízke. Hotely a hostely objavíš pozdĺž pláží Tubod Beach a Paliton Beach. Pri prejazde okolo mesta San Juan nás zarazila česká ceduľa ponúkajúca guláš!

Krásne pláže na pokojnom Siquijor

Čech s Filipínkou si tu skutočne otvorili hotel a reštauráciu. Český guláš tak bol pre nás príjemnou zmenou od filipínskeho jedla, ktoré nepatrí k najlepším v Ázii. Výnimkou je napríklad lechon, grilované prasa dobre známe v španielsky hovoriacich krajinách. Americký vplyv zase priniesol hamburgey a vyprážané jedlá.

Filipínci nás pozvali na tradičné prasa

Za šnorchlovaním na Apo Island

Pre milovníkov potápania a šnorchlovania odporúčame jednodňový výlet na malý ostrov Apo Island, ktorý vždy figuruje v zozname najlepších potápaní na Filipínach. Krásne šnorchlovať sa dá i na plážaci Siquijora.

Filipíny a šamani

Na Filipínach stále žije mnoho šamanov a prírodných liečiteľov. Vyhlásený je napríklad ostrov Palawan alebo práve stred ostrova Siquijor. Vydali sme sa jedneho zo šamanov navštíviť, pretože ma pobolievalo niekoľkokrát vykĺbené rameno. Po absolvovaní rituálu u šamana sem skutočne cítil obrovskú úľavu a rameno bolo ako nové. Podobné praktiky nás veľmi zaujímajú, a tak určite pripravíme článok o peruánskych šamanoch v Amazonskom pralese.

Vybrali sme sa za filipínskymi šamanmi do stredu ostrova Siquijor

Na čo si dať pozor?

Hurikánová sezóna

Na záver by sme chceli upozorniť na niekoľko vecí, na ktoré by si si mal dať pozor. Filipíny pravidelne zasahujú silné dažde, hurikány a dokonca super tajfúny. Vždy sa dopredu informuj o počasí a v prípade zlej predpovedi sa nevydávaj do rizikových oblastí.

Tropická búrka nás zastihla v manile, kde pršalo niekoľko dní. V priebehu chvíle bola na uliciach voda po pás a trochu sme sa báli, či nám nezrušia lety. Našťastie sa počasie v deň odletu umúdrilo a silný dážď ustál. Hurikánovou sezónou sú spravidla mesiace september a október. Obdobie sucha panuje približne od konca novembra do mája. Tento čas je na návštevu Filipín najlepší!

Snaž sa vyhnúť sezóne výdatných dažďov

Horúčka dengue

V celej juhovýchodnej Ázii existuje šanca nákazou horúčky dengue, ktorú prenášajú komáre. My sme sa touto nepríjemnou chorobou nakazili v južnom Thajsku a nepriali by sme to nikomu. Filipíny sú pre svoju vlhkú klímu tiež populárnou destináciou komárov všetkých druhov. Dengue má 4 typy a nedá sa proti nej očkovať.

Najlepšie je cestovať v období sucha

V období sucha je komárov omnoho menej, a preto je šanca nákazou nižšia. V žiadnom prípade nepodceňuj prevenciu a používaj kvalitné repelenty s vysokým obsahom látky DEET. Odporúča sa aj očkovanie proti brušnému týfusu a žltačka A a B. Tento očkovací „základ“ máme na cestých v Ázii vždy.

V období sucha si najviac užiješ krásne filipínske pláže

Terorizmus na juhu Filipín

Pokiaľ cestuješ na Filipíny, radšej vynechaj ich juhozápadnú časť a hlavne ostrov Mindanao, kde dlhodobo sídli islamistická teroristická organizácia a historicky tam dochádzalo k teroristickým útokom i únosom zahraničných turistov. Nebezpečie hrozí v moslimskej západnej i kresťanskej východnej časti ostrova. Momentálne sa neodporúča cestovať ani na ostrovy Basilan, Jolo, Sulu, Tawi Tawi a dokonca ani na juh ostrova Cebu.

Ceduľa s fotkami väzňov na úteku
Kresťanská časť ostrova Mindanao žije v strachu z terorizmu

Nočný život na Filipínach

Na Filipínach a najmä v Manile si daj pozor na nočný život. V bare by sa ti mohlo stať, že ti dajú do pitia drogy a okradnú ťa. Ďalší problém majú Filipíny s prostitúciou. Táto krajina je po Thajsku druhou najvyhľadávanejšou destináciou „sexuálnej turistiky“. Často ma na ulici v Manile oslovovali s ponukou eskortu a boli celkom otravní až agresívni. Snažia sa ťa nalákať na bezplatný vstup do baru a koktejly zdarma, čo môže byť vstupenkou do pekla. Keď som niekoľkokrát zdvorilo odmietol, ponúkli mi, že mi privezú ženu rovno do izby.

Na Filipínach ti budú ponúkať najrôznejšie veci

V Manile so daj pozor hlavne v noci

Od podobných ľudí a barov sa drž ďalej, lebo sú väčšinou napojené na miestne mafie. Večer buď skrátka v Manile veľmi opatrný. Problémom Filipín sú i ozbrojené lúpeže. Uvidíš, že každú banku stráži nejaký strážnik s brokovnicou.

Filipíny a nestabilná bezpečnostná situácia

Problematiku hlavného mesta skvelo ukazuje film Metro Manila. Zobrazuje rodinu farmára, ktorá sa vydá do Manily za prácou. Pred cestou si ho určite pozri.

Chudoba je v hlavnom meste vidieť na každom kroku

Mimo hlavného mesta sme sa vždy cítili veľmi dobre, k čomu prispeli neuveriteľne priateľskí a nápomocní Filipínci.

Filipíny sme si zamilovali!

Predstavili sme ti bezpečnostné otázky Filipín, dopravu a niekoľko zaujímavých ostrovov a miest mimo hlavných turistických ťahov. Nabudúce predstavíme aj hlavný ostrov Luzon s horami a ryžovými terasami. Takisto spoznáš ostrov Palawan s nekonečnými plážami. I na týchto ostrovoch sa dajú nájsť nádherné miesta!

Je to nádherný kus Zeme

Pre Pelipecky napísal cestovateľ Karel Štepánek.

Prečítaj si tiež:

Ak máte pripomienku alebo ste našli chybu, napíšte, prosím, na [email protected]. Ak máte super cestovateľský príbeh, recenziu, reportáž či blog a chcete sa o svoje zážitky podeliť so svetom, nebojte sa nám svoj text poslať na [email protected]. Radi ho zverejníme v sekcii Cestovatelia.

Špeciálne ponuky pre našich čitateľov

• Odporúčame ti aj našu uzavretú Facebook skupinu Pelipecky.sk VIP.
    • Naša srdcovka - cestovateľský newsletter, ktorý odoberajú desaťtisíce cestovateľov:
    • Výbery z bankomatu zdarma, výhodné kurzy pri cestovaní do zahraničia a cashback u obľúbených značiek získaš exkluzívne cez Pelikán, založ si konto cez Revolut
    • Výhodný bus na letisko? Odporúčame ti našich kamošov zo Slovak Lines - bezplatná Wi-Fi, klimatizácia, nástup priamo pri termináli letiska, Viedeň - Bratislava 24-krát denne